Tarifele de publicitate imobiliara in numele oficiilor de cadastru, incasate de notari

 

Metodologia de incasare si virare a tarifelor de publicitate imobiliara a fost publicata luni in Monitorul Oficial, intrand in vigoare la data publicarii. Documentul stabileste, printre altele, atributiunile notarului public in materia cadastrului, modalitatea de incasare a tarifelor pentru serviciile ce urmeaza a fi prestate de catre oficiile teritoriale, precum si procedura propriu-zisa de inregistrare a documentatiei.

Calcul tarifeOrdinul comun al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si al Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania nr. 1009/2013 pentru aprobarea Protocolului privind Metodologia de incasare si virare a tarifelor de publicitate imobiliara a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I. nr. 645, din 21 octombrie 2013, intrand in vigoare la data publicarii.

Actul normativ aproba Protocolul privind Metodologia de incasare si virare a tarifelor de publicitate imobiliara, in aplicarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, stabilind, printre altele, si unele atributiuni ale notarilor publici.

Astfel, potrivit documentului citat, notarul public indeplineste urmatoarele:

  • completeaza cererea prin care se solicita prestarea serviciilor de cadastru si/sau publicitate imobiliara, in conformitate cu regulamentul in vigoare privind inscrierea in evidentele de cadastru si carte funciara;
  • incaseaza tarifele pentru cererile avand ca obiect furnizarea serviciilor prestate de Agentia Nationala si unitatile sale subordonate, in numele si pe seama Agentiei Nationale, pe chitantiere ale acestei institutii sau pe bonuri fiscale proprii, in contul biroului notarial prin ordine de plata ca urmare a viramentelor efectuate, prin mijloace electronice de plata, sau orice alte modalitati prevazute de lege;
  • la solicitarea beneficiarului, pentru tarifele incasate elibereaza factura cu datele de identificare ale Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Pentru aceste tipuri de incasari, factura se elibereaza exclusiv de catre notarul public;
  • asigura securitatea si confidentialitatea datelor/documentelor gestionate;
  • transmite documentatiile catre oficiile teritoriale.

Avand in vedere reglementarile in vigoare, notarii publici incaseaza, pentru serviciile ce urmeaza a fi prestate de catre oficiile teritoriale, tarifele stabilite prin acte normative. Aceste tarife pot fi incasate de catre notarul public astfel:

  • in numerar, la casierie eliberand solicitantilor documente de incasare justificative: chitanta cu datele de identificare ale Agentiei Nationale sau bon fiscal propriu;
  • prin virament, in contul biroului notarial, pe baza instrumentelor de plata utilizate in sistemul bancar, inclusiv mijloace electronice de plata, mandat postal, sau orice alte modalitati prevazute de lege.

Ulterior, notarul public va depune documentatia la oficiul teritorial prestator al serviciului, in vederea procesarii acesteia, pe baza unei cereri semnate si stampilate.

Pentru fiecare cerere depusa se emite si se ataseaza un document de incasare unic si distinct, cu exceptia actelor juridice complexe care au ca obiect mai multe bunuri imobile ce sunt situate pe raza teritoriala a mai multor BCPI-uri (de exemplu, contractele de garantie reala imobiliara), caz in care se va elibera un singur document de incasare pentru fiecare BCPI in parte pentru toate imobilele situate in aria teritoriala a aceluiasi BCPI. In acest caz, in fiecare cerere se va mentiona valoarea tarifului aferent fiecarui imobil.

Orice suplimentare de tarif se efectueaza prin intermediul aceluiasi birou notarial distinct prin intocmirea unei note de completare.

Documentele de incasare in numerar emise de catre birourile notariale in cursul unei luni sau copia documentelor de plata care atesta viramentul in contul biroului notarial se vor depune la oficiul teritorial impreuna cu cererile aferente pana cel mai tarziu la finele zilei de 5 a lunii urmatoare.

Important! Daca aceste prevederi nu sunt respectate, atunci documentele de incasare nu sunt considerate valabile, urmand ca notarul public sa efectueze procedura de anulare sau de restituire a acestor sume.
Procedura de inregistrare a documentatiei

La finele fiecarei zile lucratoare, sistemul informatic emite automat un raport-tip, intitulat Borderoul zilnic al documentelor de incasare gestionate prin intermediul birourilor notariale, care se transmite pe adresa de e-mail a Biroului/Serviciului economic.

Borderoul va cuprinde toate documentele de incasare gestionate prin intermediul birourilor notariale, atat cele emise din sistemul informatic, cat si cele utilizate si emise pe suport hartie si va fi avizat de catre seful Serviciului publicitate imobiliara, de seful Biroului/Serviciului economic, precum si de persoana responsabila pentru organizarea si conducerea contabilitatii – ordonatorul de credite.

Dupa obtinerea acestor vize, Borderoul se va inregistra in contabilitatea oficiului teritorial de catre persoana responsabilizata in acest sens prin fisa postului.

In vederea inregistrarii documentatiilor, notarul public poate completa cererea utilizand aplicatia informatica. In cazul utilizarii aplicatiei informatice pentru inregistrarea si validarea cererii, se vor completa toate campurile conform instructiunilor si manualului de utilizare a aplicatiei informatice.

Potrivit actului normativ, accesul notarilor publici la platforma informatica se face pe baza de parola statica sau certificat digital. Responsabilitatea actiunilor realizate in sistemul informatic, a corectitudinii datelor introduse si a efectelor juridice produse de acestea, precum si asigurarea confidentialitatii elementelor de acces in sistem apartin exclusiv utilizatorului.

Actualizarea sistemului informatic in timp real cu informatiile privitoare la modificarea formei de organizare a birourilor notariale, la schimbarile de statut si a datelor acestora de contact revine Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, in baza datelor transmise de catre Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.

Atentie! Pana cel mai tarziu la finele zilei de 5 a fiecarei luni, notarii publici care au incasat tarife de cadastru/publicitate imobiliara au obligatia de a intocmi si transmite, semnat electronic, oficiului teritorial din aria de competenta a acestuia, un raport-tip, intitulat Borderoul lunar al documentelor de incasare. Mirela Oprea, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie