Autostrazile din Romania. Ce taxe vor fi?
De la sfârsitul anului 2016, în situatia în care lucrarile la prima autostrada în concesiune din România vor fi finalizate, soferii vor fi obligati sa achite taxa daca vor sa circule pe tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov.
Despre introducerea taxei pe autostrazile din România se vorbeste înca de la intrarea în Uniunea Europeana. Cu toate acestea, autoritatile nu pot impune o taxa pe autostrada în situatia în care reteaua de autostrazi a României este cea mai mica din Europa: mai putin de 550 de kilometri, nici în prezent tara noastra neavând terminata o autostrada care sa traverseze România.
Totusi, autoritatile au decis sa construiasca autostrazi în concesiune, adica pe banii constructorului, ceea ce înseamna ca acesta trebuie sa-si recupereze investitia, astfel ca pe o perioada de 30 de ani o va avea în întretinere.
Expertii de la Jaspers au definitivat înca de anul trecut studiul privind valoarea taxei în România, iar propunerile lor era de aproximativ 5 euro/100 kilometri pentru autoturisme, ne-au declarat surse din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR).
Potrivit acestora, în urma mai multor discutii s-a acceptat o taxa de aproximativ 3 euro/100 km, pentru primele autostrazi în concesiune. Este vorba de tronsoanele Comarnic-Brasov, Centura de sud a Capitalei – iar taxa va fi perceputa si pe A1 si A2, si Craiova-Pitesti.
Recent, noul director al CNADNR, Narcis Neaga, a precizat ca tariful aplicat pe parcurgerea autostrazii Comarnic-Brasov va fi situat în jurul valorii de 1,2 eurocenti pe axa si osie, ofertele ce vor fi depuse la data de 15 noiembrie de catre cei trei potentiali concesionari ramasi în competitie urmând sa se situeze într-un interval îngust, aproapiat de acest nivel, scria în urma cu doua zile România libera.
Potrivit sursei citate, valoarea mentionata de Narcis Neaga nu include cel mai probabil si TVA. Ca urmare, pentru parcurgerea celor 58 de kilometri de autostrada dintre Comarnic si Brasov pentru un autoturism se va plati suma de 7-8 lei. Nivelul este mult mai mic decât cel vehiculat în urma cu 5 ani, când a avut loc precedenta tentativa de concesionare a autostrazii.
„Tarifarea traficului de pe o autostrada în functie de distanta parcursa (taxa de autostrada) este un model întâlnit mai degraba în sudul continentului (Italia, Franta, Spania etc.). Acestea sunt si tarile în care exista un numar mare de autostrazi în concesiune. În zona centrala a continentului (Austria, Ungaria, Cehia, Slovacia) se folosesc viniete, similare cu cele folosite în România pentru accesul pe drumurile nationale. Alte tari, precum Germania si o parte a tarilor nordice, nu tarifeaza automobilistii si nici nu considera concesiunile o forma recomandata de realizare a unei retele de autostrazi. Potrivit unor initiative ale Comisiei Europene, din 2019 tariful bazat pe durata (vinieta) ar urma sa fie înlocuit de cel fundamentat pe distanta (taxa). CE îl socoteste pe ultimul mai echitabil, cel putin în privinta camioanelor, si conform cu principiul ”poluatorul plateste”, mai scrie România Libera.
Vom putea circula pe portiuni din Comarnic-Brasov fara taxa
Initial, cei trei ofertanti ramasi în cursa – Vinci (Franta) – Strabag (Austria) – Aktor (Grecia), Impregilo – Salini (ambele din Italia) si UMB – Tehnostrade (România)- aveau termen de depunere a ofertelor finale data de 15 octombrie, însa au cerut prelungirea termenului cu doua luni. Capital.ro a scris, în exclusivitate, ca CNADNR a fost de acord sa prelungeasca termenul, dar numai cu 30 de zile, pâna pe 15 noiembrie, conform directorului general al companiei Narcis Neaga.
Acesta crede ca indiferent cineva va câstiga contractul, pâna la finele anului 2016, autostrada va fi gata, daca nu vor exista probleme de finantare din partea constructorului. Mai mult, soferii vor putea circula pe bucati din autostrada chiar si înainte de 2016 si fara sa achite taxa. “Le-am transmis ofertantilor ca am vrem sa se apuce în acele locuri mai accesibile, adica nu tuneluri sau acele portiuni care necesita lucrari mai dificile. Si cum vor termina o portiune sa faca legatura cu DN1, asa încât sa se poate intra si iesi de pe autostrada. Taxa va fi pusa abia când autostrada va fi gata în întregime”, ne-a declarat Narcis Neaga.
Taxa pe autostrazi(calcule Capital)
Comarnic-Brasov– 8 lei
Pitesti-Bucuresti – 15 lei
A0 – 7 lei
Bucuresti-Constanta 27 lei
Craiova-Pitesti 16,5 lei
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!