Cele mai frecvente „capcane” pe care le intampina beneficiarii fondurilor europene
Unul din programele europene care inca „mai misca” este POR (Programul Operational Regional). Prin acest program sunt decontati constant bani de la Comisia Europeana, iar autoritatile au deschis noi linii de finantare.
Programul cu cea mai mare rata de absorbtie in prezent, de 38,93%, POR beneficiaza de o alocare financiara de 3,7 miliarde de euro.
Obiectivul strategic al POR consta in sprijinirea unei dezvoltari economice, sociale, echilibrate teritorial si durabile a Regiunilor Romaniei, corespunzator nevoilor lor si resurselor specifice.
Programul are cinci axe prioritare de interventie care urmaresc rezolvarea unor probleme la nivelul regional care vizezea: sprijinirea dezvoltarii oraselor, imbunatatirea infrastructurii de transport sau sociale, sprijinirea mediului de afaceri sau promovarea turismului.
Pana in prezent, POR este programul prin care Romania a primit constant bani de la Comisia Europeana. Spre deosebire de Transporturi, program prin care s-au atras foarte multi bani dupa deblocare, iar in urmatoarea luna zero lei, pe POR rata este constanta.
In luna iulie, au intrat in tara, 215 milioane de euro din cele 3,7 miliarde de euro pe care le pune la dispozitie CE. In luna august, CE a rambursat Romaniei 133 milioane de euro.
Atentie la capcane
Autoritatea de management a POR a facut pentru Business24 o lista a celor mai frecvente probleme pe care le intampina beneficiarii fondurilor europene.
– Respectarea regimului proprietatii – indeplinirea tuturor cerintelor privind regimul proprietatii (teren liber de sarcini, fara litigii, proprietate 1/1, si nu in indiviziune);
– Asigurarea cofinantarii – necesitatea asigurarii unei cofinantari ridicate pentru proiectele beneficiare ale schemelor de ajutor de stat regional si de turism (intre 30-50% din valoarea eligibila a proiectului, procent ce variaza in functie de tipul de aplicant – IMM/APL, si, respectiv, de regiunea de dezvoltare in care se implementeaza proiectul);
-Activitatea firmelor de consultanta, incompleta – furnizarea de documentatii tehnico-economice incomplete, care, pe parcursul procesului de evaluare si selectie necesita importante ajustari si clarificari, iar acest aspect poate fi cauzat de o documentare insuficienta a firmelor de consultanta;
– Investitie initiala pentru ajutorul de stat – dificultati in demonstrarea faptului ca proiectul propus reprezinta o investitie initiala pentru schemele de ajutor de stat;
– Modificari dupa contractarea sumelor – modificari de solutie tehnica asupra obiectivelor de investitii pe perioada de contractare/implementare.
-Importanta strategica a proiectelor – lipsa de orientare strategica in selectia proiectelor prioritare de catre aplicanti, in sensul ca proiectele propuse ca parte din Planurile Integrate de Dezvoltare Regionala nu reprezentau intotdeauna investitii prioritare;
– Probleme create de „sistem” – modificari repetate ale listelor de proiecte ce urmau a fi finantate (Polii de Crestere si Polii de Dezvoltare Regionala au apelat destul de des la modificari ale listei de proiecte finantabile, propuse initial, determinand intarzieri in procesul de evaluare, selectie si contractare a proiectelor nou propuse).
– Volumul mare de documente de pregatit, lipsa de experienta in pregatirea documentelor conexe din partea asociatiilor de proprietari;
– Corelarea cu alte scheme de finantare mai avantajoase pentru acelasi obiectiv, scheme in care cofinantarea este mai redusa sau chiar inexistenta. Cristina Cauea, business24.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!