Tunelul feroviar care leaga Europa de Asia a fost finalizat
Primul ministru turc Recep Tayyip Erdogan va inaugura marti la Istanbul ceea ce el a numit realizarea unui vis de 150 de ani: tunelul feroviar pe sub Bosfor, unul din megaproiectele sale urbane contestate de multe ori care au alimentat revolta antiguvernamentala în luna iunie, dupa cum relateaza duminica informeaza AFP, preluata de Agerpres.
Dupa noua ani de munca, acest drum de cale ferata de 1,4 km pe sub strâmtoare va face posibila deplasarea în câteva minute de pe un mal pe altul al metropolei turcesti, rezolvând partial problemele legate de traficul supraaglomerat.
Fost primar al Istanbulului, Erdogan si-a rezervat dreptul exclusiv de-a taia panglica la festivitatea de inaugurare marti, chiar în ziua în care se sarbatoreste fondarea Republicii Turce în 1923, în prezenta premierului japonez Shinzo Abe, a carui tara este principalul finantator al proiectului.
„Acest proiect este un vis de 150 de ani”, îsi manifestase încântarea acum câteva luni Erdogan, în timp ce detractorii sai îl numesc deseori „noul sultan”.
Concret, ideea unui tunel pe sub Bosfor a fost invocata pentru prima data în 1860 de catre sultanul otoman Abdul Medjid. Dar, din cauza lipsei de tehnica si a fondurilor insuficiente, ea a nu a mers mai departe de plansa de desen.
Proiectul a revenit în actualitate în anii 1990, odata cu explozia demografica în Istanbul, a carui populatie s-a dublat din 1998 depasind 15 milioane de locuitori.
Datorita sprijinului financiar al Bancii Japoniei pentru Cooperare Internationala (735 milioane de euro) si al Bancii Europene de Investitii (BEI), lucrarile au început în mai 2004, fiind încredintate unui consortiu de companii turcesti si japoneze.
Costul total al proiectului este estimat în prezent la 3 miliarde de euro, indica agentia franceza de presa.
Lucrarile erau initial programate sa fie finalizate în decurs de patru ani, dar mult timp au fost suspendate din cauza descoperirii unei serii de comori arheologice pe fundul strâmtorii.
În total, aproximativ 40.000 de artefacte istorice au fost dezgropate pe santier, în special pe coasta europeana a Marii Marmara. Printre acestea, un exceptional cimitir de 30 de epave de nave bizantine, cea mai mare flotila medievala cunoscut pâna în prezent.
Succesul neasteptat în planul descoperirilor istorice l-a contrariat în cele din urma pe primul ministru turc. „Mai întâi s-a vorbit despre lucruri arheologice, apoi, de vase de lut, ba de una, ba de alta. Si toate acestea sunt într-adevar mai importante decât oamenii?”, se întreba retoric premierul suparat acum doi ani.
Tunelul, un tub dublu scufundat mai mult de 50 m sub strâmtoarea Bosfor, a fost în cele din urma finalizat. În aceasta regiune cu o activitate seismica ridicata, el ar trebui sa reziste la cutremure cu magnitudinea de 9 grade.
Prin aceasta lucrare, care va însuma în final 75 de km de cale ferata, autoritatile doresc sa puna capat calvarului de zi cu zi pentru 2 milioane de locuitori ai Istanbulului, care zilnic traverseaza Bosforul pe doua poduri, mereu supraaglomerate.
„Tunelul a creat o ruta de transport între partea de est si de vest a orasului si, cred, ca va usura sarcina celor doua poduri, datorita capacitatii sale de a transporta 150.000 de pasageri pe ora”, declara luni primarul Istanbulului, Kadir Topbaz.
Desigur, acest tunel a atras mai putine critici decât viitorul al treilea aeroport al orasului, sau canalul de 45 km paralel Bosforului, ori al treilea pod peste strâmtoare. Toate aceste proiecte au fost considerate drept ‘faraonice’ si au fost criticate ca dovada a derivei autoritariste si aventuriste a guvernului islamo-conservator în timpul revoltei din iunie.
„Acesta este un proiect important de care orasul are nevoie (…), se vor reduce emisiile de gaze cu efect de sera”, a argumentat Tayfun Kahraman, preseditele Camerei de Urbanism din Istanbul.
Dar integrarea sa în restul retelei de transport în comun este înca departe de a fi atinsa. „Portiunea data în exploatare este foarte limitata. Totul s-a amânat pentru mult mai târziu”, si-a exprimat el regretul, întrebându-se de ce autoritatile s-au grabit atât de tare cu inaugurarea. Alegerile municipale sunt prevazute pentru martie 2014. romaniatv.net
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!