Relu Fenechiu nu va iesi din viata publica, chiar daca verdictul instantei va fi unul nefavorabil
Chiar daca verdictul instantei va fi unul nefavorabil pe 12 iulie, când este ultimul termen în dosarul „Transformatorul”, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat ca nu va iesi din viata publica. Ministrul a explicat, într-un interviu acordat Agentiei Nationale de Presa AGERPRES, ca acest dosar îl „bântuie” de opt ani si ca asteapta finalizarea procesului.
De asemenea, ministrul a vorbit si despre modul în care a deblocat POS-T, despre problemele companiilor din subordine, privatizarea CFR Marfa si problema descentralizarii.
AGERPRES: Vroiam sa va întreb, în primul rând de POS-T. Având în vedere ca ati reusit sa-l deblocati, despre ce absorbtie putem vorbi pâna la sfârsitul anului? Acum aveti niste cifre pe care le-ati avansat fata de ultima noastra întâlnire.
Relu Fenechiu: Absorbtia, în ceea ce priveste noile proiecte de pe Programul Operational Sectorial de POS-T pe care o estimam este în jur de 770 de milioane de euro. În afara de acesti bani, pentru a putea sa depasim pragul de 1,1 miliarde euro, care e pragul de decomitere, si intentionam sa mai decontam în jur de 300 de milioane de euro din proiectele cofinantate de Banca Europeana de Investitii si înca 100 de milioane de la metrou.
AGERPRES: Ce faceti cu Metroul? S-a discutat despre linia catre Otopeni. Toata lumea v-a sarit în cap, ca nu se mai face…
Relu Fenechiu: Nu stiu daca mi-au sarit în cap sau nu, eu nu detin nici adevarul absolut si parerea mea este o picatura într-un pahar cu apa. Eu voi face aceasta propunere de renuntare la Magistrala 6 în favoarea unui proiect suprateran, dar datorita costurilor uriase pe care le are acest proiect si a faptului ca niciodata, cred, nu va putea fi eficient un astfel de proiect. Costurile sunt undeva estimate la 1,2 miliarde euro, ceea ce este enorm si, traficul pe ruta Otopeni – Gara de Nord, gânditi-va ca nu prea are cum sa fie mai mare decât traficul pe Aeroportul Otopeni. Un astfel de trafic este infim pentru o asemenea investitie.
AGERPRES: Practic, aveti niste calcule pentru constructia la suprafata a acestui proiect?
Relu Fenechiu: Avem avantajul ca noi avem linie de cale ferata pâna aproape de zona Aeroportului, discutam doar de câteva sute de metri unde ar trebui o extindere si eventual daca se ia decizia sa se introduca acel terminal în subteran. În rest, e o opinie care ar trebui doar modernizata si cu siguranta s-ar putea ajunge de la Aeroportul Otopeni la Gara de Nord în centrul Bucurestiului, adica în aproximativ un sfert de ora, ceea ce ar fi extraordinar de bine.
AGERPRES: Când vom sti exact?
Relu Fenechiu: Deocamdata, este, cum v-am spus, doar o parere discutata aici cu specialisti din interiorul ministerului, urmeaza sa am, bineînteles, o discutie cu primul ministru, dupa care, daca dumnealui va fi de acord, vom începe sa trecem la calcule.
AGERPRES: Vroiam sa va întreb de CFR Marfa. Mai exista vreun pericol sa se blocheze privatizarea? Ce trebuie sa mai faca practic câstigatorul?
Relu Fenechiu: Exista chestiuni pe care trebuie sa le faca câstigatorul si exista anumite lucruri pe care trebuie sa le faca institutiile din România, dar si din Europa. Câstigatorul are de facut cel mai important lucru, acela de a gasi fondurile necesare pentru achitarea integrala a sumei. Consiliul Concurentei si la un moment dat este posibil si DG Competition, trebuie sa dea o aprobare privind concentrarea economica a transportului feroviar de marfuri în România. Daca toate acestea se vor îndeplini, am putea sa avem în final o privatizare finalizata. În ceea ce priveste sintagma privatizare de succes, sintagma pe care am vazut ca au folosit-o multi, eu as numi-o privatizare de succes dupa vreo trei-patru ani, când am vedea ca într-adevar aceasta companie se dezvolta si ca e o companie care aduce profit statului român si nu o companie în care statul român investeste în continuare bani. Nu-mi cereti termene, pentru ca asa cum am spus tot ceea ce a depins de mine si de minister am facut si am facut la termen, chiar daca am avut si piedici datorate nu noua, ci datorate tot competitorilor. Din acest moment, Ministerul Transporturilor nu prea mai are pârghii. Ministerul Transporturilor nu poate nici sa gaseasca bani pentru investitor, nici sa influenteze cu ceva decizia Consiliului Concurentei. Asa încât, noi spunem ca din punctul nostru de vedere ne-am facut treaba, iar de aici înainte ceea ce ma intereseaza pe mine.
Citeste interviul integral pe agerpres.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!