Autostrada Sebes-Turda va costa aproape un miliard de euro, dublu fata de pretul estimat

 

Constructia autostrazii Sebes-Turda, cu o lungime de 70 de kilometri, care în prezent se afla în plina licitatie, va costa aproape un mi­liard de euro, potrivit unei hotarâri adoptate de gu­vern, desi în vara pretul estimat era aproa­pe la jumatate, circa 554 de mil. euro. Compania de dru­muri nu a explicat înca motivele acestei dublari a costurilor.

autostrada nadlac-aradCompania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) a scos la licitatie con­structia autostrazii Sebes – Turda în luna iulie, la un cost es­timat la aproape 2,5 miliarde de lei (554 mi. euro), sau aproa­pe 8 mil. euro pe kilo­me­tru. La fi­nalul saptamânii tre­cu­te însa, gu­vernul a adop­tat o hotarâre de mo­difi­care a unei alte ho­tarâri din 2008, pen­tru apro­barea in­di­ca­torilor teh­nico-eco­nomici ai dru­mului expres Se­bes – Turda.

„Valoarea to­tala a in­vestitiei este de 4,6 mld. lei (1,03 mld. euro – n.red.), fi­nan­ta­rea efec­tuân­du-se din fon­dul de coeziune si de la bu­getul de stat, prin bugetul Secre­tariatului General al Gu­ver­nului, pentru Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine“, se arata în informatia de presa transmisa de guvern.

Nu numai ca nu mai vorbeste despre o autostrada între Sebes si Turda, ci de un drum expres, dar guvernul a adoptat o hotarâre prin care costul unui kilometru de sosea între Sebes si Turda ajunge la aproape 15 milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Informatia de presa trans­mi­sa de guvern nu explica daca în acest nou pret este inclus doar costul de constructie sau si alte costuri, precum cele cu exproprierile.

Nici Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, care are în subordine CNADNR, nici guvernul nu au raspuns pâna la închiderea editiei la solicitarea ZF cu privire la motivul pentru care costul autostrazii Sebes – Turda s-a dublat prin hotarârea de guvern adoptata vineri.

Ce este cert însa este ca soseaua între Sebes si Turda ar urma sa fie finantata din bani europeni. Soseaua care va face legatura între Coridorul IV paneuropean, aflat în prezent în constructie, si Autostrada Transilvania, a carei constructie este momentan incerta, va fi finantata din fonduri europene în proportie de 85%, restul de bani urmând sa vina de la bugetul de stat.

„Cunoastem acest proiect (autostrada Sebes – Turda – n.red.) si am modificat programul (de acordare a fon­du­rilor europene) astfel încât aceasta sa poata fi cofinantata din fonduri structurale. Pâna acum însa nu am primit o cerere (din partea statului român – n.red.) de fonduri de la Uniunea Europeana care sa fie folosite pentru acest pro­iect. În consecinta, nu am intrat în discutii detaliate pe acest subiect“, spune Shirin Wheeler, purtator de cuvânt pe politica regionala în cadrul Comisiei Europene.

Autostrada sau drum expres?

Initial, CNADNR voia sa construiasca soseaua Sebes – Turda sub forma de drum expres, însa planurile companiei de drumuri s-au schimbat dupa ce autostrada Sebes – Turda a fost declarata de Bruxelles la începutul lunii mai ca fiind eligibila pentru constructia din bani europeni în exercitiul financiar 2007-2013. În acest context, întrebarea care se pune este de ce guvernul a adoptat la finalul saptamânii trecute o hotarâre de guvern care vorbeste despre constructia unui drum expres între cele doua orase si nu a unei autostrazi.

Licitatia pentru constructia unei autostrazi între Sebes si Turda este în plina desfasurare. În urma cu doua sapta­mâni, CNADNR anunta ca a prelungit pâna la 28 octom­brie termenul de depunere a ofertelor din partea con­struc­torilor pentru realizarea tronsonului de autostrada Sebes – Turda, ca urmare a „managementului defectuos din cadrul unor compartimente ale CNADNR“. Atunci, ac­tualul director al CNADNR Narcis Neaga a instituit o co­misie de disciplina pentru verificarea unor angajati ai com­paniei, considerati responsabili pentru prelungirea ter­menului de depunere a ofertelor.

Contractul autostrazii Sebes-Turda va fi atribuit con­structorilor care vor prezenta oferta cu cel mai scazut pret, iar durata de constructie este de 22 de luni – 4 luni pentru pro­iectare, respectiv 18 luni pentru executia lucrarilor. Cu al­te cuvinte, daca pâna la finalul anului va fi desemnat un câsti­gator, autostrada ar trebui sa fie finalizata pâna la sfâr­situl anului 2015, cel târziu începutul anului 2016, potrivit calculelor ZF.

Autostrazi pe bani europeni de 1,3 mld. euro

Ultimele licitatii pentru autostrazi din fonduri europene pentru construirea a trei loturi din autostrada Timisoara – Lugoj si a unui lot din autostrada Timisoara – Lugoj au fost demarate în luna august a anului trecut, însa lucrarile nu au început nici acum, având în vedere ca perioada de selectie a constructorilor a durat aproape noua luni, iar apoi au urmat contestatiile. Contractele ar urma sa fie semnate în perioada urmatoare, însa cel mai probabil lucrarile vor începe abia anul viitor, potrivit informatiilor ZF.

Între timp însa statul a scos la licitatie în concesiune alte trei autostrazi, Craiova – Pitesti, Comarnic – Brasov si inelul de centura al Capitalei la standard de autostrada, urmând ca pâna la finalul anului sa anunte numele investitorilor privati care vor construi pe banii lor cele trei sosele.

România a construit sau are în constructie circa 234 de kilometri de autostrazi finantate din fonduri europene prin programul POS-Transporturi. Valoarea cumulata a contractelor pentru constructia acestor 234 de kilometri de autostrazi se ridica la circa 1,3 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF. Andreea Neferu, zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie