Constructia de autostrazi, din nou in prelungiri

 

Pe santierele patriei se lucreaza de zor. Tronsoanele pe care trebuia sa circulam înca din aprilie sunt în lucru, dar mai e nevoie de câteva luni pâna la finalizarea acestora. Probleme nu se opresc aici: ploile, alunecarile de teren si insolventa sunt doar câteva dificultati pentru constructori

autostrada nadlac-aradAbia spre sfârsitului anului vom avea parte de deschiderea circulatiei pe câteva zeci de kilometri de autostrada, desi lucrarile trebuiau finalizate înca din luna aprilie. În primele sase luni ale acestui an, stadiul fizic al lucrarilor la tronsoanele de autostrada dintre Nadlac ?i Sibiu a avansat destul de mult, dar au depasit demult graficul stabilit în contractele semnate în urma cu doi ani de zile.

Conform datelor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) trimise Capital, la patru din cele sase loturi, la care se lucreaza în prezent, stadiul fizic al lucrarilor a depasit 70%. Daca ne luam însa dupa raportarile constructorilor, lucrarile sunt mult mai avansate decât în raportarile CNADNR. De exemplu, la lotul 4 de la Orastie-Sibiu, reprezentantii Euro Construct Trading si Astaldi sustin ca, la 1 iulie, stadiul fizic era de 75%. În raspunsul CNADNR remis Capital, la aceeasi data raportarile ajungeau abia la 70,71%. Aceeasi situatie se regaseste si pe loturile 1 si 2 de pe acelasi tronson.

„Dupa raportarile noastre, la 30 iunie, stadiul fizic al lucrarilor era de 71%. Noi avem cereri clare si bine documentate, trimise catre CNADNR, ca vom termina lucrarile pâna la 30 septembrie 2013“, ne-a declarat Marius Mitrofan, director tehnic de proiect al Strabag, constructorul lotului 1 de la Orastie la Sibiu. Si Mircea Melut, project manager al Straco, constructorul lotului 2 al aceluiasi tronson, ne-a declarat ca stadiul fizic este în prezent de aproape 70%, iar termenul de dare în circulatie este prevazut pentru luna noiembrie a acestui an. „În urma cu câteva minute am participat la o sedinta cu reprezentantii Companiei de Autostrazi, unde am dezbatut si subiectul referitor la raportarile facute. Difera formula de calcul, probabil ei folosesc un alt sistem, dar al nostru este cel corect“, ne-a explicat Mircea Melut.

Tronsoanele cu probleme

Chiar daca pare greu de crezut, tronsoanele cu cele mai avansate lucrari se confrunta si cu cele mai mari probleme. Daca la începutul anului austriecii de la Alpine au reusit sa finalizeze 75% din lucrari si dadeau impresia ca se pot încadra în termen (aprilie 2013), la începutul lunii mai stadiul lucrarilor ajunsese abia la 84,5%. În ultimele doua luni, lucrarile au avansat cu doar 0,25%, întrucât compania austriaca a intrat în insolventa. La al treilea lot de la Orastie-Sibiu, contractat de italienii de la Impregilo, a lucrarile au avansat de la 58% la 70,6% în primele patru luni. În mai si iunie, stadiul fizic a urcat cu doar 3%. Constructorul se confrunta cu alunecari de teren pe o portiune de aproape sase din cei 22 de kilometri. „În câteva zile vom definitiva si aproba cea mai convenabila solutie tehnica pentru ambele parti“, ne-au declarat surse din cadrul CNADNR.

Mici probleme sunt si pe tronsonul Arad-Timisoara, aflat în circulatie din decembrie 2011, la care constructorul – FCC si Astaldi -, a fost nevoit sa efectueze unele reparatii, având în vedere ca cei 32 de kilometri se afla în perioada de garantie. Conform datelor CNADNR, reparatiile trebuiau finalizate la 30 iunie, dar nu sunt gata nici în prezent.

În cazul primului lot de la Nadlac si Arad, CNADNR nu a stabilit nici acum câstigatorul licitatiei, desi a trecut o luna de zile de la depunerea ofertelor. Mai mult, la tronsoanele 2,3 si 4 de la Lugoj-Deva, luna viitoare se împlineste un an de la organizarea licitatiilor fara sa fie semnate avizele de începere a lucrarilor, nici macar contractele cu constructorii. Ciprian Mailat, capital.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie