Gazprom si Conpet vor sa interconecteze sistemele de transport al titeiului din Romania si Serbia

 

Transportatorul român de titei Conpet si rusii de la Gazprom Neft, divizia petroliera a gigantului energetic, vor demara studiul de fezabilitate pentru proiectul unei conducte de la Constanta la Pancevo, prin care Gazprom va putea transporta titei rusesc catre rafinariile sale din Serbia, a declarat, joi, directorul general al Conpet, Liviu Ilasi.

conducte titei‘Este vorba despre proiectul conductei de la Constanta la Pancevo, Serbia, care deriva din proiectul mare PEOP (Pan European Oil Pipeline Constanta – Pancevo – Trieste – n. r.). Acest proiect este o oportunitate de afaceri între partenerii comerciali Conpet, Gazprom Neft, Transnafta (compania de transport al titeiului din Serbia – n. r.) si Oil Terminal Constanta. Am avut mai multe întâlniri în acest an si vom face un studiu de fezabilitate care va scoate în evidenta costurile si beneficiile’, a spus Ilasi.

Gazprom Neft detine în Serbia compania petroliera locala NIS, care are doua rafinarii, la Pancevo si Novi Sad.

În prezent, exista conducte de petrol de la Constanta la Pitesti, iar proiectul realizat în colaborare cu rusii ar însemna prelungirea conductelor de la Pitesti la Pancevo, adica 324 de kilometri, din care circa 280 de kilometri pe teritoriul tarii noastre. Capacitatea oleoductului ar putea fi de 7,5 milioane de tone pe an.

‘Practic, interconectam sistemele de transport al titeiului din România si Serbia. Relatia noastra cu partenerii din Serbia este foarte buna, iar interesul este comun. În prezent, mai avem nevoie de ok-ul din partea Gazprom Neft, proprietarul rafinariei de la Pancevo, pentru a demara proiectul. Exista interese comune economice si geopolitice si asteptam sa dam drumul proiectului. Pentru noi este o oportunitate si o necesitate. Daca studiul de fezabilitate începe în acest an, în doi ani poate fi realizata conducta’, a continuat oficialul Conpet.

El a mai spus ca, în acest fel, titeiul va fi adus la rafinaria din Serbia pe un traseu mult mai scurt, cu costuri mai mici si securitate mai mare. Practic, petrolul va veni pe tancuri petroliere din Rusia, prin Marea Neagra, pâna la Constanta, de unde va fi încarcat în conductele Conpet prin terminalul Oil Terminal.

Liviu Ilasi a mentionat ca investitia totala pentru acest proiect va depasi 200 de milioane de euro.

Întrebat daca Gazprom ar putea detine pachetul majoritar al acestui proiect, el a raspuns afirmativ: ‘Da, acest lucru nu este exclus si nu ne deranjeaza’.

Ultima discutie cu Gazprom a avut loc la Ploiesti, pe 3 iulie.

‘Urmeaza ca în perioada urmatoare ei sa faca analize, apoi vom face un schimb de informatii, iar în septembrie urmeaza o alta întâlnire’, a completat Ilasi.

Reprezentantul Conpet a adaugat ca exista interes si din partea companiilor petroliere din Kazahstan si Azerbaidjan pentru conductele de la Constanta spre restul Europei.

‘În urmatorii ani, se vor produce cantitati mari de titei în Kazahstan, iar transportul petrolului prin Bosfor implica multe riscuri. Cel mai bine este sa se faca prin conducte de la Constanta spre centrul Europei. Kazahstanul a zis ca, în momentul în care va exista capacitate în aceste conducte, imediat le va umple. Si SOCAR (compania petroliera azera – n.r.) e interesata sa aduca titei în România. Deci, exista interes, exista intentii, iar problema este daca se concretizeaza si cât de repede’, a precizat oficialul Conpet.

Potrivit acestuia, mai sunt necesare discutii la nivelul mai multor tari din Uniunea Europeana. capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie