Parlamentul European propune limitarea utilizarii bio­combustibililor traditionali

 

Parlamentul European adopta o decizie care satisface transportatorii si benzinarii, dar loveste fabricile de biocombustibili si are efect de bumerang asupra fermierilor

biocombustibilParlamentul European a adoptat, pe 11 septembrie a.c., o propunere legislativa care solicita limitarea utilizarii bio­combustibililor traditionali si tranzitia rapida spre noi biocombustibili generati din alte surse, cum ar fi algele marine si unele deseuri.

Conform legislatiei prezente, statele membre trebuie sa se asigure ca energia regenerabila reprezinta cel putin 10% din consumul de energie din sectorul transporturilor, pâna în 2020. În textul adoptat, se mentioneaza ca biocombustibilii de prima generatie, respectiv cei proveniti din recolte agricole, nu trebuie sa depaseasca 6% din consumul final de energie din sectorul transporturilor, pâna în 2020, spre deosebire de tinta de 10% din legislatia existenta.

Daca transportatorii privesc cu oarecare scepticism aceasta decizie a UE, dorindu-si ca limita utilizarii biocombustibililor sa fie si mai mult coborâta, fermierii militeaza pentru ridicarea acestei limite. În conformitate cu legislatia existenta, au fost demarate investitii pentru majorarea capacitatilor de productie atât la nivelul producatorilor de biocombustibili, cât si la nivelul cultivatorilor de plante agricole. Asa cum declara Bogdan Iliescu, trader de biodiesel, foarte multe fabrici producatoare de biodiesel vor da faliment deoarece majoritatea si-au facut planurile de investitii care prevad cresterea capacitatilor de productie de la 50.000 la 200.000 de tone, iar pe noua legislatie vor functiona la sub 30% din capacitate.

La ora actuala, piata de biodiesel din România este de 250.000 de tone pe an, din care 100.000 de tone sunt produse la Slobozia de Diester, unul din cei mai mari traderi francezi de cereale, 20.000 de tone la Lehliu de catre Bunge, trader international de cereale fondat la Amsterdam, iar restul provine din import.  Cele doua multinationale sunt parteneri si în alte 15 fabrici producatoare de biodiesel din Uniunea Europeana.

Franta, Olanda si Niculae

În România, piata de bioetanol este de circa 90.000 de tone. Productia interna a ajuns la 60.000 de tone. Potrivit lui Ioan Niculae, actionar BioFuel Energy, cel mai mare producator de bioetanol de pe piata locala, „40% din productia noastra merge la export pentru ca  OMV si Mol importa bioetanol, în special din Ungaria“.  Cel de-al doilea producator român este grupul de firme Marex.
Trebuie precizat ca limitarea pietei bio­combustibililor, prin decizia UE, va repune în pozitie de concurenta directa la nivelul pretului motorina clasica si motorina facuta din rapita si soia. „Acum, de exemplu, avem cerere foarte mare de ulei de floarea-soarelui pentru consum, de pe pietele arabe. Dar avem si cerere mare de ulei pentru consum energetic“, spune Niculae. Sa nu uitam ca, în caz de conflict, pretul barilului de titei creste cu circa 10 procente pe luna, în timp ce produsele vegetale nu sunt purtatoare de accize, iar emisiile toxice sunt  zero.

6% este nivelul maximum (votat de Parlamentul European) al biocombustibililor agricoli în consumul final de energie din transporturi, pâna în 2020.

Bomba cu efect întârziat

Faliment Biodieselul este produs în aproximativ 214 uzine situate în 23 de state membre UE. Consumul abia a ajuns la jumatate din capacitatea de productie existenta. Investitiile sunt departe de a fi amortizate, iar creditele la banci, departe de a fi achitate.

Somaj Consumul de biocombustibili la nivelul UE a dus la crearea a 220.000 de locuri de munca în Uniune. Scaderea consumului de biocombustibili si, implicit, a productiilor programate va conduce la concedieri colective, odata ce producatorii estimeaza ca vor lucra de acum la sub 30% din capacitate.

Declin agricol Masura PE va lovi în fermierii care deja au facut însamântarile de toamna pentru anul viitor. Scaderea cererii la rapita, soia, porumb va duce la o si mai mare prabusire a preturilor anul viitor.

Victime colaterale O tona de biodiesel genereaza 1,5 tone de furaje, ajungând ca, în ultimii zece ani, sa asigure 45% din necesarul de furaje pentru zootehnia europeana – adica 16,5 milioane de tone. Scaderea productiei de biocombustibili va duce la scaderea productiei de furaje, urmata de scumpirea acestora.

„Este înca o dovada ca de multe ori Bruxelles-ul duce o politica gresita. Sper ca aceasta decizie sa nu devina lege. Abia a fost schimbata în 2009.” Ioan Niculae, Interagro

Gabriela Tinteanu, capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie