Oamenii de afaceri considera ca Romania este cea mai promitatoare piata a serviciilor din lume. Vezi argumente
Romania este una dintre cele mai bune destinatii pentru companiile din industria serviciilor pentru afaceri, in principal datorita fortei de munca cu o buna pregatire, dar si datorita costului redus, este concluzia la care au ajuns reprezentantii Asociatiei Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din Romania (ABSL).
Unul dintre avantajele principale, la care au facut referire majoritatea reprezentantelor ABSL, este acela ca romanii cunosc mai multe limbi straine, iar un altul este cultura locala, care permite si o mai buna intelegere a altor culturi.
In acelasi timp, pe piata serviciilor pentru afaceri din Romania sunt si probleme, una dintre acestea fiind birocratia cu care se confrunta companiile care vor sa intre pe acest segment al economiei romanesti.
Costurile, dimensiunea si pregatirea fortei de munca atrag companii
„Romania are costuri reduse si, chiar daca acestea sunt in crestere, inca se mentin la un nivel atractiv, sub cel din Polonia, de exemplu. In acelasi timp, marimea pietei fortei de munca permite companiilor care vin sa poate recruta angajatii necesari. De exemplu, in tari cu populatie mica, cum sunt cele baltice, companiile nu pot angaja mai mult de o suta de persoane. In acelasi timp, pregatirea fortei de munca este buna, atat a celor ‘high-end’, cat si a celor ‘low-end’ (muncitori – n.r.), aceasta din urma fiind atractiva”, a spus Pawel Panczyj, Managing Director, ABSL Polonia.
El a subliniat ca datorita acestor trei motive, companiile din aceasta industrie vor veni in Romania.
„Desi este un proces de globalizare a economiei, vor fi mereu diferente intre tari, in urmatorii 5-7 ani, nu avem de ce sa ne ingrijoram de competitivitate”, a aratat Panczyj.
El a mai spus ca Filipine, India sau China nu se ridica la nivelul Romaniei, aratand ca, in Shanghai, costurile operationale pentru serviciile IT sunt mai mari decat cele din Polonia sau Romania.
„Specialistii IT din China sunt mai ‘ieftini’, insa acolo trebuie sa platesti si un traducator, deoarece limba engleza nu e bine stapanita”, a precizat reprezentantul ABSL Polonia.
Romania, sustinuta si de apropierea de Europa de Vest
Pozitia geografica a Romaniei este un alt avantaj al pietei locale a serviciilor pentru afaceri, reprezentantii ABSL exeplificand cu reactia unui potential client din Marea Britanie, care a spus ca „prefera sa calatoreasca doua ore cu avionul pana in Romania, decat opt pana in India”.
„Apropierea fizica de Europa de Vest este foarte importanta. Romania este usor de accesat si, in plus, are o infrastructura IT foarte buna. Si, mai ales, limba primara avantajeaza Romania, fiind usor de gasit vorbitori de limbi latine”, a spus Keshav Murugesh, President Nasscom si CEO WNS Global.
Numarul romanilor vorbitori de limbi straine este cel mai bun avantaj competitiv, Romania fiind a doua tara, dupa Olanda, din punct de vedere multilingvistic, a adaugat Akos Csernus, Managing Director, International Delivery Centers, WNS Global Services.
„Capabilitatile multilingvistice este cheia succesului Romaniei in aceasta industrie”, a spus Csernus.
Lipsa de practica si birocratia, printre punctele slabe ale Romaniei
Lipsa de practica a fortei de munca bine pregatita, din punct de vedere teoretic, constituie un dezavantaj, a apreciat un reprezentat al ABSL, si a adaugat ca, in general, companiile trebuie sa investeasca in pregatirea noului angajat, perioada care dureaza de la trei luni la un an.
Birocratia este unul dintre principalele dezavantaje din Romania, un exemplu fiind timpul „pierdut” de un cetatean indian pentru a obtine viza de calatorie.
Un alt dezavantaj este si liberalizarea petei muncii, de la 1 ianuarie 2014, fiind posibil ca multi romani, bine pregatiti, sa caute locuri de munca in afara, a subliniat Csernus.
Si codul clasificarii ocupatiilor din Romania este o problema, multe „pozitii” din companii din industria serviciilor pentru afaceri nefiind gasite in acest act.
„Din acest puncte de vedere, creativitate celor de la resurse umane este pusa la incercare. O alta problema este codul munci, flexibil, dar cu probleme in interpretare, probleme care, uneori, vin chiar din partea instantelor”, a adaugat Iulian Patrascanu, director general, FineLaw.
Industria serviciilor pentru afaceri, 15.000 de angajati
In prezent, in industria serviciilor pentru afaceri din Romania, sunt 15.000 de angajati, 11.000 de locuri de munca fiind create in perioada 2008-2012. La nivel international, Romania este pe locul noua din punct de vedere al localizarii preferate, in timp ce la nivel european este depasita doar de Marea Britanie si Polonia.
Din punctul de vedere al costurilor reduse de munca, Romania concureaza cu Bulgaria, insa are avantajul unei pregatiri superioare si a numarului mai mare de limbi vorbite, conform unui studiu KPMG.
Din acesta reiese si faptul ca multe companii importante din industrie au deschis cel putin un centru in Romania, insa sunt si altele care au doua sau chiar trei astfel de centre.
Principala destinatie a companiilor din industria serviciilor pentru afaceri este Bucurestiul, urmat de Cluj Napoca, Timisoara, Iasi, Sibiu si Brasov. Razvan Craciun, business24.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!