OMV Petrom a obtinut cel mai mare profit semestrial de la infiintare: 2,39 miliarde de lei
Situatia dificila a unei economii, cu cerere interna redusa si consum mai mic, poate fi depasita prin eficientizare si dezvoltare, dupa cum demonstreaza OMV Petrom, care a reusit sa îsi majoreze profitul în conditiile unei cifre de afaceri în scadere.
Consumul de energie este în scadere anul acesta, la fel ca si cel de combustibili, dar nu înseamna neaparat ca si companiile din industria de profil trebuie sa înregistreze scaderi ale cifrei de afaceri si profitului. Lucru demonstrat de OMV Petrom, care a reusit, în prima jumatate a acestui an, sa îsi majoreze profitul net cu 18%, în ciuda unei reduceri cu 5% a cifrei de afaceri.
Mai exact, Petrom a consemnat, în primele sase luni ale anului, vânzari de 11,57 miliarde lei (2,6 miliarde euro), în scadere de la 12,2 miliarde lei în primul semestru al anului trecut, iar profitul net s-a situat la 2,39 miliarde lei (543 milioane euro), în urcare de la 2,02 miliarde lei anul trecut. Compania are astfel sanse de a încheia primul an cu un profit net de 1 miliard de euro.
CEO-ul OMV Petrom, Mariana Gheorghe, îsi doreste altceva: „sa încheiem primul an de la privatizare când producem cu macar un baril mai mult decât în anul precedent.“ Dorinta realizabila, în conditiile în care productia zilnica de hidrocarburi în România a crescut de la 170.565 barili echivalent petrol (BEP) pâna la 173.199 bep. Productia Grupului (în care este inclusa si cea din Kazahstan) a ramas la acelasi nivel ca anul trecut, adica 183.000 bep pe zi, cu un total de 33,2 milioane bep în primele sase luni. De crescut însa a crescut productia de gaze naturale, cu 1%, în timp ce cea de titei si condensat s-a redus cu circa 2%.
Petrom se confrunta cu o „scadere naturala“ a productiei de 10% anual, pe care o compenseaza, deocamdata, prin metode de forare conventionala si de mare adâncime. Adica încearca sa redezvolte zacaminte, unde au deja patru proiecte în faza de executie si sase în cea de evaluare. Compania nu este ferita nici de esecuri, doua proiecte de foraj fiind deja taiate de pe lista.
Energie electrica mai ieftina
„Avem suficiente proiecte de redezvoltare în prezent pentru a ne implica si în cele legate de gazele de sist, dar aceasta nu înseamna ca nu ne gândim ca, pe viitor, sa intram si în acest domeniu“, spune Mariana Gheorghe. O investitie foarte mare este cea de pe platoul Marii Negre, unde parteneriatul cu ExxonMobil va vedea primele gaze abia în 2020. Pe partea de explorare, Petrom a investit 257 milioane lei în primele sase luni.
În schimb, OMV Petrom a intrat deja în productia de energie electrica, în principal prin centrala de la Brazi, care are o capacitate mai mare decât a unei centrale nucleare. În primele sase luni, centrala de la Brazi a produs 0,98 TWh, centrala fiind închisa pentru o luna (închidere programata), la care se adauga si productia parcului eolian de la Dorobantu, de 0,06 TWh. Din pacate pentru companie, piata energiei electrice a fost modificata substantial fata de cea de anul trecut, iar pretul mediu de vânzare al unui megawatt a scazut cu 35%. Diferenta fata de 2012 este revenierea masiva a productiei Hidroelectrica, dar si a centralelor eoliene (care au prioritate la intrarea în sistem). Dar si cererea a scazut, consumul fiind cu 7% mai mic, iar productia totala cu 6%, diferenta fiind data catre export.
Consumul privat continua scaderea
Pe de alta parte, Petrom a reusit, gratie investitiilor în eficientizarea operationala, sa îsi micsoreze costul de produtie al unui bep de la 15,66 dolari, în 2012, pâna la 14,67 dolari. Pretul mediu al titeiului realizat în primul semestru la nivel de grup a fost de 95,73 dolari pe baril, la fel ca anul trecut, în timp ce pretul mediu al titeiului Ural a coborât de la 112,28 dolari pe baril pâna la 106,76 dolari.
Problema cea mai mare a companiei ramâne cererea interna, în scadere pe toate planurile. Pe lânga cea de la electricitate, si la gaze naturale s-a redus cu 8%, micsorare identica si cu cea a pietei de combustibili. Diferenta este ca, la combustibili, piata de retail a stagnat, în timp ce cea comerciala s-a redus cu 16%. Ceea ce este cu atât mai rau cu cât indica o stagnare a consumului populatiei (care ar trebui sa se aprecieze ca urmare a cresterii economice), pe când restrângerea cererii mediului de afaceri arata ca economia nu merge deloc bine. Dupa cum spune si CEO-ul Petrom, „absenta cresterii consumului privat arata ca aprecierea PIB vine majoritar din exporturi“, iar acest lucru nu este deloc bun pe termen lung.
Anul trecut, rafinaria Petrobrazi a fost oprita timp de sase saptamâni. Nu s-a mai întâmplat anul acesta, si avem un plus de 600 mil. lei pe partea de rafinare si marketing. Mariana Gheorghe, CEO, OMV Petrom. Aurel Dragan, capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!