Contractul cu Bechtel – cel mai pagubos contract al Romaniei. De ce nu a ajuns niciodata la DNA?

 

Dupa 10 ani, in care Romania a platit circa 1,4 miliarde de euro si s-a ales cu doar 52 de km de autostrada functionali si alti 64 km in stadiu de executie de 50%, contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrazii Transilvania a fost in cele din urma reziliat. In tot acest timp scurs din 2003 si pana acum, desi a fost criticat de aproape toata lumea, afacerea Bechtel nu a ajuns niciodata la DNA.

BechtelContractul cu compania americana Bechtel, pentru construirea Autostrazii Transilvania, intre Brasov si Bors, a fost semnat de statul roman, prin Administratia Nationala a Drumurilor, actuala CNADNR, in 2003, pe vremea in care guvernul era condus de Adrian Nastase, iar titular la Ministerul Transporturilor era Miron Mitrea.

De atunci, Romania a avut 8 ministri la Transporturi, din care 5 din partea partidelor care, in 2003, erau in Opozitie. Toate guvernele post-Nastase si toate partidele, cu exceptia PSD, au criticat vehement acest contract, pe motiv ca aduce doar prejudicii Romaniei, acuzandu-i pe artizanii acestuia de interese personale ori chiar de subminarea economiei nationale.
Totusi, nimeni nu a facut vreodata vreo plangere penala impotriva acestora.

„Pe rolul DNA nu s-a inregistrat in perioada 2003 – 2013 o cauza penala, avand ca obiect constructia autostrazii Transilvania in care sa fie inceputa urmarirea penala in rem sau in personam”, se arata intr-un raspuns al Directiei Nationale Anticoruptie, la solicitarea Avocatura.com.

De ce toata lumea s-a limitat la critici?

Singurele tentative de reparare a prejudiciilor au fost doua renegocieri ale contractului incheiat in 2003. Prima dintre ele a avut loc in 2003, cand ministrul Transporturilor de atunci, Gheorghe Dobre (PD) anunta ca a realizat o economie de 126 de milioane de euro, iar cea de-a doua in 2011, in mandatul Ancai Boagiu (PDL), negociere in urma careia Bechtel a ramas sa execute doar doua tronsoane din cele opt ale autostrazii – singurele pe care le si incepuse in 2004, respectiv Campia Turzii – Gilau (54 km) si Suplacu de Barcau – Bors (64 km).

Guvernul Ponta, prin ministrul Marilor Proiecte, Dan Sova, care a preluat contractele pentru constructia de autostrazi,  a decis sa rezilieze contractul, platind firmei americane daune de 37,2 milioane de euro, si sa abandoneze cu totul lotul Suplacu de Barcau – Bors. Rezilierea a dat din nou ocazia actualei opozitii sa ceara autosesizarea DNA.

Si totusi, de ce niciun ministru din fostele guvernari nu a sesizat DNA cat timp s-a aflat la Putere, mai ales ca toti acestia au avut privilegiul de a citi integral contractul cu Bechtel? Avocatura.com a incercat sa afle raspunsul chiar de la cativa dintre ministrii in cauza.

„Eu cand am fost ministru al Transporturilor am zis ceea ce aveam de zis. Nu stiu, poate ca am facut si plangere la DNA… Efectiv nu-mi mai aduc aminte”, ne-a declarat Gheorghe Dobre, titular la Transporturi intre decembrie 2004 si iunie 2006.

Mult mai darnic in declaratii a fost insa Radu Berceanu, cel care a condus Ministerul Transporturilor in doua randuri, intre iunie 2006 si aprilie 2007, respectiv intre decembrie 2008 si septembrie 2010. „Nu am putut face o plangere la DNA din simplul motiv ca toata magaria cu Bechtel a fost aprobata printr-o lege. Ca asa a facut si atunci PSD, ca si acum: toate magariile le votau in Parlament, ca avea majoritate, dandu-le caracter de lege. Or in cazul asta n-ai ce sa reclami la DNA. A fost o magarie pentru care, din pacate, nu poate fi nimeni vinovat nominal, fiind vorba despre o lege. Incorectitudinea a fost colosala, dar foarte bine acoperita”, spune Berceanu.

Legea in cauza, privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2003 pentru aprobarea demararii de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – S.A. a procedurii de negociere cu o singura sursa cu firma Bechtel International Inc., in vederea incheierii contractului de proiectare, construire si finantare a autostrazii Brasov-Cluj-Bors, a fost adoptata de Parlament in februarie 2004.

Un contract-lectie

In opinia acestuia, contractul semnat cu Bechtel se poate rezuma doar la atat: compania americana avea toate drepturile, iar statul roman toate obligatiile. „Totul a fost facut in favoarea Bechtel. Totul e cum a vrut Bechtel. Nu exista preturi fixate, ci doar preturi-tinta, nu exista obligatii pentru Bechtel, ci doar pentru stat, litigiile nu s-ar fi judecat in Romania, ci doar la Londra sau Washington… Aproape ca nici de reziliat nu se putea. Nastase, si inginer sa fi fost, si tot nu ar fi avut vreo scuza. Dar este specialist in Drept! Si a mai avut si un avocat, probabil tot din anturajul lor, platit cu niste milioane de euro comision de succes, succesul constand in semnarea pur si simplu a contractului, nu in a fi un contract de succes pentru statul roman. Asa ca ce sa denunt la DNA? Ca o lege aprobata de Parlament nu e buna?”.

Potrivit lui Radu Berceanu, contractul cu Bechtel este unul de manual, dar in sens negativ. „Ar trebui sa se predea in anul intai la Drept, despre cum nu trebuie facut vreodata un contract, iar acesta sa fie exemplul suprem! Am intrebat si eu avocati, pe ministrul Justitiei de atunci, daca se poate face ceva in privinta acestui contract, pentru a putea scapa de povestea asta, dar toti mi-au zis ca, la modul in care e facut, singura sansa era sa nu le mai dam nimic de lucru si sa-i facem in acest fel sa se sature sa tot astepte, sa moara incet si sa renunte singuri, ceea ce, iata, s-a si intamplat in cele din urma, acceptand acum destul de usor rezilierea”.

„Reprezentantii Bechtel veneau la minister ranjind”

Fostul ministru al Transporturilor a explicat si de ce nu s-au oprit totusi lucrarile atunci: „Pentru ca m-am lovit de un zid numit Emil Boc. Inteleg ce-mi spui, dar nu stii din ce judet sunt eu? Nu am cum sa spun eu oamenilor ca incetam lucrul la Autostrada Transilvania! Este o autostrada care trebuie facuta, imi spunea premierul. Da, eram de acord ca trebuie facuta si ca este importanta, dar nu in baza acelui contract dezastruos. Mai exista o metoda, aceea de a nu-i mai plati, dar asta le convenea si mai mult. Chiar se bucurau daca nu le-am fi dat banii, pentru ca in baza contractului ar fi obtinut poate dublu. Ce banca iti da 100% dobanda? Imi amintesc cum veneau reprezentantii Bechtel la minister, cu un ranjet pe fata, relaxati, stiind ca nu le putem face nimic, pentru ca aveau contractul acela! Acum s-a reziliat, dar l-au reziliat tot cei care l-au si semnat, chiar daca presedinte de partid este altcineva”, a mai spus Berceanu.

In ciuda incercarilor noastre, Anca Boagiu nu a putut fi contactata.

Contractul desecretizat cu Bechtel ar urma sa fie facut public pana la finele acestei luni, dupa cum a anuntat actualul ministru al Marilor Proiecte, Dan Sova. Mircea Doaga, avocatura.com

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie