Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a amendat o scoala din Bucuresti pentru crearea unei clase de elita
Tendinta sistemului educational românesc de a favoriza elitele în detrimentul elevilor de nivel mediu si slab aduce tarii medalii la olimpiadele internationale. Per ansamblu, învatamântul românesc are însa de suferit, sustin specialisti în educatie si psihologi.
Intentia unei scoli din Capitala de a crea o clasa de „elita“ cu cei mai buni elevi la matematica de clasa a V-a, dintre cei deja selectati la profilul intensiv, a dus la amendarea cu 1.000 de lei de catre Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) si a nascut o dezbatere aprinsa între parinti, care au reclamat cazul, profesori si specialisti.
În timp ce oamenii din sistem sustin ca performanta se obtine prin selectia celor mai buni si educarea lor alaturi de elevi de acelasi nivel, specialistii si psihologii spun ca terenul este unul sensibil: atât parintii, cât si statul ar trebui sa înteleaga faptul ca elevii sunt diferiti si trebuie sa existe acelasi sprijin si pentru cei de nivel mediu si pentru elite.
Practic, astfel de clase unde învata în regim intensiv elevii foarte buni la o limba straina sau la matematica se înfiinteaza anual, cu acordul parintilor, spune inspectorul general scolar din Bucuresti, Constantin Traistaru, institutia fiind si cea care acorda avizele în acest sens.
„Initial, parintii au acceptat aceasta ierarhizare, dar atunci când s-au trezit cu copiii în ultima clasa, normal ca au fost nemultumiti si au facut plângeri”, explica acesta cazul care a izbucnit la Scoala Gimnaziala nr. 81. „Aici, copiii deja intrati la doua clase de intensiv matematica au dat un nou test de competente, iar cei mai buni dintre ei urmau sa alcatuiasca o clasa de elita“ , a explicat pentru „Adevarul” presedintele CNCD, Asztalos Csaba.
„Legea interzice clasele de elita“
„Clasei mai slabe nu i s-au asigurat aceleasi conditii de învatamânt, cum ar fi profesori la un anumit nivel, în conditiile în care Legea Educatiei interzice orice test de acest gen pentru formarea claselor de elita”, a mai spus presedintele CNCD, adaugând ca deocamdata este un caz singular de amenda pe discriminare „elitista“ la scoala. Reprezentantii scolii amendate nu au vrut sa ofere niciun comentariu cu privire la acest caz, sesizat de catre un parinte al carui copil intrase în clasa formata din elevii mai slabi.
Totusi, au fost create clase speciale în liceele care se lauda cu olimpici internationali, vârfurile prin care România s-a remarcat la nivel mondial. Profesorii de aici sustin ca astfel de performante nu se pot obtine decât lucrând cu elitele separat, creând o altfel de competitie. „Fiecare copil are un ritm de dezvoltare diferit, atât fizic, cât si intelectual. Ma confrunt si eu frecvent cu situatia în care parintele este ofensat daca îi spui ca al lui copil nu este cel mai bun. Daca vrei sa ajungi la performante la nivelul olimpiadelor internationale, atunci trebuie sa ai clase de elite. Dupa mine, discutia este una de natura etica, în niciun caz una de natura juridica, încât scoala sa primeasca amenda din partea CNCD”, a spus profesorul George Trifan, care preda informatica la Liceul International de Informatica din Bucuresti, institutie care a dat aproape jumatate dintre cei 29 de olimpici de aur ai tarii din 2013.
Si psihologul scolar Diana Ioanes de la Colegiul National bilingv „George Cosbuc” din Capitala sustine ca, în lipsa unei trieri, risti sa-i pierzi pe cei mai buni. „La noi se da examen de limba engleza si cei mai buni intra. Este neetic? E ca la muzica, daca ai talent intri la Liceul Enescu, sau daca ai talent la desen, intri la Tonita. Daca nu ai, e discriminare?“, a spus Ioanes.
Elitele parasesc de obicei România
Pe de alta parte, Emanuel Beteringhe, care are masteratul în management educational la King’s College London, spune ca prioritar pentru un sistem de educatie este sa se remedieze nivelul elevilor slabi si nu doar cautarea de solutii pentru cultivarea elevilor de elita, mai ales daca este în detrimentul celorlalti.
„Ideal, ar trebui sa le facem bine pe amândoua, dar daca avem de ales, prima e mai importanta. La nivel de sistem, cultivarea elevilor ‘de elita’ nu are nici argumente puternice de ordin educational, nici argumente pragmatice de ordin economic. La testele PISA, TIMMS, PIRLS etc scolile ‘bune’ si elevii ‘de top’ sunt în media europeana sau peste. Ce ne plaseaza la capatul listei europene este nivelul scolilor ‘slabe’ din urban si a celor din mediul rural. Din punct de vedere economic, investitia cea mai rentabila este în ridicarea nivelului elevilor ‘slabi’. Probabilitatea ca acestia sa ramâna în tara este mult mai mare decât în cazul elitelor. Din cauza felului în care arata sistemul de educatie si piata muncii, acestia din urma sunt mult mai predispusi sa contribuie la bunastarea altor tari”, este de parere specialistul.
Citeste mai departe pe adevarul.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!