Privatizarea CFR Marfa va fi reluata dupa ce autoritatile de la Bucuresti vor discuta cu FMI si CE

 

Privatizarea CFR Marfa va fi reluata dupa ce autoritatile de la Bucuresti vor discuta cu FMI si CE calendarul procedurilor, iar Guvernul va aproba etapele în sedinta de la sfârsitul acestei saptamâni, a anuntat ieri ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, completând ca GFR îsi va primi atât garantia de 10 mil. euro, cât si avansul de 20 mil. euro depus în contul escrow. „CFR Marfa, dupa cum bine stiti, îsi continua procedura de privatizare. Zilele acestea avem întâlniri cu partenerii de la FMI si CE si vom discuta calendarul. (…) Saptamâna aceasta, începând de mâine (astazi – n. red.), ne vom întâlni si vom discuta punct cu punct acest calendar, astfel încât la sfârsitul saptamânii, în sedinta de Guvern, sa pot prezenta calendarul în principiu agreat”, a declarat Manescu, la o conferinta pe tema transporturilor organizata de Ambasada Marii Britanii.

cfr marfaManescu a adaugat ca GFR, companie detinuta de omul de afaceri Gruia Stoica, va primi înapoi garantia de 10 milioane de euro, asa cum au indicat consultantii CFR Marfa.

Totodata, companiei GFR i-a fost deblocat contul escrow în care a depus 20 de milioane de euro ca avans pentru actiunile CFR.
Secretarul de stat Cristian Ghibu nu va conduce si urmatoarea procedura de privatizare a CFR Marfa, a mai spus Manescu, raspunzând unei întrebari.

Bancile creditoare nu au fost de acord cu schimbarea actionarului

Privatizarea CFR Marfa nu s-a putut finaliza la termenul-limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.
Dupa esecul tranzactiei pentru CFR Marfa, Gruia Stoica a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a îndeplini conditiile de preluare a companiei. Daca privatizarea s-ar fi încheiat cu succes, GFR trebuia sa achite înca 172 milioane de euro.

Hagiu: Oare s-a vrut cu adevarat privatizarea?

Augustin Hagiu, consultant în transporturi, declara atunci pentru Curierul National ca privatizarea ar fi fost un moment important pentru CFR Marfa, deoarece operatorul feroviar de stat ar fi avut nevoie de o schimbare, dar aceasta schimbare trebuia sa vina si în alt mod.

„CFR Marfa are o piata buna în România. Are oportunitati de dezvoltare. Dar este nevoie de un management competent si eficient care sa lucreze în interesele companiei. CFR Marfa trebuie sa iasa de sub tutela Ministerului de Transporturi, trebuie sa scape de sfera politicului. Acum, stau si ma gândesc daca s-a vrut cu adevarat privatizarea sau au vrut sa arate ca se încearca ceva”, a afirmat acesta.

Consultantul în transporturi a explicat ca nu ar fi un esec neprivatizarea pentru ca s-ar fi creat monopol pe piata de transport de marfa feroviar din România, iar cu GFR singurul client al CFR Infrastructura s-ar fi creat un dezechilibru în ceea ce priveste costurile de operare a infrastructurii feroviare.
„Un aspect foarte important despre care nu s-a vorbit pâna acum este cel ca, în prezent, GFR este cel mai mare client privat al CFR Infrastructura. Daca GFR preia CFR Marfa, atunci ar fi ramas singurul client, ceea ce ar fi creat si mai multe probleme CFR Infrastructura, care se afla deja într-o situatie dificila. GFR ar putea sa-si impuna preturile pentru drepturile de utilizare a infrastructurii”, a explicat Hagiu.

Întrebat daca faptul ca privatizarea înca nu a primit avizul Consiliului Concurentei ar fi cauza neachitarii sumei cerute de Guvern, consultantul a spus ca nu are cum sa fie acesta motivul.
„Din declaratiile celor de la GFR, de saptamâna trecuta, s-a înteles clar ca vor plati si fara avizul Concurentei. Astept si eu o explicatie pentru aceasta situatie. Sa vedem cine este de vina?”, ne-a declarat Hagiu. Afrodita Cicovschi, curierulnational.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie