Cum poate fi acoperit deficitul bugetar?

 

În ciuda declaratiilor conform carora povara fiscala va fi redusa, este posibil sa asistam, în 2014, la majorari pentru anumite impozite doar pentru a acoperi deficitul bugetar

deficitNici nu a venit bine delegatia Fondului Monetar International (FMI) la Bucuresti, ca oficialii nostri au si iesit cu declaratii razboinice la adresa contribuabililor. Mai exact, cu o posibila majorare a cotei unice de impozitare, pâna la circa 22% (în loc de 16% în prezent), concomitent cu o reducere de câteva puncte procentuale a TVA.

Informatia a aparut pe surse, iar oficialii partidelor s-au ferit sa spuna ca ar fi venit de la cineva vreo propunere de genul acesta, ci a fost „doar o discutie“. Din nenat, probabil, la fel cum au picat si cifrele cu care ar putea creste veniturile din cota unica în cazul cresterii pâna la 22%. Mai exact, un total de peste 12 miliarde lei, dintre care opt miliarde de la impozitul pe salarii si patru de la impozitul pe profit. Suma care ar putea acoperi o parte din veniturile prognozate, dar neîncasate, si eventuala coborâre a nivelului de TVA. Desigur, este doar „o discutie informala“.

O delegatie a FMI se afla la Bucuresti pentru prima evaluare a noului acord de tip preventiv, în valoare de doua miliarde de euro si care se întinde pe doi ani. Desi discutiile ar trebui sa se axeze pe masuri structurale, cum ar fi publicarea unor rapoarte lunare privind arieratele si masurile corective adoptate de autoritatile centrale si locale sau elaborarea pachetului de baza în sanatate, discutiile se vor axa pe bugetul de anul viitor. Nu de alta, dar actualul acord a început cu o derogare pe cel mai important criteriu cantitativ, cel legat de deficitul bugetar.

Astfel, tinta de deficit bugetar pentru septembrie a fost majorata de la 8,1 miliarde lei pâna la 9,18 miliarde lei, pe fondul încasarilor mai mici decât cele prognozate. Dupa primele opt luni ale anului, încasarile erau mai mici cu peste un miliard de lei decât cele stabilite.

Masuri sociale pe spatele mediului privat

Si cum FMI nu este tocmai în favoarea reducerilor de taxe sau impozite (nici macar cum a fost cea a TVA la pâine), iar Guvernul nu este în stare sa explice de ce astfel de masuri sunt bune pentru economie, orice scadere viitoare va trebui însotita de majorari care sa fie sigure la încasare (nu taxe pe bijuterii si iahturi). În atare conditii, nu mai suna fantezist sa se discute despre majorarea cotei unice de impozitare.

Bugetul pe 2014, al carui proiect trebuia sa fie gata la jumatatea lui octombrie, depinde de aceste discutii. Conform cifrelor asumate în acord, deficitul cash de anul viitor ar trebui sa se situeze la 2% din PIB, cu 0,3 puncte procentuale mai mic decât cel din acest an. Pe o prognoza de crestere economica de 2% pentru anul în curs si de 2,2% în 2014. Ceea ce nu lasa niciun fel de spatiu pentru reducerea promisa de la CAS sau cea luata în calcul la TVA. Iar daca acestea se vor adopta concomitent cu o majorare a cotei unice, atunci vom avea un nou exemplu de masuri sociale pe spinarea mediului privat, singurul contributor real la buget.

„Noi aveam prognozat în septembrie un miliard de lei profit doar de la BNR plus profituri de la banci. Prin schimbarea regulamentelor BNR, o sa încasam zero.” Victor Ponta, prim-ministru

Aurel Dragan, capital.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie