ANAF trimite contribuabililor scrisori de avertizare asupra eventualitatii unei inspectii fiscale
De aproximativ doua saptamani, ANAF a inceput in forta o campanie de mobilizare a contribuabililor, in vederea cresterii conformarii voluntare, potrivit site-ului juridice.ro.
Primul pas al acestei campanii consta in transmiterea catre contribuabili a unor scrisori de avertizare asupra eventualitatii unei inspectii fiscale.
Pe scurt, scrisoarea ANAF atentioneaza firmele din Romania ca vor face obiectul unei analize de risc si in conditiile in care se constata inadvertente intre datele furnizate de contribuabil si evidenta ANAF, se va lua decizia efectuarii unei inspectii fiscale.
Scopul declarat al scrisorii este de a acorda contribuabilului timpul necesar in vederea depunerii tuturor declaratiilor fiscale omise si efectuarii corectiilor necesare. De asemenea, ANAF tine sa atentioneze asupra exercitarii in mod corect a deducerilor, atat din punctul de vedere al TVA, cat si al impozitului pe profit.
Ce este in spatele acestor scrisori: prima jumatate a anului 2013 s-a remarcat prin cel mai scazut procent de declarare si colectate a veniturilor fiscale la bugetul de stat.
ANAF, proaspat reorganizat prin absorbtia Garzii Financiare (in mare parte in cadrul departamentelor de inspectie fiscala) si prin crearea Directiei Generale Antifrauda Fiscala, este nevoit sa ia masuri in vederea cresterii conformarii voluntare.
Si cum in materie de impozite frica este cea mai eficienta incurajare, ANAF incepe sa dea semne ca intentioneaza sa ne vegheze din ce in ce mai indeaproape.
Potrivit juridice.ro, cu 15 zile inaintea inceperii inspectiei fiscale (respectiv cu 30 de zile, la marii contribuabili), organul fiscal are obligatia sa transmita avizul de inspectie fiscala prin care sa precizeze perioada supusa inspectiei fiscale (de regula trei ani) si tipul de impozite vizate.
Mai multe AICI.
Ce cauta mai exact Fiscul
Mai nou, si Directia Generala Antifrauda Fiscala are un departament de analiza risc si programare la inspectia fiscala.
Potrivit juridice.ro, aceste compartimente de analiza risc incadreaza intr-un algoritm special datele extrase din comportamentul fiscal al contribuabilului.
Exemple de astfel de criterii:
– pierderea fiscala inregistrata;
– tipul/domeniul de activitate (urmatoarele avand grad ridicat de risc: export, comert intracomunitar, agricultura, presa, comertul cu cerele, legume, produse accizabile, carne si lemn etc);
– sincopele sau intarzierile repetate in depunerea declaratiilor fiscale;
– numarul de declaratii rectificative;
– numarul si amplitudinea corectiilor de erori materiale solicitate;
– nesolicitarea rambursarii de TVA, in conditiile in care pe o perioada relativ mare contribuabilul inregistreaza sold negativ de taxa;
– renuntarea la o rambursare de TVA solicitata prin decont etc.
Contribuabilii nu au acces la acest algoritm de calcul si nu pot formula vreun punct de vedere cu privire la gradul de risc fiscal stabilit.
Incasarile la buget sunt sub asteptari
Incasarile din acest an sunt mai mici decat cele prognozate din cauza fondurilor neincasate de la banci, ca urmare a modificarii regulamentului privind provizioanele, a reorganizarii ANAF si a firmelor care au intrat in insolventa pentru a nu-si plati taxele, a afirmat recent premierul Victor Ponta.
El a aratat ca un motiv pentru nivelul mai redus al incasarilor este faptul ca Guvernul “va incasa zero” din sistemul bancar ca urmare a schimbarii regulamentelor privind provizioanele in conditiile in care prognoza pentru luna septembrie se baza pe incasarea a un miliard lei ca impozit pe profit doar de la Banca Nationala, la care se adaugau sume atrase ca impozit pe profit de la alte banci.
“Noi aveam in luna septembrie prognozat, pe ce se intampla anii trecuti, un miliard de lei pofit doar de la Banca Nationala plus profituri de la banci. Prin schimbarea regulamentelor Bancii Nationale si ale bancilor comerciale, isi fac provizioane, o sa incasam zero. Deci, nu e vina Guvernului si nici a BNR-ului, pana la urma”, a spus Ponta la Antena 3.
Al doilea argument al premierului pentru neindeplinirea tintei de incasari este reorganizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), fiind inevitabil sa apara probleme de incasari pentru o perioada de doua-patru luni, aferenta reorganizarii, “perioada in care au plecat cei vechi si pana vin cei noi”.
Al treilea si ultimul argument al premierului este vechea procedura a insolventei care permitea firmelor sa intre in aceasta procedura pentru a nu mai achita taxe.
Premierul a sustinut insa ca, in pofida acestor probleme, nu vor fi taiate fonduri de la investitii deoarece exista cofinantare asigurata pentru proiecte din fonduri europene.
“Restul proiectelor, ca sunt fie la CNADNR, fie la autoritati locale, e o alta discutie”, a adaugat insa Ponta.
Veniturile incasate de ANAF, mai mari cu 5%
La sfarsitul lunii iunie a acestui an, in cadrul aparatului propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), dar si al institutiilor subordonate (Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor) lucrau 26.382 de angajati.
Acestia au reusit sa colecteze la bugetul general consolidat al statului taxe si impozite in valoare de peste 85 miliarde de lei, in crestere cu 5,1 la suta in comparatie cu perioada similara din anul anterior.
In ceea ce priveste gradul de conformare voluntara al contribuabililor, acesta a fost de 80,4 la suta din total, adica inferior celui inregistrat in majoritatea tarilor dezvoltate, unde acest indicator ajunge la 96-97 la suta. Asa se si explica faptul ca, din veniturile mentionate, aproape 9,2 miliarde de lei au fost incasate in urma aplicarii masurilor de executare silita.
In ceea ce priveste structura veniturilor colectate de functionarii ANAF, in primul semestru al anului in curs, cea mai mare parte o reprezinta contributiile sociale – 32 la suta. Acestea au fost urmate de taxa pe valoarea adaugata (28 la suta), impozitul pe venit (13 la suta), accize (12 la suta), impozit pe profit (6 la suta), alte taxe si impozite (9 la suta).
Pentru a avea o imagine cat de cat completa a eficientei activitatii functionarilor ANAF, este important sa trecem in revista si costul colectarii la bugetul statului a veniturilor amintite. Astfel, pentru 1 milion de lei venituri bugetare incasate s-au cheltuit 11.683,6 lei (reprezentand cheltuieli cu evaluarea si valorificarea bunurilor sechestrate de la persoanele fizice sau juridice care nu si-au achitat la termen obligatiile fiscale, achizitionarea de tipizate, taxe postale pentru expedierea somatiilor, popririlor si a titlurilor executorii catre contribuabilii rau-platnici s.a.).
Sumei mentionate i s-au adaugat 10.560,3 lei, reprezentand cheltuieli cu angajatii Fiscului (insemnand, in principal, drepturi salariale, diurna sau avans spre decontare, dupa caz). realitatea.net
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!