„Certificatul de producator” va fi inlocuit cu „Atestatul de producator” – proiect de act normativ
Guvernul modifica, din nou, legislatia cu privire la certificatele de producator si conditiile de comercializare a legumelor si fructelor în pietele publice
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a conceput un proiect de „Ordonanta de urgenta pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol“. Printre motivele invocate de autori în nota de fundamentare se numara „mentinerea unui grad ridicat al evaziunii fiscale în domeniul vânzarii produselor agricole, cu preponderenta la legume si fructe proaspete“, precum si faptul ca „o importanta parte a productiei de legume si fructe realizata de micii producatori agricoli în gospodaria proprie este valorificata prin intermediari, în conditii improprii, pe canale comerciale necontrolabile, care eludeaza legislatia fiscala, creeaza concurenta neloiala si disfunctionalitati ale fluxului de marfa catre populatie, cu implicatii asupra pretului produselor“.
Potrivit proiectului de act normativ, vechiul „Certificat de producator“ va fi înlocuit cu „Atestatul de producator“ care, dupa cum prevede noua ordonanta de urgenta, „reprezinta documentul care confirma capacitatea detinatorului de a desfasura o activitate economica în sectorul agricol“. Atestatul cuprinde informatii si date privind denumirea produselor si suprafata de teren exploatata, productiile estimate a fi obtinute, productiile estimate a fi destinate comercializarii etc. Valabilitatea atestatului este de un an calendaristic de la data emiterii. Dar, pentru a primi acest document, micii legumicultori trebuie sa dobândeasca în prealabil o „atestare profesionala“ care, potrivit Art. 4 alin. 1, „se realizeaza de catre structuri asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultura, constituite conform legii“. Asadar, vrând nevrând, legumicultorii vor fi nevoiti sa se înscrie într-o asociatie sau într-un sindicat, altfel nu vor putea produce si nu-si vor putea vinde singuri produsele la piata. Modelul atestatului de producator si regimul de eliberare si utilizare al acestuia se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, în termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii în vigoare a ordonantei de urgenta.
Capcana pentru plata impozitului
Dar adevaratul scop al acestui proiect de act normativ consta în impozitarea veniturilor obtinute de cei care vând produse agricole la taraba. Astfel, cel de-al doilea document pe care trebuie sa-l detina legumicultorii pentru a-si putea vinde produsele în piata este Carnetul de comercializare, pe care îl vor primi de la primarie. Potrivit Art. 15, „producatorii agricoli au obligatia sa înscrie, la sfârsitul fiecarei zile, în fila din carnetul de comercializare, produsele agricole si cantitatile aferente vândute în ziua respectiva“. Potrivit Art.10 (1), „Regimul de utilizare a filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este urmatorul: a) primul exemplar se înmâneaza cumparatorului; b) al doilea exemplar se pastreaza de vânzator; c) al treilea exemplar se pastreaza la carnet. Iar Art 10 (2) prevede: „Carnetele utilizate, continând al treilea exemplar al filelor, se depun la primaria unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale care a emis carnetul“. În fine, Art.12(1) prevede: „Unitatile administrativ teritoriale (primariile –n.red) au obligatia de a comunica organelor fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, trimestrial, informatii cu privire la beneficiarii carnetelor de comercializare emise, precum si datele cuprinse în acestea“. E lesne de înteles ca organele fiscale vor verifica periodic daca pentru veniturile obtinute din vânzarea produselor respective legumicultorii au platit sau nu impozitul aferent.
Proiectul de act normativ prevede ca în piete, indiferent de forma de administrare a acestora, publica sau privata, este obligatorie organizarea de spatii de vânzare distincte, rezervate în exclusivitate producatorilor agricoli persoane fizice, detinatoare a unui carnet de comercializare. Procentul de alocare a spatiilor pentru persoanele fizice va fi de 20% din totalul spatiilor de vânzare existente.
Producatorii agricoli pe care i-am contactat ne-au marturisit fie ca nu cunosc continutul noului proiect de act normativ, fie ca s-au obisnuit cu „fel de fel de legi scoase de guvernanti pe banda rulanta, dar care mai mult îi încurca decât îi ajuta“. „Pe noi nu ne-a consultat nimeni, nici de la minister, nici de la Consiliul Judetean, nici de la primarie, dar banuiesc ca Guvernul mai cauta o sursa de bani pentru buget, printr-o noua impozitare a micilor producatori“- ne-a declarat Florea Ion Diaconu, administratorul Grupului de producatori „Casa pepenilor verzi“, din Dabuleni, judetul Dolj. Simona Radu, administratorul Asociatiei „Marul de Sibiu“, considera ca alocarea a doar 20 la suta dintr-o piata micilor producatori este o greseala. „Pietele vor fi ocupate în continuare de intermediari, cu sau fara acte, si acestia vor face preturile cum vor dori. Pe de alta parte, cine va verifica cu ce marfa a venit omul la piata, cât a vândut din fiecare produs si, mai ales, la ce pret? Legile astea parca sunt facute pentru a fi încalcate“ – a spus Simona Radu.
Pietele vor fi ocupate în continuare de intermediari, cu sau fara acte, si acestia vor face preturile cum vor dori ei.
Simona Radu, administratorul Asociatiei „Marul de Sibiu“
Singura veste buna: dispare cardul de piata
Singura veste buna adusa de proiectul noului act normativ este aceea ca micii legumicultori nu vor mai avea nevoie de celebrul „card de piata“ (prevazut de vechea ordonata de urgenta, care nu va mai intra în vigoare- n.red) pentru a-si putea vinde produsele în pietele publice. Conform vechiului proiect de act normativ, pentru a-si putea vinde legumele si fructele în piata, Taranii erau obligati sa detina trei documente: certificatul de producator, certificatul de comercializare si cardul de acces în piata. Pe lânga procedurile extrem de anevoioase pentru obtinerea acestor documente, introducerea cardului de acces în piata presupunea crearea unui sistem electronic destul de complex, precum si a unei infrastructuri aferente, în toate pietele din România. Secretarul de stat de la MADR, Daniel Botanoiu, a declarat pentru Capital ca s-a renuntat la cardul de acces deoarece, potrivit unor calcule estimative facute de specialistii de la minister, un astfel de sistem ar fi costat cel putin 600.000 de euro. Apoi, alte fonduri consistente ar fi fost necesare pentru operarea si întretinerea sistemului. Sa mai notam ca, dupa intrarea în vigoare a noii legi, actualele certificate de producator vor mai fi valabile 45 de zile, dupa care vor fi anulate. Alexandru Boariu, capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!