Privatizarea CFR Marfa a esuat. Ramona Manescu: Procesul privatizarii va fi reluat
Comisia de privatizare a comunicat Grup Feroviar Român ca privatizarea nu poate fi încheiata pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei, potrivit GFR.
UPDATE 23:10 Manescu: Privatizarea va fi reluata
Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat luni seara ca Grup Feroviar Român (GFR) ar fi putut plati pentru actiunile CFR Marfa, ca ministerul a îndeplinit toate conditiile pentru transferul de proprietate si ca procesul de privatizare va fi reluat.
Comisia de privatizare a CFR Marfa, în calitate de vânzator, a convocat luni echipa Grup Feroviar Român (GFR) la sediul Ministerului Transporturilor pentru a comunica faptul ca nu poate sa invite câstigatorul licitatiei, GFR, la finalizarea privatizarii întrucât nu au fost îndeplinite doua conditii de care depindea aceasta procedura, se arata într-un comunicat transmis de GFR.
Cum nu s-a ajuns la momentul finalizarii, contractul se desfiinteaza de drept la finalul zilei, iar cumparatorul, GFR, nu are baza legala sa achite diferenta de pret, mentioneaza GFR.
„Am fost astazi chemati la Ministerul Transporturilor pentru a fi informati de catre Comisia de Privatizare ca nu putem fi invitati sa platim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfa, pentru ca nu au fost îndeplinite conditiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea structurii actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu avea timpul necesar pentru a-si da avizul. În aceste conditii, am fost convocati sa luam la cunostinta imposibilitatea finalizarii privatizarii. Daca ministerul va fi de acord sa renunte la clauza de confidentialitate, veti vedea ca exista o ordine clar stabilita a pasilor care trebuie facuti pâna sa se poata ajunge la plata pretului. Plata pe care trebuia sa o faca GFR era doar ultimul dintre acesti pasi”, a declarat în comunicat Gruia Stoica, proprietarul GFR.
În plus fata de conditiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivata, respectiv numarul de actiuni corespunzator cotei de 51% care urmeaza sa se transfere. În acest sens, nu a fost efectuata diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmeaza sa se transfere de la CFR Marfa catre alte societati detinute de stat”, potrivit GFR.
“Nu este treaba mea sa emit judecati despre cine este de vina, dar pot sa va spun cât de dezamagit sunt de modul în care s-au desfasurat lucrurile. Îmi pare rau nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Român si a mea, ci si pentru cei 11.000 de angajati ai CFR Marfa, pentru ca nu avem acum o privatizare de succes cu o companie româneasca si pentru cum se va vedea asta în afara tarii”, a mai afirmat Gruia Stoica.
Grup Feroviar Român considera ca membrii comisiei de privatizare nu au facut toate diligentele si nu au depus toate eforturile pentru identificarea solutiilor din timp, în vederea definitivarii cu succes a privatizarii.
Surse apropiate discutiilor au declarat anterior ca procesul de privatizare a CFR Marfa a esuat deoarece comisia de privatizare si Grup Feroviar Român (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de actiuni în proprietate privata.
Comisia de privatizare a aratat ca tranzactia nu poate fi încheiata pentru ca nu au fost îndeplinite conditiile suspensive din hotarârea de Guvern privind transferul de actiuni, au mentionat sursele.
Potrivit hotarârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, termenul pentru finalizarea procesului expira luni, nefiind prelungit de catre Guvern.
Anexa actului normativ pentru privatizarea CFR Marfa prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din actiuni se realizeaza la data îndeplinirii cumulative a cinci conditii: emiterea unei decizii din partea autoritatilor de concurenta; finalizarea de catre vânzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra companiei la data semnarii contractului si definitivarea structurii capitalului social al societatii în urma operatiunii; obtinerea de catre vânzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a unui acord cu privire la modificarea structurii actionariatului societatii, ca efect al încheierii contractului; creditarea contului vânzatorului cu toate sumele datorate de cumparator si semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni în registrul actionarilor si de actiuni al societatii.
Consiliul Concurentei nu poate da avizul pâna luni, termenul limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa.
Finalizarea vânzarii-cumpararii pachetului de actiuni, constând în plata pretului de cumparare si în transferul titlului de proprietate, va avea loc sub conditia semnarii unui contract de escrow unde cumparatorul sa depoziteze o suma reprezentând 10% din valoarea tranzactiei, precum si a realizarii conditiilor suspensive prevazute anterior.
Pâna în prezent, GFR a platit o garantie de 10 milioane de euro si un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzactiei. Pentru finalizarea privatizarii GFR ar fi trebuit sa mai achite 170 milioane de euro.
În luna iunie, GFR a fost declarat câstigator în procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni
Grup Feroviar Român (GFR) a cerut duminica Ministerului Transporturilor sa faca public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa, solicitând totodata implicarea directa a ministrului de resort, Ramona Manescu, în vederea evitarii unui esec al privatizarii.
Ulterior, Ramona Manescu a cerut secretarului de stat Cristian Ghibu, presedintele comisiei de privatizare a CFR Marfa, si consultantilor Deloitte si Musat si Asociatii sa transmita luni un punct de vedere privind evolutia, momentul si pasii urmatori în aceasta privatizare. mediafax.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!