Comitetul pentru Supraveghere Macroprudentiala va fi infiintat in toamna
Proiectul de ordonanta de urgenta privind înfiintarea Comitetului National pentru Supravegherea Macroprudentiala (CNSM) urmeaza sa fie promovat în toamna, dupa reluarea sesiunii parlamentare, dupa ce publicarea sa a fost amânata din cauza modificarilor pe care le-a suferit componenta Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), care urmeaza sa fie parte a acestuia, ne-au declarat surse bancare.
Banca Centrala Europeana (BCE) a avizat, la începutul lunii iunie, solicitarea primita, cu o luna înainte, din partea Bancii Nationale a României (BNR) de emitere a unui aviz cu privire la un proiect de ordonanta de urgenta privind supravegherea macroprudentiala a sistemului financiar national.
Comitetul National pentru Supravegherea Macroprudentiala urmeaza sa fie mandatat sa coordoneze supravegherea macroprudentiala a sistemului financiar national prin stabilirea politicii macroprudentiale si a instrumentelor adecvate pentru punerea acesteia în aplicare. „Obiectivul fundamental al Comitetului este de a contribui la salvgardarea stabilitatii financiare prin consolidarea capacitatii sistemului financiar de a rezista socurilor si prin diminuarea acumularii de riscuri sistemice, asigurând pe aceasta cale o contributie sustenabila a sectorului financiar la cresterea economica”, se precizeaza în avizul BCE.
CNSM are drept atributii coordonarea gestiunii crizelor financiare, monitorizarea implementarii recomandarilor Comitetului European pentru Risc Sistemic (CERS) – organism independent al Uniunii Europene responsabil cu supravegherea macroprudentiala a sistemului financiar în vederea prevenirii sau reducerii riscurilor sistemice la nivelul acesteia – si a masurilor adoptate la nivel national ca urmare a avertismentelor CERS, precum si cooperarea si schimbul de informatii cu autoritatile de supraveghere microprudentiala, cu autoritatile relevante din alte state membre si cu CERS.
CNSM este o entitate fara personalitate juridica înfiintata ca o structura de cooperare interinstitutionala, constituit din reprezentanti ai BNR, ai ASF si ai Ministerului Finantelor Publice (MFP). Structura sa cuprinde un Consiliu general, un Comitet tehnic privind riscul sistemic, un Comitet tehnic privind gestiunea crizelor financiare si Secretariatul, asigurat de BNR.
Guvernatorul BNR este presedintele Comitetului National pentru Supravegherea Macroprudentiala, precum si presedintele Consiliului general, care mai include doi reprezentanti ai conducerii executive a BNR, presedintele ASF si ministrul Finantelor Publice. Directorul Fondului de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar (FGDB) participa la reuniunile Consiliului general, fara sa aiba drept de vot, conform avizului BCE.
Atunci când, pe baza analizelor efectuate, este identificat un potential risc pentru stabilitatea financiara, CNSM poate sa emita recomandari si avertizari adresate autoritatilor nationale de supraveghere microprudentiala, cu privire la directiile de actiune care trebuie urmate. De asemenea, Comitetul emite recomandari adresate Guvernului în vederea initierii unor proiecte legislative în scopul mentinerii stabilitatii financiare. Presedintele Comitetului prezinta Parlamentului raportul anual al Comitetului, pâna la data de 30 iunie a anului urmator.
Printre misiunile Comitetului se numara identificarea institutiilor financiare relevante din punct de vedere sistemic si orice alte atributii privind supravegherea macroprudentiala, astfel cum sunt prevazute de legislatia comunitara. Conform propunerii de directiva cu privire la accesul la activitatea institutiilor de credit si supravegherea prudentiala a institutiilor de credit si a societatilor de investitii statele membre trebuie sa desemneze o autoritate publica responsabila cu stabilirea nivelurilor rezervelor anticiclice pentru statul membru respectiv. O astfel de autoritate desemnata poate fi însarcinata si cu identificarea institutiilor cu importanta sistemica, stabilirea unei rezerve de risc sistemic sau luarea de masuri specifice pentru a aborda preocuparile de natura macroprudentiala. Aceste ultime atributii pot fi alocate si unei autoritati competente, se afirma în avizul BCE.
Comitetul si membrii Consiliului general nu solicita si nu accepta instructiuni din partea niciunei autoritati, institutii sau organism public ori privat, stipuleaza documentul.
În prezent, în tara noastra, politica macroprudentiala la nivel national nu este reglementata în mod explicit în legislatia interna. Supravegherea sistemului financiar national este asigurata de BNR, pentru sectorul institutiilor de credit si de Autoritatea de Supraveghere Financiara, pentru sectorul pietei de capital, al asigurarilor si al pensiilor private. Legislatia care guverneaza activitatea celor doua autoritati nationale de supraveghere cuprinde prevederi referitoare la misiunea acestora de mentinere a stabilitatii financiare la nivelul sectorului supravegheat respectiv. Competenta exclusiva în domeniul mentinerii stabilitatii sistemului financiar în ansamblu nu este conferita unei autoritati unice.
Numarul de membri al ASF a fost redus de la 17 la 11 în iunie, la doar doua luni de la înfiintarea Autoritatii, dupa ce Fondul Monetar International (FMI) a cerut Guvernului modificarea legislatiei pe care o guverneaza si selectarea conducatorilor pe criterii profesionale, precum si definirea mai buna a conflictului de interese. Sase din cei doisprezece membri neexecutivi ai ASF au parasit institutia, în timp ce echipa de executivi a fost pastrata. Potrivit unei variante a draftului Scrisorii de intentie catre Fond, numarul membrilor Autoritatii ar putea sa fie redus cu între doua si patru persoane. Alexandru Sârbu, bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!