BCR somata de Protectia Consumatorului sa scada la 2% dobanda unui client

 

OPC Suceava someaza BCR sa puna în aplicare o decizie definitiva a instantei prin care dobânda unui client ar trebui redusa de la 11% la sub 2%, dupa ce judecatorii au gasit de doua ori aceeasi clauza abuziva în contractul de credit al acestuia. BCR a fost amendata cu 5.000 de lei si s-ar putea trezi cu o agentie închisa, daca nu pune în aplicare decizia în cursul zilei de astazi.

bcrBanca Comerciala Româna este amenintata cu sanctiuni dure de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor – Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Suceava. Tribunalul Suceava a respins, pe 9 octombrie, o contestatie a unui proces verbal prin care CJPC Suceava cerea punerea în legalitate a unui contract de credit încheiat de un consumator si BCR. Prevederile procesului verbal spun ca BCR trebuie sa modifice dobânda clientului în cauza de la 11% la sub 2% (Euribor 6M (0,34%) + 1,5 puncte procenutuale).

Doua procese pentru schimbarea dobânzii

G.M. din Suceava reclama, la sfârsitul anului 2010, la CJPC Suceava, modul de calcul al dobânzii stabilit în contractul de credit încheiat cu BCR.

Cea mai mare banca din România utiliza, înainte de 2010, urmatoarea formula pentru calculul dobânzii în cazul creditelor ipotecare: „dobânda de referinta variabila a BCR, care se afiseaza la sediile bancii”, la care se adauga o marja fixa mica, de regula de 1,5%, dupa un an de credit în care dobânda era fixa – în criza, DRV a variat doar în sus, în timp ce referinta independenta Euribor a scazut la minime istorice.

Protectia Consumatorului a admis reclamatia clientului, care a fost confirmata si de instanta, prin decizia definitiva a Tribunalului Suceava din noiembrie 2011, care a stabilit ca dobânda trebuie calculata în functie de Euribor – referinta pietei pentru moneda euro -, si ca modificarea trebuie transpusa printr-un act aditional. DRV era asimilata, astfel, Euribor.

Cei de la BCR au ales o metoda aparte de a pune în aplicare decizia instantei: n-au modificat, practic, nimic. Astfel ca G.M. a mai depus o plângere la CJPC, care a constatat modul incorect în care banca a procedat.

Potrivit procesului verbal încheiat de CJPC Suceava, BCR a stipulat în actul aditional ca „dobânda variabila (în functie de Euribor 6M), este prestabilita la 9,512%, la care se mai adauga 1,5 pp (marja), în acest fel dobânda pe care este obligat sa o plateasca clientul este de 11,012%”, adica a ramas neschimbata. CJPC a dispus ca BCR sa încheie un nou act aditional prin care dobânda sa fie calculata dupa formula Euribor 6M + 1,5 pp.

Împotriva procesului verbal al CJPC, cei de la BCR, reprezentati de casa de avocatura NNDKP, au depus plângere contraventionala. Initial, Judecatoria Suceava a admis plângerea în iunie 2012 si a desfiintat procesul verbal, însa Tribunalul Suceava a admis recursul CJPC, astfel ca sanctiunile si dispozitiile au ramas în vigoare.

CJPC Suceava a somat BCR sa plateasca amenda de 5.000 de lei pâna pe 16 octombrie 2013 si ca pâna la 21 octombrie sa modifice actul aditional, în sensul modificarii dobânzii în Euribor 6M + 1,5 pp, si restituirea banilor încasati în plus începând cu noiembrie 2010. În caz contrar, „se vor dispune eventuale masuri de suspendare a activitatii punctului de lucru”, cel vizat fiind Agentia Curtea Domneasca din Suceava.

Rata lunara scade la jumatate

La dobânda de 11%, rata lunara a clientului BCR este de 1.000 de euro. Însa, din ianuarie 2012, dupa prima decizie definitiva si irevocabila, G.M. nu a mai achitat decât 500 de euro din rata, cât ar fi trebuit sa plateasca la o dobânda de sub 2%, daca BCR ar fi pus în aplicare decizia asa cum se asteptau atât clientul cât si CJPC Suceava. Banca l-a raportat la Biroul de credit, iar acesta cere ca, dupa ultima decizie a instantei, sa fie sters din evidente ca rau platnic.

Aceasta nu este prima decizie de acest fel împotriva BCR, mai multi clienti din tara obtinând calcularea dobânzii dupa formula Euribor + o marja mica, ori chiar eliminarea dobânzii.

Astfel de decizii rezultate din procese ale ANPC ar putea avea efecte la nivelul întregului portofoliu de clienti afectati de astfeld de clauze contractuale.

De la 1 octombrie, legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionisti si consumatori.

Potrivit celor doua noi articole introduse în lege (12 si 13), Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau asociatiile pentru protectia consumatorilor pot chema în judecata pe profesionistul care utilizeaza contracte de adeziune ce contin clauze abuzive. Instanta poate sa dispuna încetarea folosirii acestor clauze, precum si modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. De efectele unei decizii favorabile ale instantei ar urma sa beneficieze toti consumatorii afectati de practicile abuzive, fara ca acestia sa trebuiasca sa initieze actiuni separate.

Presedintele ANPC, Bogdan Nica, declara ca Autoritatea va cere instantelor sa aplice noile prevederi ale legii inclusiv în procesele aflate acum pe rol. Mihai Banita, economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie