Concurentul TANAP a cumparat proiectul conductei Nabucco din Turcia

 

Proiectul gazoductului Nabucco nu a fost selectat de consortiul Shah Deniz pentru transportul gazelor azere catre Europa. Teoretic, actionarii Nabucco îsi pierd banii investiti în lucrarile de inginerie si proiectare, de securizare a traseului si obtinere a avizelor. Practic, acestia îsi pot reduce pierderile prin vânzarea activelor, motiv pentru care OMV si Transgaz s-au aliat pentru a finanta închiderea controlata a companiei de proiect Nabucco. Astfel, sunt sanse mari ca cele doua societati sa preia activele Nabucco pentru a le valorifica, partial, si pentru transportul gazelor din Marea Neagra, unde exploreaza de zor Petrom si Exxon. O alta sursa de venit pentru actionarii Nabucco este vânzarea studiilor de proiectare realizate pe teritoriul Turciei catre compania TANAP, gazoduct care a câstigat licitatia pentru transportul gazelor azere, în detrimentul conductei promovate de Uniunea Europeana.

gazoduct_Actionarii transportatorului national de gaze Transgaz au fost convocati, pe 23 septembrie, sa aprobe participarea companiei împreuna cu OMV la acordarea unui împrumut în valoare totala de maxim 7,5 milioane euro catre compania de proiect pentru Nabucco (NIC). Creditul este purtator de dobânda si va fi garantat cu active viabile apartinând NIC, destinat sa acopere nevoia de lichiditati a companiei de proiect Nabucco pentru evitarea situatiei de insolventa si a procedurilor legale aferente (inclusiv pierderea controlului asupra companiei NIC în favoarea unui lichidator). Banii asigura închiderea controlata a societatii si o valorificare mai buna a activelor decât în varianta insolventei.

La finalul acestei saptamâni, Transgaz a publicat, pe site-ul companiei, care este miza împrumutului. Astfel, Consiliul de Administratie arata ca închiderea controlata a NIC permite vânzarea studiilor de proiectare (FEED) realizate pe teritoriul Turciei de catre compania TANAP (gazoduct concurent, care a câstigat licitatia pentru dreptul de a aduce gazele azere în Europa); rambursari de TVA din Turcia, Bulgaria, România si Ungaria; obtinerea de catre NIC a unor fonduri europene în baza programului TEN-E/2009; reconcilierea între asociatii NIC si cei ai Shah Deniz.

Administratorii Transgaz explica: „Conform prevederilor Acordului de finantare si optiune de contributie la capitalul social al NIC, potentialii investitori din consortiul Shah Deniz s-au angajat sa contribuie la finantarea costurilor de dezvoltare ale proiectului Nabucco în perioada 01.07.2007-30.06.2013. Sumele respective s-au virat într-un cont escrow, administrat de un notar public (agent escrow) si apartin deopotriva asociatilor Nabucco si ai Shah Deniz. La finalizarea procesului de reconciliere, care în prezent este în curs de auditare de catre KPMG GmbH Austria, se vor stabili sumele ce revin fiecaruia. În situatia intrarii în insolventa a NIC, este foarte probabil ca lichidatorul sa înghete acest cont escrow, ceea ce pe de o parte ar bloca accesul asociatilor NIC la sumele ce li se cuvin, iar pe de alta parte ar putea ridica pretentii financiare din partea asociatilor Shah Deniz în cuantumul sumelor ce li se cuvin acestora în urma finalizarii reconcilierii, ducând astfel la aparitia unui efort financiar suplimentar pentru asociatii Nabucco”.

Intentia asociatilor Nabucco este de a realiza o majorare de capital în valoare de 7,5 milioane de euro pentru a acoperi deficitul de lichiditati.

În conditiile în care nu se va putea realiza efectiv majorarea de capital în valoare de maxim 7,5 milioane de euro, NIC împreuna cu asociatii vor avea în vedere acordarea unui împrumut purtator de dobânda, care sa acopere integral deficitul de lichiditati al companiei si care sa fie garantat cu activele NIC.

În urma discutiilor purtate între asociati, Transgaz si OMV si-au exprimat disponibilitatea de a acorda NIC un împrumut, Botas a confirmat ca nu analizeaza posibilitatea de a acorda NIC împrumuturi, FGSZ Ungaria continua sa se considere un asociat care nu finanteaza NIC, iar BEH anticipeaza ca nu poate obtine în timp util aprobarile necesare.

Ziarul BURSA a publicat, recent, ca alianta strategica dintre OMV si Transgaz pentru creditarea NIC are ca scop principal preluarea controlului asupra activelor defunctului gazoduct Nabucco, miza fiind transportul gazelor din Marea Neagra (unde explorarile realizate de Petrom si Exxon au date preliminare extrem de promitatoare). Astfel, cele doua companii vor sa-si reduca pierderile din Nabucco si sa-si optimizeze costurile cu aducerea gazelor la tarm, potrivit unor surse din piata.

Sursele noastre mai spun ca parteneriatul dintre OMV si Transgaz este important pentru tara noastra, pentru ca grupul austriac poate alege si alta ruta de transport pentru hidrocarburile din Marea Neagra. Alina Toma, bursa.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie