Si tostusi, cine va realiza pana la urma, sedinta de informare privind medierea?

 

Art. 2 alin. 1 indice 3 din forma noii Legi a medierii  nr. 192/2006 dispune ca “efectuarea procedurii de informare asupra avantajelor medierii poate fi realizata de catre judecator, procuror, consilier juridic, avocat, notar, caz in care aceasta se atesta in scris”.

InformareAcelasi articol 2 dispune la alin. 1 indice 1 ca: dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Daca una dintre parti refuza in scris participarea la sedinta de informare, nu raspunde invitatiei prevazute la art. 43 alin. (1) ori nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, se intocmeste un proces-verbal, care se depune la dosarul instantei.

Desi pare bizar ca o lege speciala a medierii si organizarii profesiei de mediator cuprinde articole in care se dispune ca proceduri de mediere pot fi realizate si de catre alte persoane din alte categorii profesionale, ne intrebam, totusi, cine va realiza in fapt procedura de informare privind medierea?

Informarea privind medierea si avantajele medierii este o procedura in care mediatorul ia contact cu ambele parti din conflict, analizeaza conflictul lor, si ulterior le prezinta avantajele parcurgerii procedurii de mediere, si efectele unui eventual acord de mediere. O astfel de procedura, de la primul contact cu partea dintr-un conflict, si pana la redactarea unui Certficat de Informare ori Proces-Verbal dureaza cumulat aprox 3-4 ore, mai mult sau mai putin in functie de fiecare caz si de mediator. Informarea este gratuita.

Interpretarea articoului 2 din Legea Medierii conduce la regula conform careia informarea privind medierea se va face de catre mediatorii autorizati, iar cu titlu de exceptie va putea fi realizata si de catre judecatori, procurori, consilieri juridici, avocati si notari. Din ce motive,  in ce circumstante si in ce mod pot acestia din urma realiza si parcurge sedinta de informare privind medierea, raman intrebari fara un raspuns la acest moment. Probabil legiuitoul s-ar fi gandit ca numarul litigiilor aglomereaza mediatorii dupa data de 1 august 2013 si au gasit  o supapa legala de a nu bloca cetateanul in accesul sau catre justitie, acesta putand apela si la unul din specialistii in drept enumerati mai sus, pentru o informare privind medierea.

In mod practic, mediatorii autorizati vor realiza procedurile de informare si vor parcurge cu partile din conflict sedinta de informare privind medierea, acesta fiind o noutate postdecembrista in ceea ce priveste contactul justiatibililor cu o procedura noua de solutionare amiabila a conflictului lor prin ajutorul unui tert specializat – mediatorul.

Cu referire la practica care se prefigureaza in materia informarii privind medierea de catre profesiile juridice enumerate mai sus, punctam urmatoarele aspecte.

In primul rand, ne referim la faptul informarii de catre un procuror sau un judecator. Acestia sunt persoane salarizate, care deja au un volum de munca peste puterile lor normale. Informarea privind medierea le-ar supraumple programul si asa supraincarcat. Totodata, legea nu le impune sa faca informarea ci le lasa posibilitatea sa o faca. Nu sunt obligati, dar sunt abilitati sa o faca daca au timp, daca considera oportun, daca doresc. Informarea e gratuita si pentru informare nu se poate percepe nici un onorariu. Ce interes ar avea un procuror sau un judecator sa parcurga o sedinta de informare privind medierea? (luam in calcul cazul in care are timp si se pune la dispozitia partilor). Pentru acestia, pare a fi o povara in plus fata de obligatiile lor profesionale legale si consideram, din aceste motive, ca rareori vom vedea vreun document ce atesta ca un judecator sau un procuror a realizat si parcurs o sedinta de informare cu partile din conflict.

In al doilea rand, ne referim in mod practic la notarii care vor putea parcurge cu partile din conflict sedinta de informare privind medierea. Ce interes vor avea acestia sa determine partile dintrun anume conflict sa isi medieze conflictul? Timpul acordat pregatirii unei sedinte de informare, unei invitatii la mediere, redactarii unui proces-verbal ori unui certificat de informare, nu este deloc neglijabil. Cumulat (deoarece aceasta procedura necesita zile de desfasurare) ar putea ajunge la aprox 3-4 ore/conflict-litigiu. Notarii au, de asemenea, ca si judecatorii si procurorii, un program deja stabilit si oarecum incarcat; castigurile le sunt pe masura profesiei lor. Informarea este imperativ gratuita. Va cheltui un notar 3-4/ore dintr-o zi de lucru a sa pentru o astfel de procedura din care, pentru sine, nu rezulta nici un avantaj?

Un caz aparte in practica va fi informarea facuta de consilierii juridici si avocati. O parte dintr-un litigiu merge deseori la un avocat inainte de a deschide un proces judiciar. In cazul consilierilor juridici, la ivirea conflictului, acestia deschid procesul judiciar in numele societatii pe care o reprezinta. In cazurile de mai sus, si avocatul si consilierul sunt in latura unei parti din conflict in contradictie totala cu cealalata parte din conflict. Interesele pe care le sustin ei se opun in mod reciproc, de unde si ideea de conflict, litigiu, proces judiciar. In majoritatea cazurilor, nici avocatul si nici consilierul nu iau legatura cu cealalta parte din conflict. Aceasta deoarece nu le foloseste in procesul judiciar, deseori partea nu le raspunde solicitarilor incadrandu-i in persoane indezirabile lor, tocmai datorita opozitiei pe care le-o manifesta in mod deschis si legal in proces si proceduri. Sunt considerate persoane care nu doresc binele partii adverse din conflict. In acest context, cum se va realiza informarea privind medierea? Partile din conflict vor trebui sa parcurga o sedinta de informare privind avantajele medierii in litigiul lor. Consilierul si avocatul pot cunoaste avantajele si procedurile medierii in litigiul lor, insa partea adversa din confict le cunoaste? In cele mai multe cazuri nu. Din acest motiv s-a si legiferat aceasta sedinta de informare privind medierea, ca persoanele din litigii/conflicte sa aiba cunostiinta de o noua metoda de solutionare amiabila a litigiilor lor si avantajele ei pentru a-si media conflictul. Avocatii cunosc avantajele unei medieri, la fel consilierii juridici, insa persoanele din conflicte nu cunosc avantajele si nu cunosc procedurile de mediere. In cazul relatat mai sus, cine va face invitatia la sedinta de informare ? Cum va fi partea adversa informata despre mediere si avantajele unei astfel de proceduri? Va invita consilierul ori avocatul partea adversa din conflict la sedinta de informare asa cum prevede art 2 corelat cu art 43 din Legea Medierii? Va raspunde partea afirmativ invitatiei trimise de catre avocat ori consilier pentru sedinta de informare, sau va avea aceeasi repulsie pentru aceste persoane care reprezinta/asista persoana adversa lor in conflict? Dar partea cu care avocatul are deja un contract de asistenta sau reprezentare, nu isi va simti lezate drepturile si interesele atat timp cat avocatul ia legatura si contacteaza partea adeversa din conflict in vederea unei solutii amiabile? Avem in vedere faptul ca avocatul cheama partea adversa la o sedinta de informare privind o solutie amiabila la cazul dat  si nu la un schimb de documente, recunoastere a ceva ori alta procedura avocatiala in interesul exclusiv al clientului avocatului – prima parte care a apelat la el in calitate de avocat. Mai reprezinta avocatul in mod deplin si absolut drepturile si interesele clientului lui? Mai reprezinta avocatul incredere deplina clientului lui? Avand in vedere ca e gratuita, ca dureaza cateva ore, de la redactarea invitatiei partii adverse, contactarea acesteia, pana la asteptarea partii adverse la data stabilita pentru sedinta, apoi la redactarea documentului care atesta informarea, va fi dispus un avocat sa cheltuie acest timp cu informarea?

Practica va dovedi ca informarea facuta de aceste persoane enumerate in noul alineat din Legea medierii – procurori, judecatori, avocati, notari si consilieri juridici – va deveni greau realizabila, deseori imposibila.

In acest context, mediatorii autorizati vor trebui sa parcurga cu partile din conflict, inaintea derularii unui proces judiciar, o sedinta de informare privind medierea, in urma careia partile vor cunoaste procedura si avantajele medierii si vor accesa sau nu aceasta metoda de solutionare amiabila a conflictelor in cunostiinta de cauza. Partile vor lua hotararea de a media ori imediat dupa sedinta, ori la o alta data. Contactul cu mediatorul si medierea este scopul imediat al acestei informari, scopul mediat fiind solutionarea prin mediere a unui numar cat mai mare de conflicte acolo unde solutiile amiabile sunt posibile. Doar asa medierea va putea fi un adevarat si eficace filtru al conflictelor pentru evitarea derularii procedurilor judiciare. Mediator, Dorin Ilie, juridice.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

1 comentariu

  1. Cristian Marius spune:

    Adevarat.Si foarte bine punctat.De ce nu iese Consiliul de Mediere sau membrii lui cu astfel de remarci mai des ?…deja nu ne mai intrebam.
    Referitor la articol,un singur lucru cred ca ar trebui adaugat:Cred ca vor abunda pe mesele instantelor dosare cu sedinta de informare „facuta”de avocati.Sedinta de informare in urma careia partea (clientul)a ales plin de entuziasm calea instantei.Si sunt convins ca nici jumatate nu vor sti ca au participat la o sedinta de informare.
    Deocamdata traim in Romania.Ordonanta care trebuia sa treaca,a trecut !Nu era important ca judecatorii,prcurorii,notarii sa faca mediere.Important era ca avocatii si consilierii juridici sa faca sedinta de informare obligatorie.Si sa decredibilizeze medierea cu toate puterile.

Adaugă părerea ta


 

Distribuie