Pierderile CFR Marfa s-au dublat, in primul semestru al acestui an

 

Pierderile CFR Marfa aproape s-au dublat, în primul semestru al acestui an fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unor rapoarte obtinute de Ziarul BURSA. În intervalul analizat, operatorul nostru de trans¬port feroviar de marfa a avut un rezultat negativ cifrat la -158 de milioane de lei, fata de -80,5 milioane de lei (rezultatul înregistrat în prima jumatate a lui 2012).

cfr-marfaRapoartele citate arata ca CFR Marfa a avut venituri mai mici cu 8,67%, în perioada ianuarie-iunie 2013, când a încasat 436,8 milioane de lei, fata de aceleasi luni ale anului precedent.

Cheltuielile companiei s-au cifrat la 595 milioane lei, în crestere cu 6,51%. La capitolul datorii pe termen scurt, apare valoarea de 350,9 milioane de lei, dintre care 18,57 milioane lei reprezinta datoriile catre bugetul general consolidat la 30 iunie 2013.

Societatea nu are arierate fata de stat întrucât acestea, în valoare de 1,66 miliarde lei, au fost convertite în actiuni, în sold aflându-se, la jumatatea anului, doar datorii curente.

* Dupa ce a alimentat contul escrow, Gruia Stoica asteapta avizul Concurentei

CFR Marfa se afla în plin proces de privatizare, ultimul pas care a fost facut spre vânzarea pachetului de 51% din actiunile sale fiind plata a circa 20 de milioane de euro – 10% din pretul adjudecat – de catre Grup Feroviar Român (controlat de omul de afaceri Gruia Stoica), companie desemnata câstigatoare a licitatiei pentru privatizare, într-un cont escrow deschis la Banca Transilvania.

Prima parte a sumei de aproximativ 200 de milioane de euro, respectiv 10 milioane de euro, a fost achitata în momentul depunerii garantiei.

Restul sumei va fi platita de GFR, care face parte din Grupul Grampet, dupa ce Consiliul Concurentei îsi va da avizul pentru aceasta tranzactie, stabilind daca, prin preluarea CFR Marfa de catre GFR, va fi creata o concentrare economica.

Fiind desemnat câstigator al pachetului majoritar de actiuni de la CFR Marfa, GFR si-a asumat, pe lânga pretul stabilit, si investitii de circa 200 milioane euro.

În prezent, Consiliul Concurentei analizeaza dosarul de notificare depus de GFR, urmând sa transmita si Comisiei Europene documentele.

Potrivit reprezentantilor GFR, finantarea contului escrow a fost asigurata din surse proprii ale companiei si din fonduri obtinute de la un consortiu de banci format din Raiffeisen Bank, Banca Transilvania si OTP Bank.

Într-un comunicat al Grupului se arata: „Grup Feroviar Român a îndeplinit cu diligenta toate cerintele din procedura de privatizare, parcurgând etapele obligatorii pâna la aceasta data: depunerea garantiei de 10 milioane euro, semnarea contractului de privatizare, notificarea achizitiei catre Consiliul Concurentei, semnarea contractului de escrow si finantarea acestuia.

Procedura de privatizare urmeaza sa continue prin obtinerea avizului Consiliului Concurentei sau a Comisiei Europene, având în vedere ca notificarea depusa în numele Grup Feroviar Român a fost declarata valida si admisa. Ulterior avizarii tranzactiei de catre Consiliul Concurentei si îndeplinirii conditiilor din contract, cumparatorul va achita diferenta, finalizându-se, astfel, privatizarea”.

Conducerea GFR considera ca privatizarea CFR Marfa este una de importanta strategica pentru tara noas¬tra, „în conditiile în care pentru dezvoltarea transportului de marfa pe calea ferata se fac eforturi deosebite la nivel european”: „SNTFM CFR Marfa SA, ca o companie româneas¬ca având astazi 11.000 de angajati si un parc de material rulant cu potential de dezvoltare, nu poate cunoaste un succes real decât daca devine un important operator regional. Grup Feroviar Român este, la rândul sau, o companie 100% româneasca, cel mai mare operator privat din Europa si deja un jucator regional major, care efectueaza transport de marfuri de la Marea Nordului la Marea Neagra si Adriatica. De asemenea, este una dintre putinele companii feroviare europene care poate oferi întreaga gama de servicii de profil, de la constructii de vagoane si locomotive la modernizari, mentenanta si logistica. Pozitionarea noastra în plan european ne permite astfel avantajul de a putea moderniza materialul rulant, permitând cresterea performantei SNTFM CFR Marfa SA, ce se confrunta în prezent cu probleme majore legate de starea patrimoniului sau”.

Oficialii GFR si-au exprimat speranta ca toate institutiile implicate în procesul de privatizare „vor actiona diligent în vederea încheierii cu succes a procedurii”.

GFR a câstigat si procesul de preluare a companiei de transport feroviar de marfa din Croatia, HZ Cargo, aflându-se pe lista scurta pentru cumpararea societatii similare din Bulgaria (BDZ Cargo), proces suspendat de autoritatile locale. Compania s-a înscris si în cursa pentru privatizarea Trainose din Grecia, depunând scrisoare de intentie. Emilia Olescu, bursa.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie