Sesizarea presedintelui Traian Basescu privind Legea de aprobare a Memorandumului cu Rompetrol, va fi discutata de CCR pe 13 noiembrie
Curtea Constitutionala a României a stabilit ca dezbate în 13 noiembrie sesizarea presedintelui Traian Basescu de neconstitutionalitate a Legii privind aprobarea Memorandumului de întelegere încheiat între statul român si The Rompetrol Group NV, semnat la Bucuresti la 15 februarie 2013.
În iulie, seful statului a trimis Parlamentului cererea de reexaminare a legii respective, însa a fost respinsa de Senat pe 16 octombrie.
În motivarea sesizarii, Basescu precizeaza ca întelegerea dintre cele doua parti prevede obligatii în sarcina statului român, precum renuntarea la anumite litigii si la unele masuri provizorii, în timp ce pentru persoana juridica privata se impune participarea la o privatizare ulterioara si realizarea unor investitii, toate aceste obligatii fiind însa stabilite fara vreo sanctiune juridica.
„Astfel, în situatia în care partenerul privat nu îsi îndeplineste obligatiile asumate, normele legii sunt imprecise si nu prevad sanctiuni exprese. Asa cum rezulta din jurisprudenta Curtii Constitutionale, o norma juridica lipsita de previzibilitate antreneaza, în consecinta, încalcarea dispozitiilor Art. 1 alin. (5) din Legea Fundamentala, potrivit carora: ‘În România, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie'”, atrage atentia Basescu.
El sustine ca prin legea respectiva se stabileste dinainte conduita procesuala a partilor aflate în litigiu, „ceea ce este împotriva dispozitiilor Art. 124 alin. (2) din Constitutie referitoare la principiul potrivit caruia justitia este unica, impartiala si egala pentru toti întrucât aceste reguli speciale aplicabile litigiului respectiv sunt contrare regulilor procesuale unitare aplicabile în mod identic tuturor celor care se afla într-o situatie similara”.
„De aceea, analizând motivele pentru care s-a stabilit ca printr-o lege sa se stinga tocmai acel litigiu cu persoana juridica privata respectiva, consideram ca acestea nu justifica refuzul partilor de a apela la normele juridice de drept comun prevazute pentru situatii litigioase în general”, completeaza presedintele.
El aminteste ca Legea respectiva are ca obiect aprobarea Memorandumului de întelegere încheiat între statul român, în calitate de proprietar al actiunilor detinute în cadrul SC ‘Rompetrol Rafinare’ – SA si The Rompetrol Group NV. Astfel, cele doua parti semnatare îsi asuma un angajament de cumparare din partea The Rompetrol Group NV a unui pachet minoritar de actiuni reprezentând 26,6959% din capitalul social al ‘Rompetrol Rafinare’ – SA, detinut în prezent de Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii în Industrie (OPSPI), în schimbul a 200 de milioane de dolari.
„Ca o premisa a implementarii tranzactiei mai sus-amintite, OPSPI va face demersuri utile si necesare pentru ca toate procesele aflate pe rolul instantelor judecatoresti si masurile administrative initiate împotriva S.C. ‘Rompetrol Rafinare’ – S.A. sa înceteze”, subliniaza presedintele.
El mai mentioneaza ca cele doua parti stabilesc constituirea unui fond de investitii kazah-român, sub forma unei societati cu structura actionariatului 80% The Rompetrol Group si 20% statul român, care va investi în proiecte din domeniul energetic.
„Asadar, legea supusa reexaminarii are un caracter individual, ea fiind conceputa nu pentru aplicarea ei la un numar nedeterminat de cazuri concrete, ci într-un singur caz prestabilit expres pentru realizarea tranzactiei cu The Rompetrol Group N.V., o societate cu sediul în Strawinskylaan 807, Amsterdam, Olanda”, sustine Basescu.
De asemenea, seful statului face referire la faptul ca asupra respectivelor aspecte CCR s-a pronuntat deja prin Decizia nr. 600/2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1060/26.11.2005.
„Acest Memorandum de întelegere care este aprobat prin legea în cauza reprezinta de fapt un contract de stat, potrivit Art. 1 lit. o) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, care este definit astfel: ‘o întelegere încheiata de catre statul sau Guvernul român, precum si de ministere sau alte autoritati ale administratiei publice centrale cu alt stat, guvern, organizatie internationala, respectiv cu institutii financiare sau alte entitati ce nu au calitatea de subiect de drept international în domeniul economic, comercial, financiar si în alte domenii si care nu este guvernata de dreptul international public'”, afirma presedintele.
El precizeaza ca scopul întelegerii dintre cele doua parti este stingerea unor litigii, ceea ce reprezinta si finalitatea unei tranzactii.
„În situatia de fata, stingerea litigiilor respective se putea realiza pe calea unei tranzactii între Ministerul Finantelor Publice si The Rompetrol Group N.V., printr-o hotarâre adoptata de Guvern, potrivit competentei sale de administrare a proprietatii statului. Totusi, Guvernul a ales calea unei initiative legislative, pe care a depus-o în Parlament. Cu privire la aceasta problema, referitor la natura juridica a întelegerii aprobate de puterea legislativa, instanta de contencios constitutional a prevazut, în Decizia nr. 600/2005, ca: ‘Guvernul a optat pentru o cu totul alta rezolvare juridica, limitându-si rolul la acela de initiator al unui proiect de lege, procedeu ale carui carente au fost evidentiate. Dincolo si mai presus de cele deja aratate, Curtea considera ca Parlamentul, arogându-si competenta de legiferare, în conditiile, domeniul si cu finalitatea urmarite, a încalcat principiul separatiei si echilibrului puterilor în stat, consacrat de Art. 1 alin. (4) din Constitutie, viciu care afecteaza legea în ansamblu'”, a adaugat Basescu.
El mai atrage atentia ca o competenta a Guvernului este cea de a pune în executare legile, inclusiv prin încheierea de contracte de stat cu subiecte de drept privat, iar în situatia de fata Parlamentul „si-a depasit competentele invadând domeniul atributiilor executive”.
Despre decizia presedintelui din luna iulie de a cere reexaminarea Legii privind aprobarea Memorandumului de întelegere încheiat între statul român si The Rompetrol Group NV, premierul Victor Ponta spunea la acea data ca este „un joc politic”.
„Cred sincer ca a fost doar un joc politic, însa în domenii economice importante jocurile politice interne ar trebui sa nu-si aiba locul”, declara Ponta.
Plenul Camerei Deputatilor a adoptat, pe 21 mai, proiectul de lege privind Memorandumul de întelegere între statul român si Rompetrol. Grupurile parlamentare ale deputatilor PDL si PP-DD au anuntat atunci ca au votat împotriva proiectului de lege, acuzând faptul ca prevederile memorandumului vor produce prejudicii statului român. Ulterior, parlamentarii PDL au atacat la CCR respectiva lege.
Pe 26 iunie, Curtea Constitutionala a României a decis ca este constitutionala legea privind Memorandumul de întelegere încheiat între statul român si Grupul Rompetrol în raport de motivele invocate. AGERPRES/(AS – autor: Madalina Cochinescu, editor: Florin Marin), agerpres.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!