Consilierul prezidential pentru probleme de agricultura, Adrian Radulescu, despre cum contravine regulilor economiei de piata, proiectul de lege privind vanzarea-cumpararea terenurilor agricole

 

Consilierul prezidential pe probleme de agricultura, Adrian Radulescu, considera ca proiectul de lege privind vânzarea-cumpararea terenurilor agricole, pus în dezbatere publica de Mininisterul Agriculturii, contine o serie de restrictii care contravin flagrant legislatiei actuale si regulilor economiei de piata.

Adrian Radulescu, consilierul prezidential pentru probleme de agricultura„Nu poti limita la doar 100 de hectare suprafata de teren agricol ce poate fi detinuta de o persoana fizica, asa cum prevede proiectul de lege aflat în dezbatere publica. Sunt deja agricultori care detin mii de hectare. Practic, daca legea va fi pusa în aplicare în actuala forma, cei care detin peste 100 de hectare vor fi obligati sa-si înscrie terenul pe societati comerciale pentru a putea desfasura activitati agricole. O astfel de prevedere este aberanta si ar putea grea mari probleme. Cum poti obliga o persoana fizica sa-si faca societate comerciala? Nu este în regula”, a declarat pentru agrointel.ro consilierul prezidential pentru probleme de agricultura, Adrian Radulescu.

Printre altele, proiectul de lege aflat în dezbatere publica de la începutul acestei luni , mentioneaza ca proprietatea persoanei fizice cetatean român, cetatean al unui stat UE sau tert, apatrid cu domiciliul în România sau într-un stat membru UE sau tert reprezentând teren agricol, nu poate depasi 100 de hectare.

De asemenea, proiectul de lege prevede conditii speciale si pentru cei care vor sa înstraineze terenuri agricole pe care se afla instalatii de irigat. Vânzarea acestor terenuri nu se va mai putea realiza fara avizul Adunarii Generale a asociatiei udatorilor. Adrian Radulescu apreciaza aceasta precizare a proiectului de lege ca fiind „abuziva”.

Noi bariere birocratice pentru fermieri

„Ce treaba are Adunarea Generala a unei asociatii de udatori sa se pronunte în legatura cu decizia unui proprietar de teren agricol de a-si vinde terenul? O astfel de masura este abuziva si interpune noi bariere birocratice care nu-si au rostul”, a precizat Adrian Radulescu.

Cât priveste dreptul de preemtiune la cumparare prevazut de lege pentru arendasi, proiectul de lege prevede existenta unui contract anterior de cinci ani.

„În practica curenta, exista contracte de arendare începând de la un an si poate pâna la 25 de ani sau mai mult. Multe dintre contracte sunt pe un an cu clauza de reînnoire automata la expirarea termenului, daca nu intervin alte probleme. Termenul impus de cinci ani ar putea impune restrictii pentru unii arendasi care au avut si au contracte în regula si îsi desfasoara corect activitatea.

Tot referitor la proiectul de lege aflat în dezbatere mai trebuie mentionat ca nici restrictia impusa pentru detinatorii de terenuri agricole care doresc sa treaca de la productie cerealiera la productie viticola sau pomicola nu are rolul de a dinamiza activitatile din domeniu. Legea actuala spune clar ca daca am un teren agricol pot sa cultiv vita de vie sau altceva. De ce sa cer un aviz sau aprobare ca sa-mi cultiv terenul cum vreau? Proiectul de lege va trebuie revizuit, îmbunatatit, iar autoritatile sa tina seama de problemele reale ale agricultorilor, arendasilor, proprietarilor de terenuri”, a mai mentionat Adrian Radulescu, citat de agrointel.ro.

Proiectul MADR e în dezbatere publica

În data de 3 septembrie 2013, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a pus în dezbatere publica proiectul de lege privind vânzarea-cumpararea terenurilor agricole situate în extravilan de catre persoane fizice, precum si de înfiintare a Autoritatii pentru Administrarea si Reglementarea Pietei Funciare. Potrivit proiectului de lege orice persoana poate înstraina prin vânzare-cumparare teren agricol în extravilan în conditiile prezentei legi. Romulus Cristea, agrointel.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie