Corina Martin fost sef ANAT: Bulgaria nu mai exercita asupra turistului roman, mirajul de altadata

 

„Exista un val de interes pentru orice destinatie accesibila ca distanta si ca pret. Bulgaria a început în mare forta, dar ca orice destinatie care atinge maximum de cerere a început sa scada. Românii au gustat din moda Bulgaria, dar moda trece”. Declaratia apartine Corinei Martin, presedintele Asociatiei Litoral Delta Dunarii si fost sef al ANAT, si exprima o tendinta care se manifesta de anul trecut: Bulgaria nu mai exercita asupra turistului român mirajul de altadata.

litoral bulgariaCum s-a ajuns aici? În primul rând, de la aparitia Bulgariei pe harta turistica, aceasta a avut un atu aproape perfect: preturile. Diferentele pentru serviciile de cazare si masa fata de statiunile românesti erau enorme. Lucrurile nu mai stau asa. ”Cei cinci ani de contract cu tour-operatorii germani s-au încheiat. Au construit prea mult, au contractat credite, dar a venit criza. Gradul de ocupare a început sa scada si hotelierii au început sa aiba probleme mari. Nu mai pot tine preturile mici. Nu mai este mirajul celor cinci sau zece euro pe noapte”, spune Corina Martin.

Un alt lucru care a stopat exodul turistilor români spre Bulgaria este, în opinia sa, faptul ca litoralul românesc atrage prin evenimentele pe care le organizeaza. ”Noi am continuat sa mizam pe evenimente, ceea ce nu se întâlneste în Bulgaria. Nu avem resorturi all-inclusive, construite în ultimii ani, dar câstigam la capitolul evenimente. Statiunile sunt animate zi si noapte”, a explicat Corina Martin.

Un al treilea motiv este ca litoralul românesc are acum o imagine mult mai buna în rândul turistilor, dupa ani întregi de promovare.

Turistii români, mai înclinati catre concediile în tara

Datele Institutului National de Statistica arata ca daca în iunie 2012 ponderea sosirilor turistilor români în statiunile de pe litoral era de 16% din total, un an mai târziu crescuse la 17,5% (Bucurestiul si capitalele de judet au însa o pondere de 39!). Crestere reiese si din buletinul lunar al INS, care a prins luna mai. De la un numar de înnoptari pe statiunile de pe litoral de 79.000 în mai 2012, s-a ajuns la 103.500 în mai 2013. De unde vine acest surplus? Sa fie o reorientare a turistilor care plecau în alti ani peste hotare, multi în Bulgaria? O crestere a interesului si bugetelor românilor care nu mai plecau de ceva vreme în concediu (sa nu uitam ca în ultimele 12 luni a existat o suplimentare de venituri pentru bugetari)?

Mai degraba o combinatie a celor doua: o reorientare a turistilor “pe cont propriu” dinspre Bulgaria spre România si o crestere a numarului turistilor români care revin la mare dupa o perioada de pauza. Asta pentru ca agentiile chestionate de noi (printre cele mai bine indexate de motoarele de cautare) vorbesc înca de usoare cresteri ale încasarilor pe Bulgaria, iar la nivelul lunii mai numarul plecarilor vizitatorilor români în strainatate a fost mai mare decât în mai 2012 (numarul celor care au folosit transportul rutier a crescut de pilda de la 694.000 la 743.000, potrivit INS).

Cheltuie din ce în ce mai putin

Desi pare paradoxal, turistii români nu mai aleg Bulgaria în numar atât de mare tocmai din cauza crizei. Oriunde îsi petrece vacanta, turistul cheltuie din ce în ce mai putin. Hotelierii si patronii de restaurante de pe litoral spun ca unii dintre turisti vin cu mâncarea de acasa, de exemplu, si nu mai consuma decât strictul necesar. Asa, costurile totale sunt evident mai mici decât la celebrul all-inclusive bulgaresc. ”Nu numarul de turisti ne deranjeaza, ci puterea de cumparare mai mica. La încasari se sta mai slab decât anul trecut. Avem încasari mai mici inclusiv în cluburi, care în anii trecuti nu s-au plâns de aceasta problema, si la restaurante”, spune Corina Martin.

Chiar si o parte din multele evenimente organizate pe litoral sunt gratuite, deci cu atât mai atractive pentru un turist cu din ce în ce mai putini bani. Un exemplu în acest sens: Festivalul Antic Tomis, care are loc în Mamaia, din 16 august, si la care participa inclusiv bulgari si polonezi. Multe astfel de evenimente sunt gratuite, deci cu atât mai atractive pentru un turist din ce în ce mai sarac.

Ce spun operatorii de turism

Principalii operatori de turism care vând Bulgaria nu au cunoscut o scadere a vânzarilor. “La capitolul schimbari pe relatia cu Bulgaria mentionez tarifele mai mari cu 5-10% si o reorientare pe statiuni: au ramas în top Albena si Constantin si Elena, a scazut Nessebar, a crescut Sunny Beach”, ne-a spus Teodor Calimanescu de la Europa Travel. “Schimbarile fata de anul trecut: flexibilitate mai mare a hotelierilor fata de numarul de nopti rezervat, cresterea hotelurilor cu servicii all-inclusive”, declara Roxana Balcescu, director general-adjunct CMB Travel. Tot despre crestere ne-a vorbit directorul general de la Genius Travel, Bogdan Stefan. “ Tarifele au fost mai ridicate la începutul sezonului fata de anul trecut, dar pe parcurs, au revenit la nivelul de anul trecut”, subliniaza Stefan.

Majoritatea agentiilor nu au raspuns întrebarilor referitoare la numarul de vacante vândute în Bulgaria, ceea ce ridica semne de întrebare asupra optimismului operatorilor de turism care lucreaza cu Bulgaria pentru anii viitori. ”Noi nu vindem bilete în Bulgaria. Constantenii care ajung acolo stau de obicei o singura zi”, spune patronul unei agentii din Constanta.

Bulgaria, în statistici si estimari

Potrivit Institutului de Statistica al Bulgariei, în luna mai – prima luna de sezon estival – au sosit în Bulgaria 66.911 de turisti români, marea majoritate alegând, evident, litoralul. Românii conduc topul turistilor, acestia fiind urmati de turisti din Grecia (40.360), Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei (28.170), Federatia Rusa (25.593), Serbia (20.804), Germania (14.702), Turcia (13.887), Marea Britanie (10.714), Ucraina (7.731), SUA (5.543), Israel (5.289), Austria (3.819) si Franta (3.287). Oficialii bulgari estimeaza ca în acest an se va înregistra o crestere de 3% a numarului de turisti straini. În 2012, Bulgaria a înregistrat 8,87 de milioane de sosiri, cu 1,8% mai mult decât anul precedent. Cei mai multi turisti au provenit din Rusia (1,47 milioane) si Grecia (1,09 milioane). La ora actuala, turismul generaza 15% din Produsul Intern Brut al Bulgariei.

Gradul de ocupare a început sa scada în Bulgaria si hotelierii au probleme. Nu mai pot tine preturile mici. Nu mai este mirajul celor cinci sau zece euro pe noapte“- Corina Martin, presedintele Asociatiei Litoral Delta Dunarii. Cristian Hagi, Cristian Dogaru, romanialibera.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie