Guillermo Tolosa (FMI), sustine ca Romania nu a avut niciun termen-limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa

 

Autoritatile române nu au avut niciun termen-limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa, astfel ca si-au îndeplinit obligatiile asumate prin scrisoarea de intentie, a declarat, pentru AGERPRES, Guillermo Tolosa, reprezentantul FMI pentru România si Bulgaria.

Guillermo Tolosa‘România si-a îndeplinit obligatiile din scrisoarea de intentie, care au inclus initierea unui proces de privatizare a CFR Marfa. Exista, de asemenea, un angajament ferm pentru transferul proprietatii si al controlului, dar nu a fost stabilit niciun deadline în acest sens, în conditiile în care aceste lucruri depind de factori pe care Guvernul nu îi poate controla’, a spus Tolosa.

Întrebat daca Guvernul are vreo responsabilitate privind esecul privatizarii CFR Marfa, el a raspuns: ‘Este prea devreme pentru a trage astfel de concluzii. Trebuie facute cu atentie analize pentru a fi învatate lectiile pentru viitor’.

El a adaugat ca Guvernul ar trebui sa continue activitatile privind privatizarea CFR Marfa. Întrebat când ar trebui reluata privatizarea, Tolosa a precizat ca FMI va discuta cu autoritatile române pasii urmatori cu ocazia vizitei care începe marti.

O misiune a Fondului Monetar International va face o vizita la Bucuresti, în perioada 22 octombrie – 5 noiembrie 2013, pentru discutii privind evaluarea Acordului Stand-By cu România.

Potrivit scrisorii de intentie postata pe site-ul FMI si datata 12 septembrie 2013, Guvernul s-a angajat sa finalizeze privatizarea CFR Marfa pâna la mijlocul lunii octombrie.

‘Daca procesul de privatizare întâmpina obstacole insurmontabile, vom relua licitatia pentru privatizarea pachetului majoritar al CFR Marfa, în conformitate cu cele mai bune practici internationale’, se arata în scrisoarea de intentie.

La data de 10 octombrie, ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, spunea ca privatizarea CFR Marfa trebuie finalizata pâna la 15 octombrie, întrucât aceste termen este precizat în scrisoarea de intentie cu FMI. ‘În Scrisoarea de intentie semnata cu FMI se prevedea foarte clar ca aceasta privatizare nu trebuie sa depaseasca termenul de 15 octombrie. Este prevazut acest termen în Scrisoarea de intentie cu FMI, de aceea s-a si facut o Hotarâre de Guvern, care preciza acest termen de 60 de zile, fara posibilitatea de prelungire’, spunea Manescu.

Privatizarea CFR Marfa a esuat întrucât clauzele suspensive de care era conditionata finalizarea tranzactiei nu au fost îndeplinite, iar cumparatorul, Grup Feroviar Român, nu a platit întreaga suma licitata pâna la 14 octombrie, când era data-limita prevazuta în Hotarârea de Guvern.

În urma cu o saptamâna, când s-a împlinit aceste termen, Ramona Manescu a precizat ca Ministerul Transporturilor si-a îndeplinit toate obligatiile din contractul de privatizare, iar cumparatorul ar fi putut plati restul de bani, renuntând la conditiile suspensive.

Potrivit HG privind privatizarea CFR Marfa, tranzactia se finalizeaza în momentul în care sunt îndeplinite urmatoarele prevederi: decizia Consiliului Concurentei, conversia în actiuni a datoriilor CFR Marfa si majorarea capitalului social în baza conversiei, acordul bancilor care au creditat CFR Marfa si plata întregului pret oferit de catre GFR. Tot acea HG preciza ca, daca în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare nu se finalizeaza privatizarea, contractul de privatizare se desfiinteaza. Cele 60 de zile s-au împlinit pe data de 14 octombrie.

În data de 11 octombrie, GFR a anuntat ca a platit 30 de milioane de euro pentru achizitia CFR Marfa si ca va achita diferenta pâna la 202 milioane de euro dupa avizul Consiliului Concurentei.

Consiliul are la dispozitie cinci luni pentru a da o decizie, de la primirea documentatiei complete. Potrivit lui Bogdan Chiritioiu, presedintele institutiei, Consiliul nu avea nici pe data de 14 octombrie toate documentele de la GFR.

Compania Grup Feroviar Român a fost declarata pe 20 iunie 2013 câstigatoare a competitiei pentru privatizarea CFR Marfa, iar contractul de vânzare-cumparare a pachetului de 51% din capitalul social al societatii catre societatea comerciala Grup Feroviar Român a fost semnat în data de 2 septembrie 2013.

Pretul oferit de GFR a fost de 202 milioane de euro. În plus, GFR si-a asumat investitii de aproximativ 900 milioane de lei la CFR Marfa.(AS – autor: Florentina Cioaca, editor: Nicoleta Gherasi), agerpres.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie