Autostrada Zapezii. De cand vom putea circula pe tronsonul Comarnic – Brasov?
La zece ani de la prima tentativa de a începe lucrarile la Autostrada Comarnic-Brasov, cunoscuta ca Autostrada Zapezii, guvernul spera sa bata palma cu constructorul care sa execute cei 58 de kilometri spre munte pe care sa se circule începând cu 2017. Acesta este ultimul termen stabilit de autoritatile de la Bucuresti pentru finalizarea lucrarilor, desi initial premierul Victor Ponta promisese 2016 ca data-limita, în cazul nerespectarii sustinând ca nu va mai candida la alegerile parlamentare. „Daca nu e gata pâna în 2016 nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova”, spunea premierul la începutul acestui an.
Mai mult, proiectul ar mai putea suferi modificari, desi în acest an traseul a mai fost modificat o data în cadrul negocierilor dintre autoritati si firmele preselectate.
„Sedinta de deschidere a ofertelor va avea loc în data de 9 decembrie 2013. Termenul estimat pentru atribuirea si semnarea contractului de concesiune de lucrari publice este decembrie 2013. Termenul estimat pentru finalizarea Autostrazii Bucuresti-Brasov, Tronsonul Comarnic-Brasov este 2017”, se arata într-un raspuns primit de gândul de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR).
Valoarea estimata pentru acest tronson este de aproape 1,2 miliarde de euro, iar pentru demararea lucrarilor anul viitor, guvernul a convenit cu reprezentantii FMI o finantare de 600 de milioane de lei , echivalentul a 134 de milioane de euro, prevazuta în proiectul Bugetului de stat pe 2014.
„Cele 600 de milioane lei, stabilite a fi acordate prin bugetul pe anul 2014 pentru demararea acestui proiect, reprezinta un succes de etapa, care ma face încrezator ca ne aflam pe drumul cel bun. Trebuie sa stiti ca nu a fost deloc simplu sa-i convig pe reprezentantii misiunii FMI de necesitatea stringenta a asigurarii finantarii pentru acest obiectiv strategic pentru România”, a declarat ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, în urma cu câteva zile. În opinia lui, în prezent „mingea se afla în terenul Ministerului Marilor Proiecte”, exprimându-si speranta ca la sfârsitul lunii noiembrie, ministrul Dan Sova sa semneze contractul cu câstigatorul licitatiei.
Autostrada va avea 18 tuneluri si 54 de poduri, pasaje si viaducte
Autostrada Comarnic-Brasov va avea o lungime de 58 de kilometri, potrivit studiului de fezabilitate, datele tehnice ale proiectului putând fi modificate „în vederea optimizarii proiectului”.
„Datele tehnice, la faza de proiectare a Studiului de Fezabilitate pentru proiectul Autostrazii Bucuresti-Brasov, tronsonul Comarnic-Brasov sunt: lungimea – 58 km; partea carosabila – 2 x (2 x 3,50 m) si 2 x (2 x 3,75 m); benzi de stationare de urgenta – 2 x 2,50 m; poduri, pasaje si viaducte pe autostrada – 54 si tuneluri – 18. Precizam ca în cadrul procedurii de dialog competitiv, specificatiile tehnice au constituit obiect al dialogului cu posibilitatea de a fi modificate -în vederea optimizarii proiectului-, urmând ca o parte din acestea sa faca obiectul ofertelor finale”, se arata în raspunsul CNADNR.
De altfel, traseul initial a fost modificat, în septembrie gândul dezvaluind ca autostrada nu va mai trece „aproape de mijlocul orasului Busteni”, adoptându-se varianta construirii a aproximativ 10 kilometri de tunel, dupa cum a explicat atunci directorul general al CNADNR, Narcis Neaga.
„Dupa saptamâni de negociere în cadrul perioadei de dialog competitiv am convenit modificarea traseului autostrazii Comarnic-Brasov. Studiul de fezabilitate era facut în 2002, iar la acea data Busteniul nu avea dezvoltarea de acum. Daca am fi respectat traseul din studiul de fezabilitate, autostrada ar fi trecut practic prin mijlocul localitatii Busteni”, a declarat pentru gândul directorul general al CNADNR.
Cum se finanteaza proiectul
Fondurile necesare pentru exproprierea si trecerea în proprietatea statului a imobilelor aferente autostrazii Comarnic-Brasov vor fi asigurate de la bugetul de stat. Proiectarea si construirea autostrazii vor fi finantate prin fonduri atrase de viitorul concesionar. În perioada de operare si întretinere a autostrazii (26 de ani), viitorul concesionar îsi va recupera costurile privind proiectarea si construirea autostrazii prin „plati de disponibilitate” efectuate de CNADNR.
„Platile de disponibilitate vor fi supuse unor deduceri în cazul în care autostrada nu este disponibila sau nu este operata si întretinuta la anumite standarde de performanta”, au explicat reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi.
Premierul Victor Ponta a anuntat, în februarie, ca sectorul de autostrada concesionat va fi taxat. „Cei care fac aceasta concesiune vor pune bariera si vor pune taxa”, a spus Victor Ponta.
Citeste articolul integral pe gandul.info
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!