Achizitia publica. Protectia secretului comercial
In cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica intra in competitie concurenti de pe aceeasi piata cu interese contrarii. Intr-un astfel de context, informatiile confidentiale au o valoare extrem de importanta, ratiunea protejarii lor fiind, in fapt, extrinseca procedurii de achizitie publica in cauza. Asadar, este perfect justificata grija operatorilor economici pentru protectia informatiilor a caror dezvaluire i-ar putea prejudicia atunci cand se angajeaza intr-un asemenea proces, in special a acelora incluse in ofertele tehnice. Cu toate acestea, invocarea de catre operatorii economici a confidentialitatii in cadrul procedurilor de achizitie publica este privita de cele mai multe ori cu neincredere, prin prisma prejudecatilor referitoare la caracterul absolut al aplicarii principiilor transparentei si contradictorialitatii.
Daca in cadrul etapei de evaluare a ofertelor, dreptul la protectia datelor si informatiilor confidentiale este asigurat inclusiv prin rigorile prevazute de lege cu privire la modalitatea de evaluare, problemele apar odata cu promovarea cailor de atac. Astfel, in timp ce in etapa de evaluare informatiile cuprinse in oferte sunt disponibile exclusiv membrilor comisiei de evaluare (care sunt obligati sa semneze o declaratie de confidentialitate), in etapa cailor de atac confidentialitatea intra in conflict cu exercitarea dreptului de acces al celorlalti participanti la dosarul achizitiei publice si cu principiul contradictorialitatii.
Contextul legislativ si principiul transparentei
Art. 24 din OUG nr. 34/2006 transpune la nivel national prevederile art. 6 din Directiva 2004/18/CE si stipuleaza obligatia autoritatii contractante de a proteja toate acele informatii pe care operatorul economic le precizeaza ca fiind confidentiale, in masura in care, in mod obiectiv, dezvaluirea acestor informatii ar prejudicia interesele legitime ale operatorului economic, in special, in ceea ce priveste secretul comercial si proprietatea intelectuala. Prin urmare, domeniul de aplicare al acestei dispozitii este unul extins, incluzand atat informatiile referitoare la calificare, cat si cele cu privire la oferte. De asemenea, este important de subliniat ca aplicarea acestei prevederi nu este limitata la secretul comercial si proprietatea intelectuala, acestea fiind valorile protejate in mod special.
Mai mult, incepand cu anul 2013, legiuitorul a precizat, prin art. 170 din acelasi act normativ, ca, la intocmirea ofertelor, operatorii economici vor indica in cuprinsul acestora care informatii din propunerea tehnica si/sau din propunerea financiara sunt confidentiale, clasificate sau sunt protejate de un drept de proprietate intelectuala. In aceeasi ordine de idei, art. 215 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, instituie o exceptie de la caracterul public al informatiilor din dosarul achizitiei publice, in situatia in care aceste informatii sunt confidentiale, clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuala, potrivit legii.
Nu in ultimul rand, legiuitorul protejeaza de plano, in etapa contestatiei, informatiile cuprinse in propunerile tehnice. In acest sens, prevederile art. 274 alin. (4) din OUG nr. 34/2006 conditioneaza accesul la propunerile tehnice de acordul expres al ofertantului in cauza.
In concluzie, in vederea respectarii dreptului la confidentialitate, legea insasi limiteaza aplicarea principiului transparentei, unul dintre principiile fundamentale din domeniul achizitiilor publice.
Garantul confidentialitatii
Astfel, cum se poate cu usurinta desprinde din dispozitiile legale mentionate mai sus, obligatia de confidentialitate incumba, in primul rand, autoritatilor contractante in temeiul relatiilor de incredere stabilite intre acestea si operatorii economici participanti la procedurile de achizitie publica. In cadrul acestor raporturi, ofertantii trebuie sa poata comunica orice informatii utile pentru desfasurarea procedurii, fara a se teme ca autoritatea va dezvalui unor terte parti informatii a caror divulgare i-ar putea prejudicia.[1]
Potrivit jurisprudentei CJUE[2], in etapa cailor de atac, obligatia de respectare a confidentialitatii informatiilor se transmite de la autoritatea contractanta catre organismul responsabil cu solutionarea respectivei cai de atac, acesta din urma fiind astfel obligat sa asigure mentinerea unei concurente loiale, precum si protectia intereselor legitime ale operatorilor economici. Orice concluzie contrara ar deschide cutia Pandorei cu privire la scopul pentru care unii operatori economici ar promova calea contestatiei, de la scopul imediat – de a incerca eliminarea celorlalti participanti din procedura prin efectuarea unei evaluari paralele – pana la distorsionarea grava a concurentei prin participarea la anumite proceduri si promovarea contestatiilor exclusiv pentru a afla anumite informatii sau date confidentiale cu privire la concurentii de pe piata[3] (e.g. informatii cu privire la resursele umane si/sau tehnice, informatii privind managementul costurilor, furnizori, colaboratori, oferte si discounturi etc.).
Citeste mai departe pe juridice.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!