Comisioanele datorate de angajatori inspectoratelor de munca, vor fi recuperate de Fisc

 

Fiscul ar putea prelua de la Inspectia Muncii atributiile privind recuperarea comisioanelor pe care angajatorii le datoreaza inspectoratelor teritoriale de munca, pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca, potrivit unui nou proiect lansat, miercuri, in dezbatere publica de Ministerul Muncii. Ministerul a mai avut o initiativa asemanatoare in februarie 2013, insa proiectul propus la acea data nu a fost aprobat.

ANAFIn prezent statul are de recuperat debite restante de la angajatorii care le datoreaza inspectoratelor teritoriale de munca (ITM) sume cu titlu de comision, pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca. Recuperarea acestor debite este realizata, in prezent, de catre Inspectia Muncii, prin intermediul ITM-urilor, in baza Legii nr. 41/2012 privind aprobarea OUG nr. 17/2011.

Ministerul Muncii doreste sa transfere responsabilitatile Inspectiei Muncii, privind recuperarea creantelor, catre Fisc. In acest sens, ministerul a lansat, miercuri, in dezbatere publica un nou proiect de lege potrivit caruia Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va prelua de la Inspectia Muncii atributiile privind administrarea creantelor fiscale reprezentand comisionul datorat, pana la data de 31 decembrie 2010, de angajatori ITM-urilor, pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca.

Important! Aceasta este cel de al doilea proiect  cu acest subiect, pe care Ministerul Muncii il lanseaza in acest an, dupa ce, in luna februrie, institutia a propus un proiect asemanator, care nu a fost aprobat.

Concret, potrivit proiectului lansat miercuri in dezbatere publica, procedurile de administrare a creantelor fiscale urmeaza sa fie continuate de ANAF si unitatile sale subordonate, care se subroga in drepturile si obligatiile inspectoratelor teritoriale de munca, in calitate de creditor bugetar pe care le succeda de drept in aceasta calitate.

Totusi, sumele care reprezinta comisionul, inclusiv dobanzile, penalitatile de intarziere sau majorarile de intarziere, pentru care dreptul de a cere executarea silita s-a prescris pana la data preluarii in administrare a acestora de catre ANAF, urmeaza sa ramana in responsabilitatea inspectoratelor teritoriale de munca.

De asemenea, ANAF urmeaza sa preia de la Inspectia Muncii si de la ITM toate drepturile si obligatiile procesuale, in cazul litigiilor avand ca obiect contestatiile la executare silita/procedurile de insolventa, precum si sa dobandeasca calitatea procesuala a Inspectiei Muncii si a ITM-urilor in toate procesele aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de judecata.

Cum se va realiza transferul de creante de la ITM la Fisc?

Conform actului normativ propus de Ministerul Muncii, pentru ca ANAF sa se poata ocupa de recuperarea creantelor fiscale este necesar ca inspectoratele teritoriale de munca sa predea agentiei urmatoarele documente:

  • inscrisurile, in original, in care sunt individualizate creantele datorate si neachitate pana la data intrarii in vigoare a proiectului de lege si care reprezinta titluri executorii, neatacate in termenul legal sau dispozitivul hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a solutionat contestatia formulata impotriva acestora;
  • dosarele aflate pe rolul instantelor de judecata pentru litigiile avand ca obiect contestatiile la executare silita sau contestatiile impotriva actelor prin care se dispun si se duc la indeplinire masurile asiguratorii, precum si in cazul litigiilor care privesc procedurile de insolventa, aferente creantelor;
  • situatia soldurilor creantelor fiscale;
  • situatia sumelor platite in plus fata de obligatia de plata;
  • orice alte informatii/documente disponibile, necesare urmaririi si verificarii sumelor datorate.

Contribuabilii vor trebui sa depuna declaratii-inventar privind comisioanele datorate

In momentul in care proiectul de lege va fi aprobat si va intra in vigoare se vor produce efecte si asupra contribuabililor. Mai exact, daca proiectul va deveni lege, contribuabilii ar urma sa plateasca comisioanele si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale, in raza carora sunt luati in administrare, dupa mentioneaza reglementarile propuse de Ministerul Muncii. Contribuabilii vor efectua platile intr-un cont distinct al bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscala al acestora.

In plus, conform documentului citat, debitorii urmeaza sa intocmeasca pe propria raspundere si sa depuna, in mod obligatoriu, pana la data de 25 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a proiectului de lege, la organul fiscal competent, declaratii-inventar privind comisionul in sold (calculat pana la data intrarii in vigoare a legii), inclusiv obligatii fiscale accesorii neachitate pana la data depunerii declaratiei-inventar, care sunt asimilate declaratiilor fiscale.

„Nedepunerea declaratiei-inventar in termenul prevazut constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei. Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac de catre organele fiscale competente”, precizeaza sursa citata.

Proiectul de lege propus de Ministerul Muncii se afla in dezbatere publica pana pe 8 august.

Recuperarea creantelor, „pasata” de la Inspectia Muncii la ANAF si invers

Colectarea creantelor de la angajatorii care datorau comisioane ITM-urilor, pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca, se realiza in baza Legii nr. 130/1999, de catre Inspectia Muncii, prin structurile sale teritoriale. Insa, la 1 februarie 2011, legea a fost abrogata si practic s-a ajuns in situatia in care nu exista nici un organ de specialitate al statului care sa aiba competente in recuperarea acestor debite.

Astfel, a fost aprobata OUG nr. 17/2011, care stabilea cadrul institutional necesar recuperarii, la bugetul de stat, a acestor debite restante, respectiv prin desemnarea ANAF ca autoritate competenta abilitata sa preia de la Inspectia Muncii atributiile de recuperare a debitelor prin executare silita.

Conform normelor legislative, ordonantele emise de Guvern trebuie aprobate si de catre Parlament, prin lege, ca sa-si poata produce in continuare efecte juridice. Parlamentarii pot aproba ordonantele in formele emise de Executiv sau ii pot aduce modificari.

Legea pentru aprobarea OUG nr. 17/2011 a trecut mai intai pe la senatori care au aprobat ordonata in forma in care a si fost publicata in Monitorul Oficial. Ulterior, legea a intrat in dezbaterea deputatilor care au decis abrogarea prevederii prin care Fiscul trebuia sa recupereze comisioanele datorate de angajatori inspectoratelor de munca.

Mai exact, prin Legea nr. 41/2012 privind aprobarea OUG nr. 17/2011,  in vigoare si in momentul de fata, deputatii au eliminat din ordonanta art. III care stabilea:

“Pentru creantele bugetare prevazute la alin. (1) al art. I datorate pana la data de 31 decembrie 2010, procedurile de executare silita aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta vor fi continuate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale subordonate, care se subroga in drepturile si obligatiile Inspectiei Muncii si inspectoratelor teritoriale de munca, dupa caz, in calitate de creditor bugetar, si le succeda de drept in aceasta calitate, actele indeplinite anterior ramanand valabile”, potrivit variantei propuse de senatori.

In acest fel recuperarea creantelor a fost atribuita din nou inspectoratelor teritoriale de munca, aceastea fiind institutiile care au dreptul sa recupereze creantele de la angajatori.

Totusi, Ministerul Muncii a intentionat sa schimbe legislatia in vigoare, astfel incat, recuperarea creantelor sa ii revina in sarcina Fiscului, asa cum era stabilit initial prin OUG nr. 17/2011. In acest sens, a initiat, in februarie 2013, un proiect de act normativ, care insa nu a mai fost aprobat. Elena Voinea, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie