Producatorii acuza hipermarketurile de concurenta neloiala
Relatia dintre hipermarketuri si producatori, desi aparent reciproc avantajoasa, pare sa devina din ce in ce mai tensionanta. Producatorii reproseaza marilor lanturi de hipermarketuri ca practica o concurenta neloiala, ca fac abuz de putere si chiar de implementarea unor masuri „neortodoxe”. Principalele probleme raman definirea pretului de achizitie si taxele percepute de retaileri.
Unul dintre marile hipermarketuri este acuzat de umflarea facturilor cu comisioane ascunse de pana la 30%, conform unor producatori care au preferat sa ramana sub protectia anonimatului.
Alte probleme identificate de producatori sunt dezinteresul cand vine vorba de aprovizionarea stocului, schimbarea produsului la raft, dintr-o pozitie pe care consumatorul sa o poata identifica usor (rafturile principale, aflate la nivelul ochilor), pe un raft inferior (ultimul sau penultimul).
Aurel Popescu, presedintele Rompan, spune ca firmele din panificatie care vand prin marii retaileri suporta peste 20 de tipuri de taxe. Printre acestea, seful Rompan a amintit taxa de inlocuire produs (50-100 de euro), taxa de remodelare magazin (2.000-3.000 de euro), taxa de capat de raft (2.000-3.000 de euro).
Intrarea hipermarketurilor in centrul orasului, o eroare
Greseala capitala a fost facuta in momentul in care li s-a permis hipermarketurilor sa se dezvolte in orase, remarca Gheorghe Caruz, fost presedinte al Patronatului Roman al Carnii de Porc. „Hipermaketurile au fost un rau necesar”, admite omul de afaceri, dar spune ca „nu trebuiau construite in orase, intrucat creaza aglomeratie, sunt inestetice si distrug magazinele de proximitate”.
Gheorghe Caruz atrage atentia ca, din cauza unei concurente neloiale, tinand cont ca „reprezentantii hipermarketurilor se inteleg intre ei”, daca nu suntem atenti, o sa ne trezim cu un pret si de 10 ori mai mare, asa cum s-a intamplat de curand cu pretul la varza, vandut de producatori catre hipermarketuri cu 0,5 lei pe kilogram, si scos la vanzare in marile magazine cinci lei pe kilogram.
Marca proprie, presiune suplimentara
O problema similara este identificata si de Aurel Tanase, presedintele patronatului Romconserv, care sustine ca marca proprie lansata de hipermarketuri reprezinta o amenintare pentru produsele producatorilor. „In cazul unei marci proprii care la pretul de costul de productie de 2 lei se adauga adaosul comercial al magazinului de 20% si se ajunge la un cost final de 2,4 lei, fapt ce face ca marca proprie sa fie preferata pentru acelasi produs realizat in aceeasi fabrica”, explica seful Romconserv.
Oficialul Romconserv sustine ca producatorii care accepta sa lucreze cu marile lanturi de magazine si sa produca sub marca proprie pentru acestia sunt initial tentati de posibilitatea de a produce si vinde cantitati mari, doar ca in final afacerea este paguboasa si nu fac altceva decat sa se autoelimine de pe piata.
De asemenea, acesta a spus ca o alta presiune vine pe partea de materii prime. Astfel, se aduc materii prime ieftine din Vietnam, India sau China, precum castravetii murati la vrac, care vin cu niste preturi foarte mici si undeva printr-o procesare simpla se pun in recipiente.
Ghidul de bune practici o solutie?
Speranta ramane in Ghidul de bune practici care ar putea imbunatati lucrurile, dar producatorii sunt destul de sceptici si nu se asteapta ca situatia sa se schimbe prea mult.
Cu atat mai mult cu cat hipermarketurile pot oricand sa importe marfa similara din Uniunea Europeana. O reglementare la nivel european ar putea fi o solutie, crede liderul Rompan, dar, cand „mamicile si taticii lor sunt acolo, iar noi suntem doar niste puisori”, lucrurile sunt mai greu de rezolvat, observa Aurel Popescu, facand referire la faptul ca toate companiile-mama ale marilor jucatori prezenti pe piata din Romania au capital strain si fac parte din state ale Uniunii Europene.
Retailul este controlat de straini
In Romania exista mai mult de 300 de hipermarketuri, supermarketuri si magazine de proximitate. Retailul este disputat intre francezii de la Carrefour, Cora si Auchan, dar si germanii de la Lidl si Kaufland, belgienii de la Mega Image, precum si polonezii de la Profi sau Penny Market.
Potrivit Nielsen, cea mai mare parte a bugetului de cumparaturi a romanilor ajunge in hipermarketuri (62%), restul fiind impartit intre supermarketuri (20%), discounteri (11%) si cash & carry (2%).
Mai mult de o treime din cumparatori (40%) merg, saptamanal, la magazin pentru produsele de baza pentru gospodarie (produse alimentare, de bacanie si de ingrijire personala). Totusi, fata de anii trecuti, a crescut semnificativ si frecventa pentru cumparaturile de completare – 20% dintre respondenti fac zilnic astfel de cumparaturi. Alexandra Grigore, business24.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!