Tichete de masa in format electronic, din februarie 2014

 

Angajatorii vor putea putea acorda salariatilor, din februarie 2014, tichete de masa in format electronic, sub forma unor carduri care vor functiona ca un portofel electronic, se arata intr-un act normativ publicat recent in Monitorul Oficial. In momentul de fata tichetele de masa pot fi distribuite doar pe suport hartie, insa potrivit noilor dispozitii angajatorii vor putea opta pentru forma in care sunt emise tichetele, pe hartie sau in format electronic.

tichete de masaLegea nr. 291/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 701 din 15 noiembrie 2013. Potrivit acestui act normativ, angajatorii le vor putea acorda salariatilor tichete de masa intr-o noua forma, electronica si nu doar pe suport hartie, asa cum este prevazut de legislatia in vigoare. Mai exact, angajatorii vor putea acorda fie tichete de masa pe suport hartie, fie tichete de masa in format electronic.

Noile reglementari se aplica din februarie 2014.

Ce este tichetul de masa in format electronic?

Conform Legii nr. 291/2013, tichetele de masa in format electronic sunt bonuri de valoare pe suport electronic si sunt destinate exclusiv acordarii alocatiei individuale de hrana a a salariatilor.

Aceste tichete vor fi emise sub forma unui card, care insa nu va avea caracteristicile asemanatoare cardului bancar, pentru ca nu va fi permisa retragerea de numerar.

In forma initiala a proiectului de lege, se preciza ca tichetul eletronic ar fi fost valabil daca ar fi respectat reglementarile Bancii Nationale a Romaniei (BNR) privind instrumentele de plata electronica.

Insa in varianta publicata in Monitorul Oficial nu mai figureaza aceasta prevedere care stabilea valabilitatea tichetului electronic, fiind eliminata de Comisia pentru munca si protectia sociala din Camera Deputatilor. Comisia a explicat ca tichetele de masa pe suport electronic nu constituie carduri obisnuite, intrucat anumite functii pe care le au cardurile vor fi eliminate, pentru a corespunde scopului lor limitat.

Astfel, tichetele de masa electronice nu vor avea urmatoarele functii specifice cardurilor bancare:

  • nu va exista un cont de plati al salariatului atasat cardului;
  • va fi inhibata functia de retragere de numerar, astfel incat sa nu permita efectuarea unor operatiuni de tipul retragerii de numerar de la terminale.

Potrivit noilor dispozitii, tichetul in format electronic va fi valabil numai daca sunt inscrise pe acesta sau sunt stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele informatii:

  • numele si prenumele salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de masa;
  • numele si adresa emitentului;
  • date referitoare la perioada de valabilitate;
  • interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de tigari sau de produse alcoolice.

In acelasi timp, tichetele de masa in format electronic vor putea fi alimentate exclusiv cu valoarea nominala a tichetelor de masa acordate de catre angajator si vor putea fi utilizate doar pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare, se mai mentioneaza in documentul citat.

Spre deosebire de tichetele de masa pe suport hartie, care nu permit acordarea restului de bani la achizitionarea unor produse a caror valoare este mai mica decat valoarea nominala inscrisa pe tichet, tichetele electronice au un alt regim de utilizare.

Conform legii care se va aplica din februarie 2014, debitarea sumelor corespunzatoare produselor alimentare solicitate de salariat, in cazul tichetelor de masa pe suport electronic, se va realiza la valoarea respectivelor produse alimentare.

Important! Salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni, precum si la incetarea contractului individual de munca, valoarea corespunzatoare tichetelor de masa pe suport electroniv neutilizate, se mentioneaza in documentul citat.

Ce trebuie sa stie angajatorii despre tichetele electronice?

Noile reglementari stabilesc ca angajatorul va putea alege tipul de tichete de masa pe care-l va acorda angajatilor, dupa consultarea acestora.

Mai exact, angajatorul va avea libertatea de a decide daca acorda tichete de masa si sub ce forma, pe suport hartie sau in format electronic, in urma consultarii cu salariatii, prin organizatiile sindicale sau prin reprezentantii salariatilor, dupa caz, se precizeaza in actul normativ.

Referitor la costurile suportate de angajator, in documentul citat se arata ca acesta va achita emitentilor tichetelor de masa electronice atat contravaloarea nominala a tichetelor, precum si costul emiterii pe suport electronic.

In plus, valoarea nominala a tichetelor de masa, fie pe suport hartie, fie in format electronic, nu va putea fi diminuata in niciun mod.

Distribuirea tichetelor electronice nu va fi realizata de angajator, asa cum se intampla in prezent cu tichetele pe suport hartie, ci de catre unitatea emitenta.

Noile reglementari stabilesc ca valoarea tichetelor de masa in format electronic va fi transferata salariatilor lunar, in ultima decada a fiecarei luni pentru luna urmatoare, de catre unitatea emitenta, corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face transferul, conform unui contractul care trebuie incheiat intre unitatea emitenta si angajator.

Totodata, valoarea tichetelor de masa pe suport electronic nu va putea fi transferata salariatilor pe suportul electronic daca, la data stabilita pentru transfer, angajatorii nu au achitat unitatii emitente, integral, contravaloarea nominala a tichetelor de masa in format electronic achizitionate, inclusiv costurile aferente emiterii tichetelor de masa pe suport electronic achizitionate, se mai arata in documentul citat.

Unitatile emitente trebuie sa fie autorizate de MFP

Potrivit Legii nr. 291/2013, firmele care urmeaza sa emita tichetele de masa in format electronic, trebuie sa fie autorizate de Ministerul Finantelor.

In forma lansata de initiatori, era prevazut ca doar tichetele de masa pe suport hartie urmau sa fie emise de firmele autorizate de MFP, in timp ce tichetele in format electronic urmau sa fie emise de institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei.

Insa in varianta publicata in Monitorul Oficial nu mai exista aceasta precizare expresa privind posibilitatea ca bancile sa emita tichetele electronice. Prevederea a fost eliminata de catre Comisa pentru munca si protectie sociala din cadrul Camerei Deputatilor, care a motivat ca trebuie asigurata o procedura unitara si uniforma de autorizare, precum si o singura autoritate de supraveghere, Ministerul Finantelor, indiferent de forma in care acestea vor fi emise (n.r. conform legislatiei in vigoare, MFP se ocupa in prezent de autorizarea unitatilor emitente de tichete de masa).

Comisia pentru munca si protectie sociala a adaugat ca tichetul de masa, indiferent de suportul pe care acesta este emis, trebuie sa ramana un bon de valoare cu regim fiscal particular si sa nu fie transformat intr-un instrument de plata.

Unitatile emitente de tichete de masa pe suport electronic pot organiza platforme pentru emiterea tichetelor de masa sau pot incheia contracte cu organizatii care administreaza scheme/aranjamente de plata ori alte organizatii specializate, dupa caz.

Totodata, unitatile emitente au obligatia de a transmite angajatorilor lista unitatilor de alimentatie publica, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete, corespunzatoare retelei utilizate, la care salariatii pot folosi tichete de masa. La stabilirea acestor unitati vor fi avute in vedere calitatea serviciilor si un nivel cat mai redus al preturilor prin practicarea unor adaosuri comerciale minime. Elena Voinea, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie