Autostrada Sebes-Turda va costa aproape un miliard de euro, dublu fata de pretul estimat
Constructia autostrazii Sebes-Turda, cu o lungime de 70 de kilometri, care în prezent se afla în plina licitatie, va costa aproape un miliard de euro, potrivit unei hotarâri adoptate de guvern, desi în vara pretul estimat era aproape la jumatate, circa 554 de mil. euro. Compania de drumuri nu a explicat înca motivele acestei dublari a costurilor.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) a scos la licitatie constructia autostrazii Sebes – Turda în luna iulie, la un cost estimat la aproape 2,5 miliarde de lei (554 mi. euro), sau aproape 8 mil. euro pe kilometru. La finalul saptamânii trecute însa, guvernul a adoptat o hotarâre de modificare a unei alte hotarâri din 2008, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai drumului expres Sebes – Turda.
„Valoarea totala a investitiei este de 4,6 mld. lei (1,03 mld. euro – n.red.), finantarea efectuându-se din fondul de coeziune si de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, pentru Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine“, se arata în informatia de presa transmisa de guvern.
Nu numai ca nu mai vorbeste despre o autostrada între Sebes si Turda, ci de un drum expres, dar guvernul a adoptat o hotarâre prin care costul unui kilometru de sosea între Sebes si Turda ajunge la aproape 15 milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Informatia de presa transmisa de guvern nu explica daca în acest nou pret este inclus doar costul de constructie sau si alte costuri, precum cele cu exproprierile.
Nici Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, care are în subordine CNADNR, nici guvernul nu au raspuns pâna la închiderea editiei la solicitarea ZF cu privire la motivul pentru care costul autostrazii Sebes – Turda s-a dublat prin hotarârea de guvern adoptata vineri.
Ce este cert însa este ca soseaua între Sebes si Turda ar urma sa fie finantata din bani europeni. Soseaua care va face legatura între Coridorul IV paneuropean, aflat în prezent în constructie, si Autostrada Transilvania, a carei constructie este momentan incerta, va fi finantata din fonduri europene în proportie de 85%, restul de bani urmând sa vina de la bugetul de stat.
„Cunoastem acest proiect (autostrada Sebes – Turda – n.red.) si am modificat programul (de acordare a fondurilor europene) astfel încât aceasta sa poata fi cofinantata din fonduri structurale. Pâna acum însa nu am primit o cerere (din partea statului român – n.red.) de fonduri de la Uniunea Europeana care sa fie folosite pentru acest proiect. În consecinta, nu am intrat în discutii detaliate pe acest subiect“, spune Shirin Wheeler, purtator de cuvânt pe politica regionala în cadrul Comisiei Europene.
Autostrada sau drum expres?
Initial, CNADNR voia sa construiasca soseaua Sebes – Turda sub forma de drum expres, însa planurile companiei de drumuri s-au schimbat dupa ce autostrada Sebes – Turda a fost declarata de Bruxelles la începutul lunii mai ca fiind eligibila pentru constructia din bani europeni în exercitiul financiar 2007-2013. În acest context, întrebarea care se pune este de ce guvernul a adoptat la finalul saptamânii trecute o hotarâre de guvern care vorbeste despre constructia unui drum expres între cele doua orase si nu a unei autostrazi.
Licitatia pentru constructia unei autostrazi între Sebes si Turda este în plina desfasurare. În urma cu doua saptamâni, CNADNR anunta ca a prelungit pâna la 28 octombrie termenul de depunere a ofertelor din partea constructorilor pentru realizarea tronsonului de autostrada Sebes – Turda, ca urmare a „managementului defectuos din cadrul unor compartimente ale CNADNR“. Atunci, actualul director al CNADNR Narcis Neaga a instituit o comisie de disciplina pentru verificarea unor angajati ai companiei, considerati responsabili pentru prelungirea termenului de depunere a ofertelor.
Contractul autostrazii Sebes-Turda va fi atribuit constructorilor care vor prezenta oferta cu cel mai scazut pret, iar durata de constructie este de 22 de luni – 4 luni pentru proiectare, respectiv 18 luni pentru executia lucrarilor. Cu alte cuvinte, daca pâna la finalul anului va fi desemnat un câstigator, autostrada ar trebui sa fie finalizata pâna la sfârsitul anului 2015, cel târziu începutul anului 2016, potrivit calculelor ZF.
Autostrazi pe bani europeni de 1,3 mld. euro
Ultimele licitatii pentru autostrazi din fonduri europene pentru construirea a trei loturi din autostrada Timisoara – Lugoj si a unui lot din autostrada Timisoara – Lugoj au fost demarate în luna august a anului trecut, însa lucrarile nu au început nici acum, având în vedere ca perioada de selectie a constructorilor a durat aproape noua luni, iar apoi au urmat contestatiile. Contractele ar urma sa fie semnate în perioada urmatoare, însa cel mai probabil lucrarile vor începe abia anul viitor, potrivit informatiilor ZF.
Între timp însa statul a scos la licitatie în concesiune alte trei autostrazi, Craiova – Pitesti, Comarnic – Brasov si inelul de centura al Capitalei la standard de autostrada, urmând ca pâna la finalul anului sa anunte numele investitorilor privati care vor construi pe banii lor cele trei sosele.
România a construit sau are în constructie circa 234 de kilometri de autostrazi finantate din fonduri europene prin programul POS-Transporturi. Valoarea cumulata a contractelor pentru constructia acestor 234 de kilometri de autostrazi se ridica la circa 1,3 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF. Andreea Neferu, zf.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!