Ce reguli trebuie sa respecte comerciantii de Black Friday? Ce drepturi ai ca si cumparator?

 

Isteria Black Friday, evenimentul de import pentru care cuvântul de ordine este ‘la pret redus’, cuprinde România în acest sfârsit de saptamâna. România ‘fura’ astfel startul si programeaza ‘Vinerea Neagra’ cu o saptamâna mai devreme decât cei care au pus bazele acestei sarbatori, americanii.

black friday 4Cel mai important aspect care trebuie subliniat insa este faptul ca, indiferent de denumirea acestei perioade de reduceri si de provenienta sa, consumatorii vor beneficia de aceleasi drepturi pe care le au si in restul timpului, iar comerciantii trebuie sa respecte o serie de reguli clar stabilite.

Acesta este si motivul pentru care ECC Romania iti ofera acest ghid care te va ajuta sa “supravietuiesti” in calitate de consumator in perioada de reduceri care urmeaza, respectiv 22-30 noiembrie.

BLACK FRIDAY 2013: PRETUL

Cum trebuie afisat?

Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, pretul trebuie intotdeauna afisat clar, lizibil, in lei si cu toate taxele incluse (TVA si alte taxe suplimentare, daca este cazul).

Care sunt regulile privind reducerea de pret?

Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice.

Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.

Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

—fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
—fie prin mentiunile “pret nou”, “pret vechi” langa sumele corespunzatoare;
—fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau serviciu.

BLACK FRIDAY 2013: CONTRACTUL

Cand se considera contractul incheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi incheiat in momentul in care consumatorul plateste bunul si primeste produsul (momentul in care acceptarea ofertei ajunge la cunostinta comerciantului).

In cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi incheiat in momentul primirii mesajului de confirmare de catre consumator, referitor la comanda sa.

Pot renunta la achizitie dupa ce am incheiat contractul?

A. In cazul magazinelor clasice, legea nu da dreptul consumatorului de a renunta la contract. Odata achizitionat un produs, acesta nu mai poate fi inlocuit sau contravaloarea acestuia sa fie returnata consumatorului decat daca este defect, aplicandu-se aici regulile privind garantiile. Exista insa si posibilitatea ca vanzatorul sa aiba o politica comerciala care sa permita returnarea unui produs sau inlocuirea acestuia, indiferent de motiv, intr-o anumita perioada de timp, dar acest lucru nu constituie o obligatie. Daca profesionistul are o asemenea politica, aveti grija sa solicitati amanunte in scris sau sa pastrati documentele care o mentioneaza.

B. Pentru magazinele online, legea stabileste un termen de 10 zile lucratoare de la momentul primirii produsului in care consumatorul poate renunta la achizitie, fara a oferi vreun motiv si fara costuri suplimentare. Costul returnarii produsului este suportat de consumator.

Comerciantul este obligat sa returneze pretul platit de consumator (inclusiv costurile de expeditie) in termen de maxim 30 de zile de la momentul in care consumatorul a renuntat la contract.

Atentie, exista anumite cazuri in care contractul nu poate fi denuntat, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate dupa specificatiile consumatorului sau inregistrarile audio, video ori programele informatice.

Comerciantul nu poate limita dreptul consumatorului de a denunta contractul. De exemplu, nu poate conditiona returul de trimiterea produsului in ambalajul original, nu poate opri din pretul platit de consumator o suma pentru uzura produsului, nu poate refuza returul in cazul in care produsul a fost livrat consumatorului prin serviciul propriu de curierat etc.

In cat timp trebuie sa primesc produsele comandate online?

Comerciantul trebuie sa-si indeplineasca obligatiile contractuale in termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda.
Partile pot stabili insa un termen de livrare mai mic, iar in acest caz termenul stabilit intre parti este cel care se va aplica.

Ce se intampla in cazul in care nu comerciantul nu poate executa contractul online?

Comerciantul, in cazul in care nu poate executa contractul din cauza ca produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie sa informeze consumatorul despre aceasta indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a varsat ca plata trebuie rambursate de comerciant in termen de maximum 30 de zile.

