Promotiile mincinoase care „ne iau ochii” si ne pun in pericol sanatatea

 

Protectia Consumatorului amendeaza periodic marii retaileri pentru promotii mincinoase. Inspectorii au gasit rafturi bio fara produse bio si pachete promotionale false. Campaniile cu alimente „semi-expirate“ devin moda.

oameni la cumparaturi, nivel de traiAutoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) descopera periodic si constant încalcari ale legii în promotiile desfasurate de marii comercianti din România. Din datele furnizate Capital de catre ANPC, rezulta ca fiecare control tematic scoate la iveala nereguli, fie ca e vorba de Cora, Carrefour, Real, Billa, Mega Image, Metro sau Lidl. Zonele cele mai „fiebinti“ vizeaza produsele alimentare care, de altfel, aduc si grosul vânzarilor în hipermarketuri si supermarketuri. Reprezenantii Autoritatii spun ca, la ultimul control efectuat la finele lunii iunie au fost amendati mai toti marii retaileri, iar de-a lungul timpului toti, fara exceptie. Reprezentantii comerciantilor, pe de alta parte, adopta o pozitie mai mult decât rezervata. În fapt, unii dintre ei nici nu au putut fi contactati pentru explicatii, în ciuda insistentelor noastre. Cei care au raspuns au facut-o mai mult de forma, livrându-ne, deloc întâmplator, explicatii aproape identice.

Unt fara unt, bio-nebio si mici expirati

O prima categorie de nereguli constatate de inspectorii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului vizeaza neconcordonantele între specificatiile produselor alimentare si continutul lor real. Astfel, arata cei de la ANPC, la unul dintre marile magazine au fost gasite pachete de alimente cu eticheta „Unt“ care contineau, în realitate, doar o cantitate redusa din acel produs. Mai precis, asa-zisul unt contine 57% grasimi tartinabile, 30% unt si restul apa si sare. O situatia asemanatoare a fost descoperita la un alt mare retailer care are un stand special ce poarta denumirea „Rasfat Bio“. Inspectorii ANPC au constatat ca la sectiunea respectiva nu exista expus nici macar un produs Bio.

În urma unui tur pe la câteva dintre marile magazine, Capital a observat o alta tehnica mai putin ortodoxa utilizata de comercianti pentru a atrage clientii. Este vorba despre vânzarea la preturi mult reduse a produselor cu termen de garantie care expira chiar în ziua ofertei sau la cel mult o zi dupa. Aceasta metoda am întâlnit-o mai ales la doua dintre magazinele celui mai mare retailer „de cartier“, Mega Image, unde, de exemplu, putea fi achizitionata o caserola cu mici cu reducere de 50% fata de pretul initial. Respectivii mici expirau în ziua imediat urmatoare celei în care am vizitat magazinul. La raft nu exista nicio inscriptie care sa atentioneze asupra termenului de garantie, însa exista o eticheta în culori vii care anunta reducerea substantiala. Aceeasi problema, la acelasi mare retailer, am observat-o si în cazul câtorva tipuri de cârnati.

De mentionat ca specialistii au insistat în repetate rânduri asupra faptului ca produsele din carne tocata, cum este si cazul celor doua de mai sus, pot fi extrem de periculoase daca sunt consumate în apropierea expirarii perioadei de garantie sau dupa. Capital a încercat insistent sa contacteze respectivul comerciant atât prin telefon cât si prin e-mail, însa fara succes.

Pe de alta parte, tehnica introducerii „la promotie“ a produselor pe cale sa expire pare sa fie încurajata chiar de la nivel guvernamental. Ministrul Mediului, Rovana Plumb, se gândeste la o strategie nationala care sa încurajeze aceste practici. „Avem în vedere un proiect national de colaborare cu marile retele comerciale pentru a face în asa fel încât sa diminuam risipa de alimente. Practic, pentru acele produse care se apropie de termenul de expirare sa existe o reducere de cel putin 70% la raft. Vom vedea daca va exista deschidere din partea marilor retele comerciale“, spunea ministrul la începutul lui iunie.

Calcul de comerciant: 0 =1 sau mai mult

Cea mai întâlnita abatere sanctionata de Protectia Consumatorului vizeaza pachetele de produse vândute la promotie. De exemplu, mai multi mari retaileri vindeau iaurt atât la bucata cât si la „pachet promotional“ etichetat „5+1 gratis“ sau „6 la pret de 5“. O cutie cu iaurt se vinde la 1,05 lei, ceea ce înseamna ca pachetul de 6 poate fi achizitionat la bucata cu 6,3 lei, iar pachetul de 5 cu 5,25 lei. Pachetul „promotional“ costa 6,19 lei, ceea ce înseamna ca iaurtul „gratis“ este vândut, defapt, cu 94 de bani adica aproape cât costa la raft. Într-o alta falsa promotie, un retailer vinde salam Victoria sub eticheta „ al doilea produs la jumatate de pret“. Pachetul format din 2 calupuri costa 15,39 lei, însa, pentru a respecta sloganul promotiei ar fi trebuit sa coste doar 12,88 lei, în conditiile în care un calup vândut la bucata are un pret de 8,59 lei. Exemplele pot continua în conditiile în care ANPC descopera sute de astfel de cazuri la fiecare control pe care îl efectueaza.

Umbrela mare si litera mica de tot

La moda în magazinele din România, atât în cazul hipermarketurilor cât si în cel al marilor retele de supermarketuri de cartier sunt cosurile cu produse oferite la reducere. Si în aceaste cazuri, Capital a descoperit câteva nereguli. Problema este ca în respectivele cosuri nu se afla niciodata un singur produs, desi de multe ori comerciantii afiseaza un singur pret. Motivul este câteodata, dupa cum spune un angajat, „ca asa a zis sefa“. În fapt este vorba tot despre o strategie de a atrage clientii, de aceasta data prin omisiune. Mai clar, într-un cos de reduceri aflat în incinta Mega Image se puteau gasi diverse sortimente de umbrele. Pretul afisat deasupra era unul singur, adica 5,99 lei. Supriza însa, odata ajunsi la casa, vânzatoarea ne informeaza ca umbrela pe care am ales-o costa 11,99 lei, adica aproape de doua ori mai mult decât pretul afisat. Explicatia tine de faptul ca „am ales o umbrela mare, nu una mica“. Aceeasi situatie o întâlnim si la Cora, hipermarket care vinde „la cos“ ciorapi si chiloti pentru barbati.

Neclare în cazul supermarketului belgian care vinde „umbrele mari“ sunt si conditiile promotiei simbol care promite clientilor ca nu vor astepta la casa. Cu litere de-o schioapa, deasupra fiecarui punct de încasare, esti anuntat ca daca esti al patrulea la rând si ai asteptat mai mult de 5 minute vei primi 5 lei de la magazin. Numai ca lucrurile nu sunt atât de simple. Mai jos, cu litere mici greu destul de greu sesizabile vine urmatoarea precizare: „ Garantia nu se aplica daca toate casele de marcat sunt deschise sau daca o noua casa a fost deschisa în maximum 3 minute de la semnalare“.

Tehnici avansate sau aritmetica de baza?

Cât priveste comunicarea marilor retaileri cu presa, lucrurile sunt la fel de clare cum sunt unele campanii de marketing. Capital a încercat sa contacteze responsabili de la Cora, Carrefour, Real, Billa, Mega Image, Metro si Lidl. Pâna la închiderea editiei, am primit trei raspunsuri si o promisiune de raspuns. Interesant este ca atât cei de la Metro, în scris, cât si cei de la Cora, telefonic, ne-au spus ca nu ne pot explica nici cum sunt facute campaniile promotionale si nici de ce au fost amendati, invocând aproape acelasi argument. Motivul tine de faptul ca aceste campanii sunt „constructii complexe de marketing“ si ca, având în vedere complexitatea si natura lor strategica, sunt imposibil de explicat publicului larg. Tot din cauza complexitatii, ne explica cei de la Cora, sunt inerente unele defectiuni la „rotitele sistemului“, mai ales ca inspectorii de la protectia consumatorului vin saptamânal si „trebuie sa îsi faca si ei norma“. De la Carrefour aflam doar ca au cele mai mici preturi si ca ei „contribuie la îmbunatatirea vietii de zi cu zi a clientilor sai“._

6.000 de lei este amenda maxima pe care o poate primi un comerciant pentru practici de marketing care încalca legea

1 mld. de euro este cifra de afaceri anuala a unui retailer de dimensiuni mari din România la nivelul anului 2012.

„Cei care sunt amendati pentru practici comerciale incorecte sunt, de obicei, marii retaileri, caci ei detin o cantitate impresionanta pe stoc si pot face asta” . Inspector ANPC

„Sunt mecanisme extrem de complexe în spatele promotiilor. Controale sunt aproape în fiecare zi iar ANPC ce sa faca? Trebuie sa gaseasca si ei ceva.” Reprezentant hipermarket

„Nu as intra în detalii privind modul si implementarea campaniilor noastre promotionale, pe considerentele ca acestea sunt strategice.” Reprezentant hipermarket

Tehnici amagitoare de marketing

Salata de icre este unul dintre motivele cele mai frecvente pentru care ANPC a dat amenzi. Astfel, un retailer vinde „4 cutii la pret de 3“ si cere 9,99 lei pe pachet. La bucata, icrele costa 3,17 lei, ceea ce ar însemna ca trei astfel de produse ar valora 9,51 lei, nu 9,99 lei. Alti doi retaileri vând „3 cutii la pret de 2“ la 7,99 lei pachetul. Pretul la bucata este 3,45 lei adica 2 cutii costa doar 6,9 lei.

O alta tehnica presupune lansarea unor promotii fara a oferi clientilor posibilitatea unor comparatii. Este cazul unor cremwursti de curcan vânduti la pachete cu al doilea la 50% reducere, dar fara ca produsul sa existe si la bucata, sau al icrelor vândute la pachet, fara a e exista pe raft si în alta forma.

Reactia retailerilor
Cu aceste exemple în fata, Capital a trimis catre marii retaileri un set de 3 întrebari simple. Au raspuns doar trei comercianti. Prezentam aici întrebarile precum si raspunsurile celor 3.

Întrebarile Capital: 1) În acest moment, desfasurati campanii promotionale?;
2) Ce produse sunt vizate de aceste campanii? ; 3) Au existat situatii în care ati fost amendati din cauza unor promotii care au încalcat legislatia? Daca da, ce produse au fost vizate de respectivele amenzi?

Carrefour: „Din punct de vedere al strategiei de comunicare, Carrefour îsi mentine aceeasi directie de succes de a propune consumatorilor cele mai mici preturi (…) Aceste oferte promotionale vizeaza categoriile si produsele de mare interes pentru publicul român (…) Prin aceasta strategie de comunicare, Carrefour îsi consolideaza imaginea de retailer cu cele mai mici preturi si cele mai bune oferte promotionale, contribuind la îmbunatatirea vietii de zi cu zi a clientilor sai.

Metro: Bazându-ne pe toate instrumentele si tehnicile de marketing pe care studiile si manualele de specialitate le prezinta, însa ajustate si aplicate la realitatile si pietele locale, suntem deschisi în a aborda diverse instrumente de comunicare de marketing (…) nu as intra în detalii privind modul si implementarea campaniilor noastre promotionale, pe considerentele ca acestea sunt concepute strategic (…)

Cora (neoficial): „Sunt mecanisme extrem de complexe în spatele promotiilor. Orice rotita se schimba, apare o mica dereglare. Controale sunt aproape în fiecare zi, iar ANPC ce sa faca? Trebuie sa gaseasca si ei ceva. Serban Buscu, capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie