Reprezentantii Comisiei de privatizare a CFR Marfa si cei ai GFR discuta la Ministerul Transporturilor pe tema continuarii procesului de privatizare
Reprezentantii Comisiei de privatizare a CFR Marfa si cei ai GFR discuta la Ministerul Transporturilor pe tema continuarii procesului de privatizare a transportatorului feroviar de marfa.
Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, a ajuns la minister la ora 12,30. Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, se afla la Constanta si a anuntat ca va face declaratii în jurul orei 13,30.
Ramona Manescu a declarat joi ca privatizarea CFR Marfa nu trebuie sa depaseasca termenul de 15 octombrie, prevazut în Scrisoarea de intentie cu Fondul Monetar International, iar termenul de plata integrala a pachetului de actiuni este 14 octombrie.
‘Suntem în termenii contractului, ca si pâna acum. Am spus de la început: avem un contract, avem o Hotarâre de Guvern, trebuie sa respectam cele 60 de zile. În Scrisoarea de intentie semnata cu FMI se prevedea foarte clar ca aceasta privatizare nu trebuie sa depaseasca termenul de 15 octombrie. Este prevazut acest termen în Scrisoarea de intentie cu FMI, de aceea s-a si facut o Hotarâre de Guvern, care preciza acest termen de 60 de zile, fara posibilitatea de prelungire. Termenul de plata a banilor este 14 octombrie. Va rog sa asteptati sa vina ziua de 14 octombrie si va vom comunica toate deciziile pe care le luam în sensul în care continuam privatizarea, adica o finalizam cu domnul Gruia Stoica sau…Ulterior va vom anunta cum se finalizeaza acest proces. Noi vrem, înainte sa ne spunem parerea, sa o argumentam juridic, pentru ca statul nu poate permite sa îsi dea cu parerea si sa faca speculatii’, a spus Ramona Manescu.
Cu o seara înainte, Gruia Stoica a declarat, pentru AGERPRES, ca în contractul de privatizare a CFR Marfa nu exista niciun termen concret privind plata întregii sume de bani si finalizarea tranzactiei, ci doar precizarea ca acest lucru trebuie sa se întâmple dupa avizul Consiliului Concurentei.
„Conform contractului de privatizare a CFR Marfa pe care l-am semnat, eu trebuie sa platesc banii dupa avizul Consiliului Concurentei. Nu exista niciun alt termen concret în contractul de privatizare în ceea ce priveste finalizarea tranzactiei. Nu stiu de ce a aparut termenul de 60 de zile în Hotarârea de Guvern. Vânzatorul (Ministerul Transporturilor – n.r.) ar fi trebuit sa coreleze Hotarârea de Guvern cu contractul de privatizare’, a precizat Stoica.
El a subliniat ca, în cazul în care luni, 14 octombrie, Ministerul Transporturilor va anunta ca procesul de privatizare a esuat, GFR va actiona în instanta statul român.
Pe de alta parte, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat, joi, pentru AGERPRES, ca institutia a avertizat Guvernul înca din vara, când a avizat proiectul de Hotarâre de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, ca textul actului normativ poate crea confuzii privind termenul de plata a banilor.
‘Am atentionat Guvernul ca textul Hotarârii de Guvern poate sa nasca ideea ca plata sumei se poate face dupa avizul Consiliului Concurentei. Acolo sunt câteva conditii care trebuie îndeplinite pentru ca tranzactia sa fie finalizata, iar una dintre ele este avizul Consiliului’, a precizat Chiritoiu.
Potrivit Hotarârii de Guvern 526/2013 privind aprobarea conditiilor principale din contractul de privatizarea a CFR Marfa, GFR trebuie sa achite întreaga suma de bani în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ, termen care se împlineste pe 13 octombrie. În caz contrar, contractul de privatizare se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea în întârziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei.
Ministerul Transporturilor a initiat o hotarâre de Guvern prin care termenul ar fi trebuit decalat pâna pe 20 decembrie, însa proiectul nu a fost discutat în sedinta Executivului de miercuri.
Potrivit unui comunicat al ministerului remis luni, proiectul de act normativ care vizeaza prelungirea termenului pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa asigura parcurgerea perioadei necesare pentru completarea de catre GFR a documentelor depuse la Consiliul Concurentei si înregistrarea diminuarii capitalului social al transportatorului feroviar de marfa, lucruri care exced termenul legal stabilit pentru finalizare prin H.G. nr. 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013.
Mai exact, pe lânga avizul Consiliului Concurentei, o alta procedura trebuie îndeplinita pâna la finalizarea tranzactiei, respectiv transferul unor active non-core de la CFR Marfa catre alte companii din subordinea Ministerului Transporturilor. Conform Legii 31/1990 privind societatile comerciale, acest lucru poate fi realizat abia la doua luni de la decizia AGA.
Vineri, Grupul Feroviar Român a anuntat ca a platit pâna acum 30 de milioane de euro pentru achizitia CFR Marfa si va achita diferenta pâna la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurentei.
Potrivit Legii concurentei, Consiliul trebuie sa decida în 45 de zile de la primirea documentatiei complete daca avizeaza concentrarea economica sau daca deschide o investigatie asupra efectelor pe care tranzactia le-ar putea avea în piata. În cazul în care decide sa deschida o investigatie, Consiliul are la dispozitie cinci luni pentru a da un verdict.(AS-autor: Florentina Cioaca, editor: Nicoleta Gherasi), agerpres.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!