Cum ne transforma lipsa educatiei financiare in sclavii bancilor
Chiar daca tot mai multe banci sau diverse companii din domeniul financiar-bancar au lansat mai multe campanii de educare in ultimii ani, prea putini romani au cunostinte suficiente pentru a intelege lumea financiara. Acesta lipsa a educatiei ii poate transforma pe cetateni in sclavii bancilor.
Pentru a afla mai multe informatii despre educatia romanilor, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Razvan Nicolescu (foto), specialist in jurnalismul de business si autorul cartii “Triunghiul succesului”, care abordeaza si subiectul educatiei financiare.
DailyBusiness.ro: Cum vedeti educatia financiara din Romania?
Razvan Nicolescu: Educatia financiara este o problema nu doar in Romania, ci si in Europa in general si in Statele Unite. Este bine ca s-au introdus in scoli anumite notiuni, dar ele apar tarziu in programa scolara si sunt pur teoretice.
DB: De la ce varsta trebuie sa incepem?
RN: Copiii trebuie sa inteleaga de mici ce inseamna active si pasive, care sunt capcanele consumului si ce implica managementul unei cariere intr-o corporatie sau pe cont propriu. Fara a intelege lumea financiara macar la nivelul produselor finaciare zilnice pe care le folosim, nu avem posibilitatea de a ne alege drumul in viitor. Pana la a investi la bursa este bine sa stim riscurile unor carduri de credit, cum ne putem asigura anumite bunuri sau studiile viitoare sau pur si simplu cum sa ne analizam propriul profil de risc, cat de dispusi suntem sa riscam pentru a castiga in diferite etape ale vietii noastre. Totul se invata prin experiente si nu prin asimilarea teoretica a unor notiuni, de aceea cred ca educatia financiara este foarte importanta inca de la varste de 5-6 ani chiar la copii.
DB: Care ar fi efectele lipsei educatiei financiare asupra economiei si traiului romanilor?
RN: Lipsa educatiei finaciare ne aduce in situatia de a deveni sclavii unor banci, a consumului in loc de investitii sau a angajatorilor, pentru ca suntem nevoiti sa acceptam orice pentru a ne plati creditele. Sunt datorii bune si datorii rele care ne transforma in sclavi pe termen mediu si lung. Toate acestea ne afecteaza nu doar ca persoane, dar prin lipsa de motivare ne transforma in functionari care asteapta doar ziua de salariu pentru a achita creditele si facturile, compania fiind la randul ei afectata de acesta lipsa de motivare a angajatilor. Nu este vina bancilor daca noi nu stim cand sa luam un credit si in ce fel de conditii sa il facem suportabil.
DB: E complicata educatia financiara?
RN: Educatia financiara implica intelegerea unor situatii practice, astfel ca dobandirea acesteia nu este nici complicata si nu implica eforturi financiare insemnate. Dar efectul ei asupra vietii noastre de zi cu zi este imediat si vizibil.
DB: Cine ar trebui sa se ocupe de aceasta educatie?
RN: In mod normal ar trebui sa porneasca din familie si apoi din scoli. Este insa usor de inteles ca in general generatiile care si-au definitivat educatia inainte de 1990 sunt mai putin pregatite pentru a transmite aceste informatii si experiente mai departe. La randul sau scoala ca sistem educational formal nu este in pozitia de a putea genera suficiente experiente, mentinandu-se inca la nivelul transmiterii de notiuni si concepte teoretice. Cred ca educatia financiara ar trebui sa vina din zona educatiei informale si sa fie gandita in asa fel incat, cat mai multe persoane sa aiba acces la ea, fara costuri semnificative. Este unul dintre motivele pentru care am scris “Triunghiul succesului” si cred ca este nevoie de cursuri open care sa popularizeze notiunile elementare din zona financiara si de afaceri. Aici bancile sau institutiile financiare s-ar putea implica pentru a mentine aceste cursuri sau conferinte open la costuri scazute.
DB: Ce tipuri de aplicatii practice ar putea fi utilizate?
RN: In acest moment sunt in discutii cu o companie de IT sa lansam primul joc de educatie financiara pe piata romaneasca si sa transformam site-ul triunghiulsuccesului.ro intr-o platforma de anvergura in acesta zona. Nu este o afacere profitabila, dar toti cei care suntem implicati credem in nevoia de a populariza aceste notiuni de baza.
Citeste interviul integral pe dailybusiness.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!