Clauzele abuzive. Cum sunt afectati clientii dupa noile modificari legislative?
Modificarile legislative privind clauzele abuzive din contractele de credit la care „s-au lasat” convinsi oficialii romani vizeaza procesele in care sesizarea este facuta de Autoritatile pentru Protectia Consumatorului.
Autoritatile de la Bucuresti si-au luat angajamentul in scrisoarea de intentie trimisa catre FMI ca procesele pe clauze abuzive sa fie judecate la Inalta Curte de Casatie si Justitie, iar deciziile sa nu aiba efect retroactiv. Deciziile au fost luate in urma lobby-ului facut de banci in frunte cu BNR si de FMI.
Avocatii clientilor care reprezinta bancile spun ca masura are un singur scop: reducerea numarului de procese intentate de clienti. Ei vor fi descurajati de costurile ridicate pentru un proces la Inalta Curte, cat si de faptul ca nu isi vor mai recupera banii platiti pe comisioane si taxe aplicate abuziv.
„Practic, statul roman se apuca sa protejeze pe hotul care spune: ‘Eu am furat masina, insa nu am cu ce sa ajung acasa si atunci o pastrez'”, a declarat pentru Business24 avocatul Gheorghe Piperea.
Procesele colective si sesizarile ANPC
Deciziile luate de o instanta de judecata in dosarele pe clauze abuzive nu vor mai avea efect retroactiv. Practic, instanta nu poate sa mai oblige banca sa dea inapoi clientilor comisioanele si taxele percepute in mod abuziv, dar o poate impiedica sa le includa in urmatoarele contracte.
Totusi, aceasta situatie se aplica doar in cazul dosarelor in care sesizarea este facuta de Protectia Consumatorului sau ANPC. Prin urmare, clientii pot da in continuare in judecata banca atunci cand gasesc in contractele lor clauze abuzive, insa decizia vizeaza doar persoana care face reclamatia.
Schimbarile legislative, cosmarul bancilor
Guvernul incearca prin aceste „promisiuni” facute catre FMI sa impace „si capra si varza”. Pe de o parte, sistemul bancar nu pierde atat de multi bani, iar de cealalta parte, clientii isi pot cere in continuare drepturile in instanta.
Totusi, daca s-ar fi aplicat Legea 193/2000 cu modificarile pe care le-au amanat in repetate randuri guvernantii, sistemul bancar ar fi „iesit foarte sifonat”. Practic, legea permitea unui judecator sa ceara bancii sa modifice, in toate contractele sale, clauzele asupra carora s-a decis ca sunt abuzive. Masura, potrivit promisiunilor Guvernului, se aplica doar pentru viitor, deci clientul nu va plati acele taxe si comisioane.
Presiunea este uriasa pentru ca sistemul bancar romanesc ar avea de pierdut peste 1,1 miliarde de euro (circa 5 miliarde de lei) din introducerea proceselor colective, se arata intr-o estimare realizata de Banca Nationala a Romaniei. Pierderile anuale se cifreaza in jurul valorii de 600 de milioane de euro.
In plus, Executivul vrea ca aceste procese sa fie judecate la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Practic, la presiunea sistemului bancar si a FMI, se incearca diminuarea impactului acestor schimbari legislative.
Daca toate procesele se judeca la Inalta Curte, va exista o legislatie unitara, sustin avocatii bancilor. Totusi, procesele vor fi mult mai putine pentru ca nu toti clientii isi vor permite sa plateasca un avocat care sa ii reprezinte la Inalta Curte.
Avocatii care reprezinta clientii in acest razboi sustin ca in acest mod, guvernantii spun ca nu toate deciziile date de jucatori sunt la acelasi nivel. Practic, o decizie data de un judecator de la Tribunal este mai „putin” corecta decat una data de Inalta Curte.
Razboiul clauzelor abuzive
In Romania, exista pe rol peste 3.000 de dosare in care clientii au dat in judecata bancile in temeiul Legii 193/2000. Pana in prezent, desi clientii au obtinut cele mai multe decizii favorabile de la instante, pierderi au fost si de o parte, si de cealalta a baricadei.
La nivel national exista sapte banci care au pe rol procese intentate de clienti. Cele mai multe procese au fost deschise impotriva Volksbank. In peste 90% dintre aceste dosare, instantele au dat castig de cauza clientilor, a explicat Carmen Cretu, avocat in cadrul Casei de Avocatura Coltuc.
O alta banca „cu probleme” este BCR, insa in cazul acestei banci doar 75% dintre procese sunt castigate de clienti. „BCR are contracte oarecum mai pe intelesul clientilor”, a adaugat avocatul.
Care sunt clauzele abuzive
Clauzele abuzive din contractele de credit vizeaza in cele mai multe dintre cazuri comisioanele percepute de banca. Fie ca este vorba de comisionul de risc, sau cel de administrare, ele sunt percepute in mod abuziv.
„Comisionul de risc este rezultatul unor clauze abuzive. Banca spune ca trebuie acoperit portofoliul de clienti neperformanti. Cand iei un credit, oferi bancii mai multe garantii: imobiliare, asigurari etc. In plus, platesti si comision de risc. Este vorba de un cost eventual, nu cert. Poate ajunge si la 4% din credit pe an. Bancile il incaseaza lunar, dar nu il returneaza in momentul in care se finalizeaza contractul”, a explicat avocatul Carmen Cretu, colaborator al C.A Coltuc.
Dupa intrarea in vigoare a OUG 50/2010, acest comision si-a schimbat denumirea in comision de administrare.
In plus, in contractele de credit banca include clauze care ii permit sa modifice contractele fara acordul clientului.
„Clauze de genul: ‘Banca isi rezerva dreptul de a modifica dobanda’ sau ‘dobanda curenta poate fi modificata unilateral de catre banca’ sunt abuzive, pentru ca permit bancii sa efectueze modificari in contract, fara a exista o discutie sau o negociere intre cele doua parti”, a spus avocatul Eliza Petrov, colaborator al C.A Coltuc. Cristina Cauea, business24.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!