Comerciantul poate livra consumatorului un produs sau serviciu de o calitate si la un pret echivalente cu cele solicitate numai daca acest lucru a fost prevazut inainte de incheierea contractului si/sau in contract, astfel incat consumatorul sa fie informat in mod clar despre aceasta posibilitate. In caz contrar, furnizarea unor produse sau servicii similare celor solicitate va fi asimilata cu livrarea fara comanda. Cheltuielile de returnare a produselor, in situatia exercitarii dreptului de denuntare unilaterala a contractului, sunt in acest caz in sarcina comerciantului, element asupra caruia consumatorul trebuie sa fie informat.

Se aplica regulile privind garantiile si in privinta produselor achizitionate in perioadele de reduceri?

Regulile privind garantiile se aplica indiferent de modul in care sunt achizitionate produsele si de pretul acestora, online, din magazinul clasic, la pret redus sau la pret intreg.

Care sunt regulile privind garantia?

Legea 449/2003 este cea care reglementeaza garantiile produselor. De fapt, stabileste ca exista doua tipuri: garantia legala de conformitate si garantia comerciala, care pot coexista pentru un singur produs.

Garantia legala se aplica pentru orice produs comercializat (cu anumite exceptii, clar stabilite). In momentul in care un produs este vandut unui consumator, acesta beneficiaza de garantia legala, fara ca garantia sa fi fost oferita de cineva anume, ci numai in temeiul legii. Garantia legala este de doi ani, dar, pentru produse a caror durata de viata este mai mica de 2 ani, poate fi redusa la durata medie de utilizare a produsului, atat timp cat consumatorul este informat despre acest lucru. Garantia legala este responsabilitatea vanzatorului, la fel, in temeiul legii.

Garantia comerciala este cea care ‘se da’. Este ceva in plus fata de garantia legala si nu ar trebui sa aduca atingere acesteia. O poate da atat producatorul (in practica poate aparea ca asa numita garantie europeana de 1 an pe care o dau producatorii uneori si in temeiul careia un consumator isi poate repara, inlocui, teoretic, produsul oriunde in UE, atat timp cat in statul sau exista un service care are contract incheiat cu producatorul), cat si vanzatorul. Garantia comerciala poate imbraca orice forma: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei platite in cazul aparitiei unui defect etc. Dar nu poate inlocui si nu exonereaza pe vanzator de obligatiile sale in temeiul garantiei legale (de exemplu, in cazul ‘garantiei europene’, dupa trecerea anului dat de producator, daca produsul se defecteaza, responsabilitatea vanzatorului se pastreaza).

Ce se intampla daca produsul se defecteaza sau nu respecta specificatiile?

Consumatorul are dreptul la repararea, inlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzatoare a pretului in cazul in care produsul este defect sau nu respecta specificatiile.

Ca regula, initial, consumatorul poate alege intre reparare si inlocuire, dar vanzatorul se poate opune masurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea in parctica a acesteia in comparatie cu cealalta. De aceea, in practica, repararea este prima masura care se ia de pentru a asigura functionalitatea produsului. Inlocuirea poate interveni in cazul in produsul nu mai poate fi reparat si se va face numai cu un produs identic.

Rezolutiunea contractului poate interveni in trei cazuri:

—cand consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de inlocuirea produsului.
—cand vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila.
—cand vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-un termen de 15 zile, fara inconveniente semnificative pentru consumator.

Rezolutiunea contractului are ca efect punerea partilor in situatia anterioara contractului. Prin urmare, consumatorul va primi suma platita pentru produs, iar comerciantul produsul.

Ce este foarte important, chiar daca in practica i se spune consumatorului sa ia legatura direct cu service-ul in cazul unui defect, responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract incheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la raspundere pentru nerespectarea regulilor privind garantia.

BLACK FRIDAY 2013: SFATURI PENTRU CONSUMATORI

Fa o lista cu produsele pe care doresti sa le achizitionezi si cu preturile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta sa eviti falsele reduceri de preturi, de exemplu atunci cand comerciantii maresc pretul si aplica procentul de reducere la pretul astfel majorat.

Verifica cu atentie modul in care este afisata reducerea pe site sau pe eticheta produsului.

Nu cadea in capcana ofertelor care anunta mari reduceri de preturi doar pentru a te atrage sa intri in magazin.

In cazul in care comanzi online, verifica, inainte de a trimite comanda, daca preturile produselor din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ai ales produsul.

Aviditatea romanilor dupa promotii si modul in care acestia prefera sa se relaxeze, in cea mai mare parte a timpului liber, in ambianta galeriilor comerciale, aduc, an de an, profituri considerabile retailerilor. romaniatv.net

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie