Despre medierea in malpraxisul medical
Este greu de exprimat in cuvinte ce simte un medic dupa ani de studiu, rezidentiat, specializari, zile si nopti de garzi, atunci cand, practicand profesia pentru care s-a pregatit asiduu, afla ca este acuzat de malpraxis medical. E un sentiment puternic, o emotie extrema. Deopotriva simte ca si cand i-ar fi fost tradata increderea, pentru ca el a considerat pana atunci ca are o relatie medic-pacient si, dintr-o data, pacientul s-a intors impotriva lui. Poate daca medicul ar vorbi cu pacientul acest cosmar ar disparea.
Folosirea medierii in rezolvarea cazurilor de malpraxis medical ofera multe beneficii, dar popularizarea scazuta a acestei metode alternative in randul medicilor, spitalelor si avocatilor lor sau companiilor de asigurari, a creat foarte putine oportunitati de intelegere si aplicare a acestei proceduri. Apeland la mediere, nu numai ca scad costurile generate de un proces in instanta care ar putea aduce pacientului un potential rezultat, dar creeaza o practica pentru spitale, in a preveni ca situatii similare, care ar putea duce la un astfel de proces, sa fie evitate.
Medierea presupune nu doar prezenta unui mediator in calitatea lui de tert specializat, impartial si neutru care ajuta partile aflate in conflict sa negocieze o solutie unanim acceptata, ci si concursul conducerii spitalelor, al administratorilor acestora, al medicilor si al asiguratorilor, atragerea in aceasta procedura a avocatilor care vad in mediere o oportunitate in rezolvarea problemelor, si bineinteles compasiunea celor implicati si chiar imbunatatirea actului medical. Nu este obligatoriu ca partile sa ajunga la un acord si pot apela in continuare la solutionarea cauzei in fata instantelor judecatoresti.
Prin procedura medierii partile se afla permanent in control fata de obiectul conflictului. Pacientul poate fi despagubit intr-un timp mai scurt decat dupa ani de procese in instanta. Si, foarte important, in mediere nu se administreaza probe. Chiar daca, prin mediere partile nu pot fi puse in situatia anterioara, medierea creeaza cadrul in care se poate ajunge la o intelegere amiabila. In realitate, medierea se confrunta cu o problema majora, aceea de a castiga acceptul tuturor celor implicati in cazurile de malpraxis medical.
Consider ca, cel mai important aspect este prezenta medicului la mediere. In unele cazuri este posibil ca simpla prezenta a medicului in procedura de mediere, sa satisfaca nevoile pacientului, pentru ca astfel ar demonstra respectul si compasiunea fata de suferinta acestuia.
De cele mai multe ori, avocatii medicilor motiveaza programul incarcat al clientilor lor pentru a explica absenta acestora. Altii afirma faptul ca nu vor sa-si expuna clientul unei agresiuni verbale din partea pacientului sau a reprezentantilor acestuia. Cred ca acest rationament priveaza atat medicul cat si pacientul de oportunitatea vindecarii morale, a compasiunii si iertarii, de repararea unei relatii si binenteles de o comunicare reala.
Uneori pacientul nu asteapta decat scuze sincere atunci cand apreciaza ca s-a produs o eroare medicala si multi medici ar face-o, dar atat medicii cat si avocatii lor sunt retinuti in a face astfel de declaratii de teama ca asemenea sustineri ar putea fi folosite ulterior impotriva lor. Ei bine, confidentialitatea procedurii de mediere si insesi prevederile cuprinse in legea medierii inlatura aceasta temere.
Apreciez in continuare ca, lipsa medicului sau a reprezentantului institutiei medicale in mediere limiteaza inclusiv oportunitatea acestora de a intelege ca prin explorarea diverselor canale de comunicare oferite de procedura de mediere aceste situatii se pot preveni in viitor si implicit pot duce la imbunatatirea actului medical.
Exista state in care medierea in malpraxisul medical este procedura obligatorie inaintea instantei de judecata. Aceasta obligativitate nu ingradeste accesul la justitie si nu incalca principiul voluntar al medierii ci mai degraba ar trebui privita ca o inovatie in procesul de intelegere a nevoilor si dificultatilor de comunicare ale oamenilor. Mediator, Adriana Viorica Mihai
Citeste mai departe pe juridice.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!