Inaintea marii ieftiniri, painea se scumpeste
Dupa ce autoritatile au anuntat reducerea TVA la 9% pentru pâine începând cu 1 septembrie 2013, unele magazine au crescut discret preturile la raft pentru produsele de panificatie. Potrivit domnului Viorel Marin, presedintele patronatului ANAMOB practica este una obisnuita pe întreaga piata. „Atunci când urmeaza un sezon de reduceri, retailerul va creste initial preturile, indiferent de domeniul în care activeaza”, a explicat domnia sa.
Viorel Marin a tinut sa precizeze ca legatura dintre reducerea TVA la pâine si scaderea pretului la raft este falsa si ca retailerilor nu le poate fi impus un anumit pret de vânzare. Domnia sa ne-a spus: „Fiecare distribuitor îsi calculeaza costurile si stabileste un pret în functie de acestea. Costurile sunt influentate de o varietate de factori, nu doar de reducerea taxei pe valoare adaugata. ANAMOB nu a sustinut niciodata ca pretul pâinii va scadea în urma acestei masuri”.
* Disensiuni în industria de morarit si panificatie
Jucatorii din industria de panificatie vor sa reduca evaziunea fiscala din domeniu, mai ales în conditiile reducerii TVA la pâine.
Un pas în acest sens a fost facut de Patronatul Român din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase (ROMPAN) care a propus un proiect de act normativ privind controlul comercializarii pâinii, al produselor de panificatie si al produselor de patiserie.
Domnul Viorel Marin, presedintele Asociatiei Nationale a Industriilor de Morarit si Panificatie din România (ANAMOB) sustine însa ca Rompan nu are sprijinul tuturor jucatorilor din industrie. Domnia sa a precizat ca pâna si unii membri Rompan se împotrivesc anumitor prevederi ale proiectului legislativ propus de patronat.
Reprezentantul ANAMOB a fost prezent la prima sedinta privind proiectul normativ a unui Grup de lucru constituit în cadrul Consiliului consultativ al Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), din 12 august.
Presedintele Rompan, Aurel Popescu estimeaza ca, în România, pâinea se comercializeaza în circa 150.000 de puncte de vânzare, iar dupa implementarea proiectului de lege, numarul acestora se va reduce la jumatate. Proiectul mai prevede ca pâinea sa se vânda numai în magazine specializate sau în raioane organizate în acest scop în magazinele generale. Viorel Marin sustine însa ca cifrele înaintate de Rompan sunt inexacte si nu considera ca se poate aprecia exact daca un control mai strict al industriei va genera înjumatatirea punctelor de comercializare a produselor de panificatie.
Potrivit ANSVSA si Rompan, printre motivatiile întocmirii unui nou act legislativ se afla reglementarea normelor legate de sanctionarea celor ce nu respecta legea privind pâinea pentru a avea o forta legislativa mai mare, dar si pentru uniformizarea cerintelor de vânzare a pâinii în România cu celelalte state ale UE, în spatii special amenajate si datorita introducerii TVA de 9% pentru pâine, începând cu 1 septembrie 2013.
Contra-argumentele aduse fac referiri la solicitarea Uniunii Europene ca fiecare institutie sa reglementeze domeniul de activitate si eventualele suprapuneri între institutii în efectuarea controalelor.
Domnul Viorel Marin sustine ca industria de profil nu îsi doreste ca acest act normativ sa fie aprobat deoarece principiile pe care este bazat exista deja în legislatie, iar normele propuse de presedintele Rompan nu au legatura cu combaterea evaziunii fiscale si afecteaza competitia pe piata libera. „Anumite prevederi propuse de Rompan sunt aberante si contra legilor pietei. Actul normativ include pâna si dimensiunile rafturilor de prezentare a produselor de panificatie. Impunerea unui anumit tip de prezentare este împotriva oricarei strategii de vânzare si va îngreuna promovarea marfii”, a pledat reprezentantul ANAMOB.
Si reprezentantii ANSVSA au subliniat ca, în cazul în care se doreste promovarea unui astfel de act normativ, trebuie creat „un cadru legislativ temeinic fundamentat, pentru elaborarea unei Hotarâri de Guvern privind comercializarea pâinii, prin care sa fie evitate suprareglementarea si supracontrolul”.
Consiliul Concurentei (CC) a opinat ca un punct de vedere referitor la respectivul actul normativ va fi exprimat prin avizul institutiei atunci când va primi forma finala a documentului. CC va urmari ca actul normativ sa evite restrictionarea concurentei prin norme prea stricte privind amplasarea sau dimensiunea rafturilor în magazine. Alexandra Oanca, bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!