Regulile de citare si comunicare a documentelor notariale
Citarea, notificarea si comunicarea actelor de procedura notariala se realizeaza in toate cazurile in care legea dispune ca partile sa fie prezente sau ori de cate ori notarul public considera necesar. Regulile de citare si comunicare a documentelor notariale au fost publicate recent in Monitorul Oficial, astfel ca AvocatNet.ro va spune astazi tot ce trebuie sa stiti despre dispozitiile in domeniu.
Metodologia privind citarea, notificarea si comunicarea actelor de procedura in materie notariala a fost aprobata recent, prin Hotararea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania nr. 76/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 531, din 22 august 2013 si intrata in vigoare la aceeasi data.
Conform acestui act normativ, „notarul public va instrumenta actul notarial pentru care legea dispune ca partile sa fie prezente sau a caror prezenta o considera necesara si va solutiona cauza succesorala numai daca partile sau, dupa caz, mostenitorii s-au prezentat personal ori prin reprezentant”.
Atentie! In caz contrar, notatul va amana luarea unei decizii si va dispune citarea celor care nu s-au prezentat.
Documentul citat stabileste, de asemenea, ca pentru indeplinirea procedurii notariale, prezentarea partilor sau a mostenitorilor la biroul notarial nu este obligatorie, insa este necesar ca acestea/acestia sa fi fost legal citate/citati.
Comunicarea citatiilor si a actelor de procedura notariala
Potrivit hotararii publicate recent, comunicarea citatiilor, notificarilor si a tuturor actelor de procedura notariala se poate face de notarul public personal sau prin alte mijloace.
Astfel, comunicarea se poate realiza prin telefax, posta electronica sau prin alte mijloace ce asigura transmiterea textului actului de procedura si confirmarea primirii acestuia, daca partea sau succesibilul a comunicat in acest scop notarului public datele corespunzatoare la care poate fi contactata/contactat.
De asemenea, actele pot fi transmise prin posta. In acest caz, comunicarea se va face prin scrisoare recomandata cu continut declarat si confirmare de primire, in plic inchis. La cererea partii interesate si pe cheltuiala sa, comunicarea actelor de procedura se face prin factor postal, folosirea serviciului de curierat rapid sau, daca notarul public apreciaza, prin intermediul unui executor judecatoresc.
Conform dispozitiilor, notarul poate transmite documentele si prin intermediul agentilor procedurali, care au calitatea de angajati ai Camerei Notarilor Publici. Agentii procedurali au competenta sa comunice orice act de procedura notariala, pe teritoriul Camerei ai carei angajati sunt, catre orice persoana al carui domiciliu/sediu se afla pe raza acelei Camere. In schimb, daca domiciliul/sediul persoanei este in afara circumscriptiei teritoriale a Camerei, procedura se va indeplini de catre un agent procedural al Camerei pe teritoriul careia domiciliaza/isi are sediul respectiva persoana.
In oricare dintre cazuri, comunicarea se face in plic inchis ce va purta mentiunea „contine un act de procedura notariala”, la care se va atasa procesul-verbal privind indeplinirea procedurii.
Comunicarea catre o persoana fizica domiciliata in Romania
Comunicarea catre o persoana fizica al carei domiciliu se afla in Romania si este cunoscut de catre notarul public se poate face in una dintre urmatoarele modalitati:
- in faciem, catre persoana fizica insasi, prin inmanarea directa si nemijlocita a citatiei oriunde se afla cel citat, la domiciliu, la serviciu, pe strada sau in alt spatiu public, cu conditia sa i se poata stabili identitatea, adica daca agentul procedural atesta ca o cunoaste personal sau a identificat-o;
- ad domo, la domiciliul cunoscut al persoanei, ceea ce implica si lasarea actului de procedura altei persoane sau afisarea lui;
- in alt loc decat domiciliul persoanei.
Comunicarea catre o persoana fizica domiciliata in strainatate
O astfel de comunicare se va face, conform regulilor, diferentiat, daca aceasta se gaseste in interes de serviciu sau cu alt scop, dupa cum urmeaza:
1. Daca persoana se afla in interes de serviciu, sunt aplicabile urmatoarele dispozitii:
- personalul misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare si cetatenii romani trimisi sa lucreze in cadrul personalului organizatiilor internationale, precum si membrii de familie care locuiesc cu ei, cat timp se afla in strainatate, se citeaza prin Ministerul Afacerilor Externe;
- alti cetateni romani, aflati in strainatate in interes de serviciu, inclusiv membrii familiilor care ii insotesc, se citeaza prin organele centrale care i-au trimis sau in subordinea carora se afla unitatea care i-a trimis in strainatate;
2. Daca persoana se afla in strainatate in alt scop decat cel de serviciu, se va proceda dupa cum urmeaza:
- daca are mandatar cunoscut in tara, va fi citat numai acesta;
- daca are domiciliul sau resedinta cunoscuta, printr-o citatie scrisa trimisa cu scrisoare recomandata cu continut declarat si confirmare de primire, recipisa de predare a scrisorii la Compania Nationala Posta Romana – S.A., in cuprinsul careia vor fi mentionate actele ce se expediaza, tinand loc de dovada a indeplinirii procedurii;
- daca prin tratate sau conventii internationale la care Romania este parte ori prin acte normative speciale se prevede altfel, potrivit acestor prevederi;
Citeste articolul integral pe avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!