8,5% din parcul auto national este format din masini premium si de lux
Soselele României sunt pline de autoturisme care se încadreaza, cel putin teoretic, în categoria vehiculelor premium si de lux. Atractia conationalilor nostri pentru vehiculele „de statut“ este cronica si trece adesea peste „detalii“ precum starea tehnica, utilitatea, functionalitatea sau eficienta.
Stiati ca nu mai putin de 8,5% din parcul auto national este format din masini apartinând unor marci premium si de lux? În cifre absolute, asta se traduce în prezenta a peste 381.620 de autoturisme în statisticile Directiei Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). De la Alfa Romeo si BMW pâna la Porsche si Rolls-Royce, defilarea de marci cu rezonanta pe arterele aglomerate ale marilor orase face multi cetateni straini sa considere România o tara a tuturor posibilitatilor. Daca majoritatii românilor le este deja usor sa înteleaga cum este posibil ca în fata unei cladiri darapanate sa stea parcate masini ale unor marci sonore cu dimensiuni impresionante precum BMW X6, Audi Q7 sau Mercedes-Benz ML, unui strain o asemenea priveliste îi este dificil de pus în context.
„Avem si noi la Roma multe masini de lux pe strazi, dar la voi mi se pare un fel de Dubai. Poate ca vestile despre austeritatea din România mi-au creat o impresie gresita“, marturiseste un elvetian devenit de ani buni cetatean al capitalei fostului imperiu. Implicat si el în afaceri cu masini, Bruno nu se poate opri sa întrebe cum merge piata masinilor de lux în România si nu-si ascunde mirarea când aude ca anul acesta s-au vândut doar 46 de masini noi din clasa F, cea aferenta segmentului de lux.
Pasionati de bunastare
Poate cel mai simplu mod de a explica unui neavizat paradoxul pietei auto românesti este sa îi povestesti în câteva vorbe evolutia vânzarilor de masini noi si second-hand din ultimii sapte-opt ani. Totul începe de la bula din 2006-2007.
Pe atunci, un dealer auto de la marginea Bucurestiului explica ceea ce întelege el prin notiunea, des repetata, de „client unic“. În esenta, acesta era un român care se trezise peste noapte în posesia unui teren aflat într-o zona cautata de investitori – multi la acea vreme – îl vânduse cu un pret exorbitant si apoi cheltuise toata suma obtinuta pe cea mai scumpa masina din showroom. Acest client devenea unic pentru ca ajungea la dealer o singura data, când intra în posesia modelului achitat cu banii jos. Nici vorba de sume pastrate pentru întretinerea corespunzatoare a bolidului sau pentru a folosi, dupa câtiva ani, sistemul buy-back. A urmat apoi perioada creditului cu buletinul, când orice român era finantat de banci sau companii de leasing. Astfel, un nou val de masini care asigura posesorului o imagine artificiala a intrat brusc în parcul auto national.
Partea mai putin placuta a devenit vizibila începând de la sfârsitul lui 2008. Zeci, apoi sute de vehicule premium au fost recuperate în ultimii ani de companiile finantatoare. Dar nici asta nu a oprit complet vânzarile de masini scumpe. Piata a suferit o mutatie previzibila si deloc sanatoasa pe termen lung: în loc de masini noi, au intrat în scena, mai puternic decât în trecut, masinile de ocazie.
În ordine, Audi, BMW si Mercedes-Benz
Asa se face ca, la finalul lui 2012, statistica DRPCIV mentiona prezenta în parcul auto, de 4.485.148 de autoturisme, a nu mai putin de 381.621 de vehicule apartinând unor marci premium si de lux. Surprinzator pentru cei care considera marca BMW drept imaginea celor îmbogatiti peste noapte, brandul bavarez se afla doar pe pozitia a doua în top, cu 111.093 de unitati. Liderul absolut al parcului auto de masini scumpe este Audi, cu 130.309 unitati, în timp ce pozitia a treia este ocupata de Mercedes-Benz, cu 98.345 de vehicule.
Revenind la situatia pietei actuale, este demn de observat ca, în primele cinci luni din 2013, au fost înmatriculate doar 2.991 de masini noi din segmentele premium si de lux, cu 433 mai putine decât în perioada ianuarie – mai din anul precedent. Cea mai cautata marca? Mercedes-Benz. Cu înmatriculari de 913 de unitati, în crestere cu 9,6% fata de 2012. În acelasi timp, iubitorii de BMW au înmatriculat în România 883 de autoturisme, iar cei de Audi, alte 765 de unitati. Privind strict la segmentul masinilor de lux, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) ne arata în statistica sa ca românii au preferat în acest an modelul BMW Seria 7. Acesta a devansat vehicule precum Audi A8, Mercedes-Benz Clasa S, Porsche Panamera sau Jaguar XJ.
Mult mai interesant si relevant totodata în contextul actual este raportul dintre numarul de masini noi din categoria premium si cele de ocazie. Astfel, datele DRPCIV, pentru perioada ianuarie – mai 2013, arata ca pentru fiecare masina noua înmatriculata în România au fost achizitionate alte sase second-hand. Nu mai putin de 18.998 de vehicule de ocazie apartinând unor marci precum Alfa Romeo, Audi, BMW, Ferrari, Infiniti, Mercedes-Benz, Porsche sau Rolls-Royce au fost introduse în circulatie în tara noastra în acest an. La acest capitol liderul este BMW, cu 6.339 unitati urmat de Audi, cu 6.114 unitati si Mercedes-Benz, cu 4.221 unitati.
Citeste articolul integral pe capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!