De ce nu a fost utilizata hotararea de guvern, care ar putea duce la eliminarea practicilor si clauzelor abuzive ale comerciantilor si bancherilor?

 

Asociatia responsabila pentru demararea actiunilor în interes colectiv ar putea sa-si îndeplineasca aceasta atributie în viitor, daca vor fi depuse plângeri din partea consumatorilor români, inclusiv în privinta clauzelor abuzive din contractele de credit.

Clauze abuziveO directiva europeana transpusa în legislatia româneasca ar putea duce la eliminarea practicilor abuzive ale comerciantilor, inclusiv în privinta clauzelor în neregula din contractele bancare.

Hotarârea de Guvern 1553/2004 spune ca asociatiile de consumatori abilitate trimit sesizari catre autoritatile competente, dupa ce încearca în prealabil sa rezolve pe cale amiabila cu comerciantul problemele sesizate. În România, doar Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC) – o asociatie cu 25.000 de membri simpatizanti – este înscrisa de guvern pe lista trimisa Comisiei Europene ca fiind organizatia abilitata sa initieze actiunile în interes colectiv. În cazul clauzelor abuzive din contracte, autoritatea competenta este Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). ANPC trebuie sa rezolve în 30 de zile sesizarile venite de la APC, perioada în care poate dispune toate masurile în vederea încetarii, limitarii sau înlaturarii efectelor produse prin practica ilicita, în regim de urgenta. Procesul a fost descris în acest articol.

Doar ca hotarârea de guvern la care facem referire nu a fost si aplicata pâna acum.

ECONOMICA.NET a stat de vorba cu oficialii APC, la sediul asociatiei, despre motivul pentru care nu a fost utilizata aceasta HG pâna acum si daca ar putea sa o foloseasca în viitor.

Cei de la APC spun ca au trimis si pâna acum reclamatii venite din partea consumatorilor catre ANPC, dar ca nu au invocat niciodata temeiul HG 1553/2004, desi stiau de existenta actului normativ. Asa au procedat si la momentul aparitiei OUG 50/2010, precum si în alte domenii, sustin acestia.

Fara initierea actiunii sub titlul acestei HG, ANPC nu poate cere comercianului în cauza sa elimine abuzurile fata de toti clientii, ci doar pentru cei care au facut sesizarea. Astfel, sutele de procese deschise de catre ANPC împotriva mai multor banci din România nu au adus elminarea clauzelor abuzive pentru toti clientii afectati de ele, ci doar pentru cei care au facut sesizarile, desi contractele sunt preformulate.

Într-un raport al CE, prezentat de ECONOMICA.NET aici, se arata ca au existat peste 5.600 de actiuni în încetare la nivelul UE, în domenii precum telecomunicatiile, domeniul bancar si investitiile, turismul si pachetele de servicii turistice. Practica ilegala cea mai des întâlinta a fost aceea a inserarii de clauze abuzive în contracte. Milioane de consumatori au beneficiat de pe urma acestor actiuni.

Oficialii APC spun ca pentru viitor iau în considerare initierea unor astfel de actiuni în încetare în privinta clauzelor abuzive din contractele bancare, daca vor exista sesizari de la consumatori.

„Daca avem suficiente reclamatii de la consumatori, daca avem suficiente reclamatii împotriva bancilor, atunci putem începe o actiune de acest tip. De ce nu?”, spune Costel Stanciu, presedintele asociatiei care si-a început activitatea în 1990, una dintre primele din domeniul protectiei consumatorilor.

„Oamenii pot sa vina, sa trimita sesizari. Noi o sa luam legatura cu banca respectiva, si apoi cu ANPC, daca nu se rezolva (…) Ca experiment, va fi interesant si pentru noi”, adauga Stanciu.

În Austria, de pilda, printr-o astfel de actiune bancile au fost constrânse sa renunte la practica de a creste comisionul de cont curent cu rata inflatiei, asa cum era stipulat în cazul tuturor contractelor de acest tip.

Stanciu avertizeaza ca succesul nu este garantat si ca un astfel de proces initiat de APC si purtat apoi de ANPC ar putea fi respins în instanta, chiar daca în cele mai multe cazuri solutiile pe spete similare au fost favorabile clientilor.

„Într-un final am putea încerca, dar nu stim care este finalitatea. Poti sa ajungi în instanta si sa pierzi, pe clauze care au fost declarate abuzive pâna acum”, spune Stanciu. „Oamenii trebuie sa stie ca nu vom elimina abuzurile într-un an sau doi. Este o batalie de lunga durata”, adauga acesta.

Presedintele APC mai sustine si ca exista mai multe neclaritati în privinta efectelor pe care le-ar putea avea o astfel de actiune în interes colectiv.

„Sa spunem ca se obtine acea hotarâre în interes colectiv, de unde stim numarul de clienti afectati? (…) Nu stim nici cine va aplica sentinta judecatoreasca”, adauga Stanciu.

Hotarârea va avea efecte doar pentru viitor, astfel ca oamenii vor trebui sa deschida actiuni individuale pentru a-si recupera prejudiciul din urma. Cu toate acestea, oficialii APC admit ca e mai bine decât sa nu se întâmple nimic.

Banca la care sunteti client are practici incorecte? Sunteti afectati de clauze ce pot fi considerate abuzive? Puteti trimite sesizarea catre APC. Mihai Banita, economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie