Aninoasa vs Detroit. Puncte comune
Falimentul orasului Detroit, devenit joi cea mai mare metropola americana care s-a declarat în faliment, a deschis o noua fila în istoria administratiei din SUA. Datoriile prost gestionate, incapacitatea administratiilor conduse de politicieni nu sunt însa numai probleme „americane”. Si în România criza, combinata cu incompetenta autoritatilor locale, sau chiar coruptia în unele cazuri, au dus, desigur, la o scara mult mai mica, la nasterea unor situatii similare. Daca în America „falimentul” este cuvântul cheie, în România „se poarta” insolventa.
Sute de primarii din România risca falimentul, dar înca nu si-au declarat public starea de insolventa, asa cum le permite actuala legislatie, considerata o „masura de protectie”.
Avem deja un precedent.
La 300 de km de Bucuresti si o luna de la deschiderea primei insolvente a unei administratii locale din România, edilul din Aninoasa declara pentru gândul ca institutia pe care o conduce a fost executata silit inclusiv pentru cloramina de dezinfectat toaletele. „Credeam ca voi gasi cel putin un hangar de cloramina. Am gasit câteva bidoane în magazie”, dezvaluie Nicolae Dunca, primarul localitatii Aninoasa (Hunedoara).
Si la Bucuresti „cautarea” este în toi. Ca sa aiba o vedere de ansamblu, Ministerul Finantelor a solicitat recent directiilor de Finante din tara sa raporteze câte primarii si-au solicitat starea de insolventa, termenul-limita fiind vineri, 19 iulie, potrivit informatiilor obtinute de gândul din surse guvernamentale.
Contactat vineri de gândul, ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, a refuzat sa ofere detalii despre subiect, limitându-se sa ne transmita un SMS cu urmatorul mesaj: “Nu comentez în timpul discutiilor cu FMI cu CE. Multtumesc”.
„Treaba asta cu insolventa este foarte buna”
Sa ne întoarcem însa la insolventa si toaletele din Aninoasa. “Treaba asta cu insolventa este foarte buna. (…) Acum cu falimentul Detroit, noi glumeam pe aici: Aninoasa si Detroit”, concluzioneaza pentru gândul, la o luna dupa deschiderea primei proceduri de insolventa a unei primarii din România, edilul Nicolae Dunca (PSD) din Aninoasa (Hunedoara).
Aninoasa a cerut insolventa în luna iunie, din cauza arieratelor de 6 milioane lei.
Primarul, deja un fin finantist, însira repede avantajele procedurii, facând si un calcul cu cifrele publicate de presa internationala pentru cel mai mare oras american care si-a declarat falimentul. “În afara ca nu mai cresc penalitatile, administratorul judiciar poate sa mai negocieze, sa ne mai scada datoriile. Noi, la o datorie de 59 de miliarde de lei vechi (5,9 milioane lei noi), avem sansa sa dam înapoi 30 miliarde lei vechi si ceva. În cazul Detroit, la fiecare dolar datorie, ei vor da înapoi doar câtiva centi, din câte am înteles”, îsi face socoteala în lei vechi primarul Dunca.
BCR, cel mai mare creditor, are de încasat de la primaria Aninoasa 35 de miliarde de lei vechi, din care 18 miliarde de lei vechi reprezinta creditul ramas de platit, iar restul dobânzi si comisioane, mai spune edilul localitatii hunedorene.
Un alt avantaj al procedurii de insolventa este ca furnizarea de utilitati catre primarie nu poate fi întrerupta. “Asa scrie în lege. Apa, curentul, telefonia, internetul nu pot fi oprite”, explica el.
„Nici macar nu se vor înscrie la masa credala”
Cum poate “scapa” primaria în insolventa de plata unei parti din datoriile pe care le are de achitat? Sunt multe firme care au de încasat sume mici, asa ca mai mult ca sigur ca nici macar nu se vor mai înscrie la masa credala”, nu îsi poate ascunde bucuria primarul. Numai taxa de timbru este de 120 de lei noi.
Factura la apa, neplatita de 5 ani
Pe de alta parte, de cinci ani primaria Aninoasa nu îsi platise nici o factura la apa curenta, la Apa Serv Petrosani. Nici pentru apa consumata de primarie, nici pentru cea de la stadionul din localitate. „Am obtinut o esalonare, am platit o parte din suma”, se mândreste Dunca.
Executati silit pentru cloramina de dezinfectat toaletele. « Credeam ca o sa gasesc cel putin un hangar de cloramina. Am gasit câteva bidoane în magazie”
Odata cu declansarea starii de insolventa au aparut si firmele carora primaria le datora bani.
Primaria s-a trezit executata silit de o firma de la care vechiul primar a achizitionat cloramina pentru dezinfectat toaletele. De vechiul primar nu mai da nimeni.
”Sunt doua facturi, una de 1,4 miliarde de lei vechi si una de 1,7 miliarde de lei vechi, de la o firma din Slatina pentru achizitia de cloramina pentru dezinfectat toaletele primariei. Facturile sunt vechi de trei ani. M-am gândit si eu, cât de scumpa poate sa fie si cloramina asta?! Am crezut ca o sa gasesc cel putin un hangar plin cu cloramina. Am gasit câteva bidoane într-o magazie”, ne povesteste actualul edil din Aninoasa.
“M-au sunat alti primari. Eu stau mai bine ca ei”
Exemplul primei primarii în insolventa ar putea fi urmat si de alti primari.
“M-au sunat vreo 3-4 primari din comune din judetul Bacau sa le trimit si modelui cererii de intrare în insolventa. Le-am trimis. Eu i-am întrebat ce datorii au. Unul din ei mi-a spus ca are 50 de miliarde de lei. Iar bugetul anual este de 2 miliarde de lei. Adica eu stau mult mai bine ca ei. La mine situatia nu este atât de grava ca la ei”, admite Dunca.
Dunca ( membru PSD) a fost în mandatul trecut secretarul administratiei locale si spune ca a stiut clar, înca de la început, ce are de facut în ce priveste insolventa. Era la curent cu legislatia. “Desi legea din 2006 prevedea ca normele vor fi publicate în sase luni, normele au aparut abia acum, în 2013 (OUG 46/2013)”, subliniaza el.
Pâna în septembrie administratorul judiciar va face tabloul preliminar al creantelor, administratorul judiciar a facut notificare catre toti creditorii primariei Aninoasa. Pâna în data de 9 septembrie creditorii trebuie sa se înscrie la masa credala în tabloul definitiv de creante. Dupa contestatii, în octombrie, acest tablou de creante va ramâne definitiv.
Sute de primarii, în pragul falimentului
În prezent, sute de comune risca falimentul. În toamna anului 2011 Emil Draghici, primarul comunei Vulcana-Bai (Dâmbovita) si presedintele Asociatiei Comunelor din România, declara pentru Ziarul Financiar ca o treime dintre comunele din România – adica aproape 1.000 de unitati administrative din totalul celor 2.861 de comune din România – se aflau în pragul falimentului. Între motive – contractarea unor lucrari de investitii pe care nu le-au mai putut plati.
Contactat vineri de gândul, Draghici spune ca numarul primariilor ce risca falimentul ” s-a redus foarte mult ” fata de acum 2 ani, având în vedere împrumuturile de la Trezorerie.
„Nu mai sunt chiar 1.000. Dar sunt multe, iar multe nu si-au declarat public starea de insolventa”, sustine Draghici, adaugând ca procedura de intrare în insolventa este o buna „masura de protectie”, dar este de parere ca ar fi bine sa poata fi aplicata de orice institutie publica, nu numai în cazul administratiilor locale.
Împrumut salvator de la Trezorerie
Cea mai mare parte a arieratelor autoritatilor locale au fost achitate printr-un împrumut de 800 de milioane lei de la bugetul de stat, împrumut ce se va recupera din veniturile viitoare provenite din cotele defalcate si din alte resurse proprii.
“Am realizat o inspectie a arieratelor autoritatilor locale, în urma careia s-a constatat ca o parte semnificativa a arieratelor, 360 milioane lei, sunt sume cotestate pentru unul dintre urmatoarele motive: nerespectarea dispozitiilor sau reglementarilor legale relevante; facturare sau achizitie inadecvata; sau lipsa evidentelor privind efectuarea lucrarilor facturate. Aceste sume contestate nu vor fi luate în calculul sumei totale a arieratelor restante pe care le au autoritatile locale. Curtea de Conturi va audita sumele contestate si hotarârea definitiva va fi validata de instantele judecatoresti”, arata Guvernul în scrisorii de intentie transmise de Guvern catre FMI în iunie.
Insolventa la Aninoasa. Ce urmeaza
Tribunalul Hunedoara a dispus la jumatatea lunii iunie, deschiderea procedurii de insolventa solicitata de Primaria Aninoasa, numind ca administrator judiciar SCP Tudor & Asociatii SPRL.
Termenul pentru continuarea procedurii de intrare în insolventa este 10 septembrie.
Primarul unitatii administrativ-teritoriale a orasului Aninoasa a pastrat atributiile de ordonator principal de credite pâna la solicitarea de suspendare a atributiilor.
Termenul-limita pentru înregistrare de admitere a creantelor a fost fixat pentru data de 15 august. De asemenea, s-a stabilit data de 11 septembrie 2013 termen-limita pentru verificarea crentelor, întocmirea, afisarea si comunicarea tabelului preliminar al creantelor, iar eventuale contestatii vor fi solutionate pâna în data de 28 septembrie. Termenul de afisare a tabelului definitiv cu lista creantelor va fi 9 octombrie 2013.
Primaria din Aninoasa (judetul Hunedoara), a depus, în 6 iunie, la Tribunalul Hunedoara o cerere de intrare în insolventa, institutia având arierate de aproximativ sase milioane de lei catre furnizori si stat.
Viceprimarul Adrian Albescu declara atunci ca datoriile dateaza de pe vremea fostului primar Ilie Botgros.
Viceprimarul sustinea ca numai penalitatile pentru un credit de 3 milioane de lei accesat în urma cu sapte ani de la BCR sunt de 1.500 de lei pe zi.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului 46/2013 privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale obliga primarii sa ceara Tribunalului sa declare insolventa, daca autoritatea locala are datorii neplatite mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul general. Cei care nu sesizeaza instanta în timpul prevazut de lege pot fi amendati sau condamnati la închisoare.
În momentul în care este declarata insolventa, judecatorul va numi un administrator judiciar care va gestiona finantele locale si care, împreuna cu conducerea primariei, va întocmi un plan de redresare a situatiei economice a administratiei publice.
Procedura de insolventa nu poate dura mai mult de trei ani, perioada în care Autoritatile locale ar trebui sa achite creditorilor sumele cuvenite.
Cazul Detroit
Detroit a devenit joi cel mai mare oras din istoria Statelor Unite ale Americii (SUA) care si-a declarat falimentul, informeaza AP.
Kevin Orr, un expert în acest domeniu, a fost angajat de catre guvernatorul statului Michigan în luna martie a acestui an pentru a salva orasul american. Joi, el a înmânat instantei documentele necesare pentru declararea falimentului.
Se crede ca deficitul bugetului local este de peste 380 de milioane de dolari. Datoria publica este estimata la circa 17 – 20 de miliarde de dolairi.
Oficialii din Detroit, cel mai mare oras din statul Michigan, analizau luna trecuta posibilitatea de a achita datoriile acumulate prin scoaterea la vânzare a unor opere de arta expuse la unul dintre cele mai prestigioase muzee americane, Detroit Institute of Arts.
Detroit, odata al patrulea cel mai populat oras din SUA, a pierdut, în perioada 2000 – 2010, circa 250.000 de locuitori. Daca în anii 1950 aici traiau 1,8 milioane de americani, în prezent numarul lor abia daca depaseste 700.000 de persoane. Loredana Voiculescu, gandul.info
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!