Cum e evoluat internetul, de la inceputul anilor 2000, pana in prezent?

 

Dupa ce ani întregi internetul a fost vazut ca locul unde totul este gratis, se pare ca a venit vremea ca utilizatorii sa plateasca pentru tot ceea ce înseamna si ofera internetul. Site-ul buzzfeed.com prezinta o analiza a modului în care a evoluat internetul, de la începutul anilor 2000, pâna în prezent.

internetÎntre anii 1999 si 2001, programul de sharing Napster a devenit indispensabil pentru milioane de oameni. La momentul apogeului, serviciul a atras 26,4 milioane de utilizator unici, care petreceau 6,3 miliarde de minute pe luna împartasindu-si reciproc hard-disk-urile pentru “a fura” muzica gratis. În doar doi ani, Napster “a reusit” sa paralizeze si aproape sa distruga industria muzicala. În acelasi timp, a indus unei întregi generatii ideea ca internetul este locul unde aproape totul poate si ar trebui sa fie gratis.

Notiunea de “internet gratis si liber” a produs miscari semnificative în universul online. Utilizatorii s-au obitnuit cu ideea ca fiecare tip de media pentru care odata plateau – muzica, filme, stiri – a devenit gratuit, în mod legal sau pe alte cai.

Însa aceasta era – denumita de autor “perioada de încercare gratuita a internetului” – este pe cale sa se sfârseasca. În ultimul timp, continutul web gratuit si ilegal este înlocuit cu cel ce respecta rigorile legii, iar utilizatorii sunt obligati sa plateasca pentru a avea acces.

Înainte ca site-uri precul Amazon sau eBay sa apeleze la plata pentru tot ce este online – indiferent daca este fizic sau digital – aceasta masura a fost perceputa ca fiind una extrem de riscanta.

Cum a resuscitat Apple industria muzicala

Marea schimbare a avut loc în 2003, odata cu lansarea magazinului de muzica iTunes. La un pret de 99 de centi per melodie, Apple a vândut un milion de cântece în prima luna si peste 50 de milioane în primul an. Astfel, compania condusa de Steve Jobs a revitalizat industria muzicala, introducând primul sistem cu adevarat eficient si atragator prin care sa poata fi cumparat un produs online. Dar, mai important, acesta a fost primul pas spre a-i învata pe utilizatorii obitnuiti de internet sa plateasca pentru mass-media online.

Dezvoltarea iTunes si a magazinelor de muzica a reprezentat începutul pentru mass-media online contra-cost.

Zece ani mai târziu, iTunes avea peste 25 de miliarde de cântece vândute si recent a celebrat aplicatia cu numarul 50 de miliarde vânduta. Alte companii, precum Amazon, au vândut milioane de bunuri fizice, dupa care si-au creat adevarate baze de date formate din proprietarii cardurilor de credit. Între timp, avem exemplul Netflix, care s-a transformat dintr-un serviciu de DVD-uri prin posta, într-o retea uriasa de video-uri, la care s-au abonat peste 30 de milioane de utilizatori. Platforma Steam, vazuta odata ca o bataie de cap de catre comunitatile de jucatori online, a devenit rapid o destinatie de încredere pentru cei care vor sa-si achizitioneze jocuri – digitale sau de alte feluri -, cu peste 54 de milioane de conturi active.

Plata pentru informatii

Chiar si mijloacele de comunicare în masa, cele mai greu lovite de sindromul “totul e gratis” se afla într-o tendinta de schimbare. Taxele pentru continut, vazute odata ca miscari suicidale pentru canalele de stiri, s-au dovedit eficiente pentru organizatiile mari. Acum, 1.380 de cotidiene din peste 450 de tari au în plan sa perceapa taxe pentru vizualizarea continutului.

Potrivit unui raport din 2010, 82% dintre cei 11.000 de respondenti au declarat ca si-ar abandona publicatia favorita, daca ar percepe taxe pentru continut. În 2012, procentul acestora a scazut la 52.

În prezent, doar 20% dintre utilizatori platesc pentru a citi stirile de pe internet, dar acest procent este în crestere.

Si românii încep sa plateasca

Site-ul Voyo.ro, unde utilizatorii pot urmari filme, seriale si emisiuni ale trustului Pro, avea la sfârstitul lunii martie 39.100 de abonati în România. Pretul unui abonament lunar pe Voyo este de trei euro plus TVA.

Si trustul Intact are succes cu platforma Antena Play. La doar câteva zile de la lansare, Antena Play numara peste 60.000 de abonati, iar un abonament lunar costa 10 lei. Bratu Iulian, dcnews.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie