Cum va afecta activitatea contribuabililor reorganizarea ANAF

 

Directiile judetene ale finantelor publice vor fi desfiintate, iar in locul lor se vor infiinta directii regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica, a caror arie de competenta va corespunde celor 8 regiuni de dezvoltare ale Romaniei. Avand in vedere ca nu vor mai exista 42 de structuri la nivel national, ci doar 8, AvocatNet.ro iti spune astazi daca pe viitor se vor ingreuna procedurile fiscale si daca reorganizarea Fiscului afecteaza, in vreun fel, activitatea contribuabililor.

anaf1Procesul de reformare a ANAF a inceput recent, un act normativ in acest sens intrand in vigoare la inceputul lunii iulie – OUG nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea activitatii de administrare fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Printre cele mai importante modificari operate de actul normativ se numara desfiintarea directiilor generale judetene a finantelor publice. In locul acestora, in subordinea ANAF se vor infiinta directiile generale regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica, a caror arie de competenta va corespunde regiunilor de dezvoltare.

Practic, dupa cum se precizeaza in documentul citat, noile directii regionale se vor infiinta prin transformarea directiilor generale a finantelor publice dintr-un judet, prin fuziunea prin absorbtie a celorlalte directii generale judetene ale finantelor publice din aria de competenta. Acest lucru inseamna ca nu vor mai exista 42 de structuri la nivel national, ci doar 8, in functie de regiunile de dezvoltare ale Romaniei.

Cum va fi afectat contribuabilul de reorganizarea Fiscului?

Conform unui comunicat de presa al Ministerului Finantelor Publice remis redactiei noastre la momentul intrarii in vigoare a OUG nr. 74/2013, abordarea structurii regionale are ca principal obiectiv imbunatatirea performantei operationale a ANAF si diminuarea costului colectarii, in conditiile in care de la nivel central la nivel teritorial se va opera cu un numar de 8 structuri in locul celor 42 existente in prezent. In plus, se vor crea unitati mai echilibrate din perspectiva ponderii economice si a ponderii in colectarea veniturilor, iar  numarul functiilor de conducere se va reduce considerabil, pana la o treime.

De asemenea, conform MFP, intregul proces de reorganizare urmareste transformarea ANAF intr-o administratie fiscala moderna, flexibila si eficienta, accentul fiind pus si pe crearea unei relatii de parteneriat cu contribuabilii, prin dezvoltarea sistemului informatic care va duce la perfectionarea mecanismelor de declarare si plata a obligatiilor fiscale.

Referitor la acest aspect, Ionut Simion, Partener, Consultanta Fiscala, PwC Romania, a precizat, pentru AvocatNet.ro, ca modernizarea ANAF ar trebui sa vizeze, printre altele, limitarea contactului fizic dintre contribuabili si organele fiscale ca o masura de combatere in mod cat mai eficient a fenomenului de coruptie. „Acesta limitare a contactului fizic ar trebui facuta prin folosirea mijloacelor electronice de inregistrare, declarare si plata a obligatiilor fiscale”, sustine specialistul.

In consecinta, continua explicatia Simion, reorganizarea in sine nu ar trebui sa ingreuneze procedurile fiscale, ci sa reduca costurile administrative ale ANAF oferind contribuabililor servicii de asistenta fiscala de calitate. De asemenea, inregistrarea, declararea si plata online a taxelor si impozitelor va usura procesul de conformare cu legislatia fiscala si va incuraja conformarea voluntara.

„In practica, insa, daca aceasta reorganizare nu este insotita si de o modernizare a sistemelor de declarare si plata a obligatiilor fiscale de catre contribuabil, poate cauza destul de multe neajunsuri pentru contribuabili”, atentioneaza consultantul PwC.

In acelasi timp, Madalin Niculeasa, avocat specializat in Drept fiscal in cadrul Niculeasa Litigators Tax Regulatory, mentioneaza ca infiintarea Directiilor regionale fiscale este fara consecinte substantiale asupra activitatii uzuale a contribuabilului, iar aceasta deoarece directiile judetene, preluate de directiile regionale, aveau atributii mai mult de coordonare, interactionand mai putin cu contribuabilul.

„Modificarile aduse de OUG nr. 74/2013 sunt modificari care au la baza ratiuni bugetare si mai putin eficientizarea activitatii de colectare a creantelor fiscale sau a relatiei cu contribuabilul. Sub acest din urma aspect, ordonanta contribuie nesemnificativ la eficientizarea relatiei fisc-contribuabil”, puncteaza Niculeasa.

Ce servicii online pot folosi contribuabilii in acest moment

Amintim ca ANAF a lansat de-a lungul timpului mai multe facilitati online pentru contribuabili. Spre exemplu, de aproximativ doi ani, Fiscul a pus la dispozitia agentilor economici o aplicatie care le permite acestora sa-si acceseze dosarul fiscal, adica toate informatiile referitoare la vectorul lor fiscal declaratiile depuse la Fisc sau obligatiile de plata restante. Detalii despre acest serviciu gasiti aici.

De asemenea, contribuabilii au posibilitatea sa primeasca asistenta prin e-mail, dar si sa depuna online cele mai importante declaratii fiscale si raportarile financiare anuale.

Mai mult decat atat, la finalul lunii aprilie, ANAF a lansat  un nou serviciu pentru contribuabili, „Acces date prin SMS”, prin care ei pot obtine informatii publice despre un anumit agent economic doar trimitand un mesaj text la numarul 1300 cu codul de identificare fiscala al societatii despre care vor sa afle date. Contribuabilul va primi, tot prin SMS, urmatoarele informatii despre agentul economic: codul de identificare fiscala, denumirea sa, daca este sau nu inregistrat in scopuri de TVA, daca este sau nu inactiv fiscal, daca aplica TVA la incasare. Mai multe informatii despre acest serviciu puteti citi in acest articol.

In plus, din 1 iunie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a implementat si serviciul „Posta electronica securizata”, care permite contribuabililor sa primeasca pe e-mail documentele emise de Fisc.

Pe viitor, ANAF isi propune sa incurajeze cat mai mult accesul informatic al contribuabililor la diferite servicii, astfel incat contactul lor cu angajatii fiscali sa fie cat mai redus. Astfel, potrivit „Strategiei ANAF privind serviciile oferite contribuabililor 2013-2017”, publicata de institutie in luna mai, printre serviciile pe care Fiscul vrea sa le dezvolte in urmatorii patru ani se numara:

  • plata online a obligatiilor fiscale;
  • extinderea serviciului de depunere electronica a declaratiilor si la alte formulare care se depun doar la ghiseu momentan,
  • un serviciu care le-ar permite salariatilor sa aiba acces electronic a sinteza datelor declarate de catre angajator prin sistemul declaratiei unice privind veniturile din salarii si contributii (D112).

Infiintarea Directiei Antifrauda Fiscala, „cea mai consistenta din perspectiva consecintelor juridice

Pe langa desfiintarea finantelor publice locale, actul normativ publicat recent stabileste, de asemenea, ca Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor se reorganizeaza ca structuri fara personalitate juridica in cadrul ANAF, urmand ca personalul din cadrul celor doua institutii sa fie preluat in limita numarului de posturi aprobat.

In plus, OUG nr. 74/2013 prevede infiintarea unei noi directii in cadrul ANAF, Directia Generala Antifrauda Fiscala, aceasta fiind si „cea mai consistenta masura din perspectiva consecintelor juridice”, dupa cum afirma Madalin Niculeasa.

Conform reglementarilor, structura nou infiintata va efectua activitati de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal si va participa la actiuni de depistare si combatere a activitatilor care genereaza fenomene de evaziune si frauda fiscala.

Numirea personalului, adica a inspectorilor antifrauda, se va face pe baza de concurs sau examen, ocuparea functiilor publice fiind facuta in urma promovarii evaluarilor psihologice complexe, organizate prin intermediul unitatilor specializate acreditate in conditiile legii si a evaluarilor de integritate.

Conform reprezentantului Niculeasa Litigators Tax Regulatory, problema care se pune din perspectiva inspectorilor de frauda este aceea a unicitatii activitatii de inspectie, in conditiile in care inspectorii de frauda verifica inclusiv situatia de fapt fiscala. Concret, sustine avocatul, exista inspectorii fiscali antifrauda si inspectorii fiscali reglementati de Codul de procedura fiscala.

„Este important de vazut daca in practica va exista o singura directie de inspectie fiscala sau vor coexista cele doua activitati”, conchide Niculeasa. Mirela Oprea, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie