Anica Teglas, manager Rotecom SRL: Medierea poate avea o ascensiune fara precedent comparativ cu oricare alta profesie din România
Anica Teglas, om de afaceri premiat in repetate randuri pentru rezultatele deosebite obtinute in activitatea sa, a acordat un interviu, in exclusivitate pentru MediereNet.ro, avand ca tema medierea in mediul de afaceri.
Anica Teglas va fi prezenta la Conferinta „Medierea si mediul de afaceri” care va avea loc la Targu Mures, in 6 decembrie 2013.
MediereNet: Care este parerea dumneavostra, despre mediere în general si despre mediere în mediul de afaceri în special?
Anica Teglas: În anii 70 în Statele Unite, medierea era la loc de cinste, si-a patruns rapid si în spatiul Uniunii Euroepene.
Medierea sau arta rezolvarii conflictelor pe cale amiabila îsi face loc greu, încet, discret si în România.
Oamenii mediaza conflicte mai mici sau mai mari din cele mai vechi timpuri… Mediem conflicte, neantelegeri în familie, între prieteni, la locul de munca, peste tot.
La noi în tara odata cu aparitia legii 192/2006 a aparut posibilitatea legala de rezolvare a conflictelor pe cale amiabila. Din pacate suntem departe de a avea o lege functionala.
Tinând cont ca pe rolul instantelor din România sunt, în prezent, peste 4 milioane de procese, dintre care mai mult de jumatate ar putea fi rezolvate prin mediere, parerea mea este ca legiuitorul ar trebui sa stabileasca pentru anumite domenii, medierea OBLIGATORIE si sa stabileasca reguli foarte clare legate de persoanele care au voie sa faca informarea în mediere si medierea în sine. Nu se pot amesteca lucrurile. Legea nu e clara !
Va dau cel mai simplu exemplu cu putinta, va întreb si ma întreb:
Ce avocat ar fi interesat sa îndrume si sa convinga pe un posibil viitor client de-al sau, ca medierea este mult mai avantajoasa decât procesul clasic în instanta ?
Probabil nici unul !
E important de specificat ca obligativitatea medierii (pentru anumite domenii) nu ar ingradii accesul liber la actul de justitie, garantat de Constitutia tarii. Partile pot avea acces la instantele de judecata daca nu-si rezolva disputa în fata mediatorului.
Mediatorii care si-au ales aceasta meserie si vor sa traiasca din ea, considera medierea unul dintre cele mai bune instrumente în rezolvarea litigiilor atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice.
Medierea ofera oportunitatea rezolvarii pe calea dialogului a multor tipuri de situatii conflictuale în mediului de afaceri, pornind de la cele interpersonale, în interiorul companiei, între doua companii, sau între grupuri de companii.
Bancile, marile companii furnizoare de servicii, cu un numar foarte mare de clienti din statele UE au un sistem deosebit de dezvoltat de rezolvare a disputelor prin mediere si sunt sigura ca si noi vom prelua modele lor în urmatorii ani.
Mai presus de toate, cred ca cel mai important este ca oamenii implicati în conflicte sa fie informati despre procedura medierii dar si despre multiplele avantaje ale medierii:
– caracterul voluntar si confidential;
– la mediere ei nu îsi expun viata în public, spre deosebire de sala de judecata unde asista zeci de persoane;
– le este protejata intimitatea, viata privata care este foarte importanta mai ales în cazul conflictelor de familie si a litigiilor comerciale, când pastrarea imaginii este vitala pentru parti;
– procedura de rezolvare a litigiilor este rapida si flexibila; întalnirile se organizeaza cu acordul tuturor celor implicati, în zilele în care pot ei sa fie prezenti si de câte ori este necesar pâna la solutionarea problemei;
– costurile materiale cât si cele emotionale sunt mai mici decât în cazul instantelor.
Medierea se poate aplica cu succes în majoritatea domeniilor: domeniul protectiei consumatorului; domeniul litigiilor privind posesia, stramutarea de hotare; raspunderile profesionale cauzate de malpraxis; litigiile de munca; litigiile civile; dintre cele penale, pot fi rezolvate prin mediere cazurile initiate prin plângere prealabila si în care împacarea partilor înlatura raspunderea penala; latura civila dintr-un proces penal poate fi solutionata prin mediere; tot prin mediere se pot solutiona si conflictele comerciale; tot ceea ce tine de litigiile în familie: divorturi, partaje, drepturi succesorale.
Cazurile de divort pot fi solutionate prin mediere mai simplu si cu implicari emotionale mai mici, neexistând riscul expunerii publice a motivelor divortului care ar putea afecta, peste ani, copiii sau alti membri ai familiei.
Punerea de acord a sotilor privind partajul sau timpul petrecut cu copilul se poate stabili la sedintele de mediere. În urma unui acord, se constata desfacerea casatoriei fie printr-o hotarâre judecatoreasca, fie, potrivit noilor modificari, la ofiterul de Stare Civila, fie prin procedura notariala.
MediereNet: Care considertai ca sunt avantajele medierii pentru mediul de afacerii?
Anica Teglas: Stim ca medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate în calitate de mediator, în conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate.
Avantajul cel mai important al medierii, în detrimentul metodei clasice de rezolvarea a conflictelor/disputelor (instanta de judecata), îl reprezinta faptul ca tot ceea ce se discuta în cadrul procedurilor de mediere este strict confidential.
Oamenii de afaceri nu îsi doresc ca numele lor sau a companiei pe care o conduc sa fie implicat într-un conflict.
Prin mediere, aceste aspecte sunt garantate si prin faptul ca mediatorul nu va putea niciodata sa divulge numele persoanelor/companiilor care au apelat la serviciile sale.
Calitatea de mediator primeaza celei de martor, adica, presupunând ca, mediatorul este chemat în calitate de martor de catre instanta de judecata el nu va putea sa divulge niciunul din aspectele discutate în cadrul procedurii de mediere.
Mediatorul, faciliteaza negocierile dintre parti si sprijina solutionarea conflictelor, urmarindu-se obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile.
În procesele traditionale o parte castiga si o alta pierde, în timp ce în mediere toate partile câstiga. SOLUTIA LE APARTINE, fiind agreata de ambele parti !
Rezolvarea clasica a conflictului, nu satisface adesea interesele partilor, deoarece este o rezolvare bazata pe conceptul învingator-învins.
În schimb, rezolvarea conflictului prin mediere este rodul întalnirii vointei partilor. Nimeni nu le impune solutia, ci partile sunt singurele în masura sa hotarasca.
Mediatorii nu decid cu privire la cine are dreptate, nu judeca ce s-a întâmplat si nu cauta vinovati.
Mediatorul este cel care faciliteaza crearea unui culoar de comunicare între parti, prin intermediul caruia ele sa constientizeze care este cea mai buna solutionare a conflictului aparut.
Astfel, alegând medierea, intram în lumea schimbarii pozitive… în lumea buna, civilizata.
Medierea, furnizeaza o procedura mult mai eficienta cu costuri mai reduse, mai rapida, mai eleganta, mai civilizata, fara stres, multa discretie, cu decizii care apartin partilor implicate în conflict, cu rezultate care rezista în timp, pe scurt mult mai potrivita pentru solutionarea unor dispute.
MediereNet: Care considerati ca este rolul medierii in mediul de afaceri?
Anica Teglas: Fiecare dintre noi ne dorim ca dintr-o disputa sa iesim cât mai putin “sifonati”.
Medierea reprezinta o alegere înteleapta a oamenilor de afaceri, o alternativa viabila a rezolvarii conflictelor din mediul de afaceri românesc, în detrimentul justitiei clasice, pentru ca implica o rezolvare mai rapida a conflictelor, costuri mai scazute, precum si clauza de confidentialitate, care este extrem de importanta pentru imaginea companiilor.
Pentru mediul de afaceri obtinerea unei solutii agreate de toate partile si pentru mentinerea relatiilor de afaceri dintre parteneri, într-un timp scurt, cu costuri reduse, cu asigurarea confidentialitatii e tot ce-ti poti dori.
Un litigiu pe rolul unei instante care dureaza ani de zile având ca obiect recuperarea unei creante poate duce la falimentul reclamantului.
În schimb la o mediere se poate negocia: esalonarea platilor, negocierea cuantumului creantei, initierea unor noi afaceri, renegocierea contractelor si sa nu uitam poate cel mai important lucru pentru o societate: prestigiul.
Un litigiu pe rolul unei instante poate distruge imaginea unei companii dar medierea ajuta la stabilirea si mentinerea unor relatii comerciale puternice, bazate pe încredere si respect reciproc putând duce lua nasterea unor noi afaceri.
Un avantaj foarte important al medierii este confidentialitatea, care înseamna enorm pentru companii.
Medierea este o alegere înteleapta, pentru de mediul de afaceri, care trebuie sa fie un mediu curat, în care relatiile contractuale trebuie sa se desfasoare cu prioritate pe întelegere, pe respect reciproc si, mai ales, pe confidentialitate.
Mediul de afaceri este un mediu care, prin excelenta, are nevoie de aceasta metoda de solutionare a conflictului rapid, ieftin si confidential.
MediereNet: Ce beneficii poate aduce utilizarea medierii în disputele din interiorul unei firme?
Anica Teglas: Specialistii în mediere sunt de parere ca procedura medierii reprezinta o alternativa viabila a rezolvarii conflictelor din mediul de afaceri romanesc, în detrimentul justitiei clasice, pentru ca implica o rezolvare mai rapida a conflictelor cu costuri mai mici, în conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate.
Pentru fiecare dintre noi conteaza imaginea… dar pentru o firma imaginea este VITALA. O firma îsi apara propria imagine, apara imaginea angajatilor sai, a partenerilor precum si propria traditie comerciala. Ea doreste sa-si apere piata, furnizorii, partenerii de afaceri.
MediereNet: Dar în relatia cu partenerii de afaceri?
Anica Teglas: Medierea ajuta la stabilirea si mentinerea unor relatii comerciale bazate pe încredere si respect reciproc, generand relatii de colaborare puternice, ofera servicii de calitate clientilor, urmarind interesele si nevoile partenerilor de afaceri.
Folosind medierea, ne mentinem relatiile de colaborare, economisim TIMP SI BANI, dezvoltam în continuare afaceri, deoarece un acord de mediere încheiat pentru recuperarea unei creante este mai usor de respectat decat o hotarâre judecatoreasca impusa de instanta de judecata, pentru ca solutia apartine partilor care stiu ce este cel mai bine pentru ei si pentru firmele lor.
Avantajele medierii într-un conflict în materie comerciala, litigii comerciale între firme, nerespectarea clauzelor contractuale, probleme juridice în afaceri:
– un mare avantaj al medierii în materie de drept comercial este pe de o parte pastrarea unei relatii civilizate cu partenerii de afaceri si posibilitatea continuarii contractelor în derulare.
Un proces genereaza tensiuni si conduce inevitabil la încetarea colaborarii, lasând posibilitatea partenerilor de afaceri sa se îndrepte spre concurenta, riscam sa ne scada încasarile.
– mediatorul prin tehnicile speciale de comunicare si negociere, poate dezamorsa conflictul dintre companii, ajutând la mentinerea unei relatii civilizate.
– reducerea timpului pierdut în tribunale, procese îndelungate, recursuri, întâlniri cu avocatii sau consilierii juridici,
– reducerea semnificativa a costurilor legate de cheltuielile de judecata.
– reducerea stresului provocat de procese, de rigorile care apar într-o sedinta de judecata în mediere se face în baza unor discutii libere, neformale programate în functie de programul partilor si nu stabilite arbitrar de catre instanta.
– reducerea stresului legat de incertitudinea rezultatului, în mediere se cauta întotdeauna un rezultat acceptat de toate partile implicate, prin mediere solutia este gasita de parti, facilitata de mediator, este acceptata de buna voie de parti.
– posibilitatea oricarei parti de a renunta oricand la mediere si de a se adresa instantei de judecata…
MediereNet: Ce viitor considerati ca are medierea în mediul de afaceri din Romania ?
Anica Teglas: În urma medierii pot aparea o multitudine de solutii la conflictele existente: esalonarea platilor, negocierea cuantumului creantei, renegocierea unor contracte, pastrarea relatiilor de afaceri si initierea unoi noi afaceri. Acordul de mediere fiind un contract, partile pot renunta la anumite drepturi patrimoniale pe care le au si pot stabili prin acordul de mediere obligatii noi pentru fiecare dintre ele. Pot aparea noi oportunitati.
Medierea poate avea o ascensiune fara precedent comparativ cu oricare alta profesie din România.
Din pacate acest lucru nu depinde de mediatori ci de legiuitor care trebuie sa ne ofere o lege clara, fara confuzii, adaptata nevoilor partilor, care sa tina cont doar de interesele persoanelor aflate în conflict.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!