Scaderea in sectorul parcurilor industriale – mai mica decat in cel al imobiliarelor

 

Sectorul parcurilor industriale a suferit o scadere mai mica decât domeniul imobiliar, în perioada de criza, potrivit analistului Radu Zilisteanu, doctor în economie.

parc industrialDomnia sa ne-a spus ca, datorita facilitatilor pe care le ofera, parcurile industriale au fost întotdeauna atractive pentru investitori.

Radu Zilisteanu ne-a explicat: „Ideea parcurilor industriale a fost atractiva înca de la început, fiind dublata de facilitatile fiscale, asa cum se întâmpla înainte cu zonele libere. Cei care opteaza pentru parcurile industriale beneficiaza de o serie de facilitati, atât fiscale, cât si de alta natura, cum ar fi cele legate de utilitati si de pretul terenurilor – având în vedere ca aceste parcuri sunt situate în afara oraselor, terenurile sunt mai ieftine”.

Potrivit domnului Zilisteanu, în cadrul parcurilor industriale se regasesc atât firme de productie si distributie, dar si firme din domenii precum IT, „pentru ca este mai ieftin pentru o companie sa functioneze într-un astfel de parc”.

În tara noastra exista în jur de 52 de parcuri industriale, potrivit Ministerului Economiei (ME), cele mai multe, în numar de zece, fiind situate în judetul Brasov.

Radu Zilisteanu ne-a mentionat ca, pe lânga considerentele de logistica (judetul Brasov fiind situat în centrul tarii), numarul ridicat de parcuri industriale din aceasta zona provine si din faptul ca aici au fost închise o serie de fabrici, spatiile ramase fiind optime pentru înfiintarea de astfel de zone.

Alte parcuri de genul acesta se regasesc în judetele Prahova (9), Dâmbovita (5), Cluj (4), Sibiu (4), în alte circa 16 judete functionând câte un parc industrial.

Suprafata totala de parcuri industriale din tara noastra depaseste 2.000 de hectare, potrivit ME, printre cele mai mari numarându-se Parcul Industrial Allianso Business Park-Aricesti, din judetul Prahova (219 hectare), Parcul Industrial Tetarom 3 din Cluj (155 de hectare), Parcul Industrial Ploiesti (147 de hectare), Parcul Industrial Bucuresti (143 de hectare).

În Capitala, mai avem Parcul Industrial Sema (circa 17 ha) si Parcul Industrial Faur (68 ha).

*  Constituirea si functionarea parcurilor industriale – reglementata

Autoritatile creeaza un nou cadru legislativ pentru sectorul parcurilor industriale, printr-o lege publicata recent în Monitorul Oficial, care abroga orice alt act legislativ aflat în vigoare în acest domeniu.

Prezenta lege reglementeaza regimul juridic de constituire, organizare si functionare a parcurilor industriale, inclusiv a celor existente, scopul acesteia fiind stimularea investitiilor directe, autohtone si straine, în industrie, servicii, cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica si inovare; dezvoltarea regionala; dezvoltarea întreprinderilor mari, mijlocii si mici, precum si crearea de noi locuri de munca.

Noua reglementare stabileste ca, pentru acordarea titlului de parc industrial, trebuie respectate, în mod cumulativ, urmatoarele conditii de fond: administratorul parcului trebuie sa fie legal înmatriculat în registrul comertului ca persoana juridica româna si/sau straina; sa nu fie supus procedurii insolventei sau de preventie a acesteia; sa nu aiba nicio datorie scadenta si neachitata, constatata printr-un titlu executoriu, astfel cum acesta este definit de lege, fata de bugetul consolidat al statului, iar terenul perimetrul parcului sa fie eligibil.

Terenul aferent parcului industrial este eligibil numai daca este proprietatea tabulara sau în concesiune ori în administrarea/folosinta fondatorului, administratorului parcului sau a rezidentilor parcului industrial; daca are acces la un drum european si/sau national si/sau judetean si/sau sosele ocolitoare de centura; daca are o suprafata compacta, cu exceptia suprafetelor traversate de cai de transport, suprafata care trebuie sa fie de minim cinci hectare si daca nu este afectat de nicio sarcina tabulara, dezmembramânt al dreptului de proprietate privata, ipoteca, masura asiguratorie sau procedura de executare silita, cu unele exceptii.

*  Durata pentru acordarea titlului de parc industrial – minim zece ani

Solicitantul este obligat sa precizeze, în cadrul cererii, durata pentru care solicita acordarea titlului de parc industrial, care nu va putea fi mai mica de zece ani, cu posibilitate de prelungire.

Competenta de solutionare a cererii de acordare a titlului de parc industrial revine Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, prin intermediul directiei de specialitate.

Titlul de parc industrial este valabil pentru terenul, infrastructura parcului industrial si durata stabilite în mod expres prin ordinul ministrului dezvoltarii regionale.

Parcul industrial functioneaza sub directa gestionare si administrare realizata de administratorul parcului.

Orice operator economic, persoana juridica româna si/sau straina, care functioneaza conform legii si desfasoara activitati economice, de cercetare stiintifica, de valorificare a cercetarii stiintifice si/sau de dezvoltare tehnologica, agroindustriale, logistice si inovative, industriale si altele, este eligibil sa devina rezidentul parcului pentru una sau mai multe unitati din cadrul parcului industrial.

Rezidentul parcului are, în principal, urmatoarele drepturi: drept de folosinta asupra unitatii/unitatilor care formeaza obiectul contractului de administrare si prestare de servicii conexe încheiate cu acestia, în conditii utile si netulburate; drept de folosinta asupra infrastructurii exclusive aferente unitatii/unitatilor care formeaza obiectul contractului de administrare si prestari de servicii conexe încheiate cu acestia, în conditii utile si netulburate; drept de folosinta asupra infrastructurii comune, în conditii utile si netulburate; drept de preemtiune în cazul vânzarii pentru imobilul închiriat.

*  Facilitati fiscale pentru administratorul si rezidentii parcurilor industriale

Administratorul parcului poate sa adopte regulamente privind strategia de organizare, functionare si dezvoltare a parcului industrial; procedura de selectionare a rezidentilor parcului; contractul-cadru de administrare si prestari de servicii conexe; furnizarea de utilitati în cadrul parcului industrial; regimul circulatiei pietonale si cu autovehicule în incinta parcului industrial; modul de calcul al cheltuielilor individuale si al cheltuielilor colective; infrastructura parcului industrial; destinatia unitatilor; masuri pentru protectia mediului etc.

Pentru acordarea titlului de parc industrial în conditiile speciale reglementate de prezenta procedura simplificata trebuie respectate în mod cumulativ mai multe conditii de fond.

Titlul de parc industrial confera administratorului si rezidentilor parcului dreptul la unele facilitati, printre care se numara: scutire de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinatiei sau pentru scoaterea din circuitul agricol a terenului aferent parcului industrial; scutire de la plata impozitului pe terenuri, corespunzator terenului aferent parcului industrial; scutire de la plata impozitului pe cladiri, corespunzator cladirilor care fac parte din infrastructura parcului industrial; scutiri, numai cu acordul autoritatilor publice locale, de la plata oricaror taxe datorate bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pentru eliberarea oricaror certificate de urbanism, autorizatii de construire si/sau autorizatii de desfiintare de constructii pentru terenurile si cladirile din infrastructura parcului, ce fac parte integranta din parcul industrial etc.

Valabilitatea titlului de parc industrial înceteaza, dupa caz, la cererea administratorului parcului; prin declararea falimentului administratorului parcului prin hotarâre judecatoreasca definitiva; prin divizarea administratorului parcului; prin dizolvarea judiciara a administratorului parcului prin hotarâre judecatoreasca definitiva.

Ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice poate sa revoce, prin ordin emis la propunerea directiei de specialitate, orice titlu de parc industrial, atunci când sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii: daca exista o cauza de deficienta majora; daca MDRAP a notificat administratorului parcului o deficienta majora; daca administratorul parcului nu a remediat deficienta majora în termen de 90 de zile de la data notificarii acesteia de catre ministerul de resort.

Chiar si în cazul revocarii titlului de parc industrial, beneficiarii sunt obligati sa mentina investitia pentru care au obtinut ajutor de stat pe o perioada de minim cinci ani de la finalizarea acestuia daca sunt întreprinderi mari, respectiv pentru o perioada de trei ani, daca sunt întreprinderi mici si mijlocii. În caz contrar, acestia sunt obligati sa restituie ajutorul de stat de care au beneficiat. Emilia Olescu, bursa.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie