Societatile de asigurare, acuzate de service-uri ca nu platesc despagubiri la valoarea reala

 

O asociatie a service-urilor acuza cel mai mare asigurator local ca evita sa plateasca la valoarea reala daunele suferite de soferi. Autoritatea de Supraveghere Financiara spune ca nu poate interveni în conflictele dintre asiguratori si service-uri însa a demarat deja un control care vizeaza modul în care sunt instrumentate dosarele de dauna

service autoÎnca o societate de asigurari este acuzata ca nu plateste la valoarea reala despagubirile pentru soferi . De aceasta data este vorba despre Astra Asigurari care, potrivit unui comunicat al Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente, plateste doar “sume derizorii fara consimtamântul clientului”. Potrivit acestora, sistemul de plata presupune ca pagubitul primeste, direct si înainte de a ajunge în service, în jur de 25%-40% din valoarea daunei iar dosarul se închide în termen de 3-4 zile. Banii ar fi virati într-un cont deschis de societatea de asigurare.  Nu este pentru prima data când ASSAI  face astfel de acuzatii la adresa asiguratorilor. De-a lungul timpului au fost acuzate de practici asemanatoare si alte societati cum ar fi Euroins sau Carpatica Asig.

Arbitrul pietei face deja controale

Autoritatea de Supraveghere Financiara spune ca nu are atributii în sensul rezolvarii conflictelor dintre service-uri si asiguratori însa spune ca demarase deja un control la Astra. “ASF a solicitat deja clarificari de la Astra Asigurari în privinta modului în care întelege sa instrumenteze dosarele de dauna, societatea aflându-se înca în termenul de raspuns pentru aceste clarificari.”, arata un comunicat al institutiei de supraveghere. Potrivit acestora, în cazul în care sunt descoperite nereguli, legea le da dreptul de a aplica sanctiuni care merg de la avertismnet pâna la amenzi sau chiar ridicarea dreptului de a mai vinde RCA. De asemenea, ASF a tinut sa clarifice care sunt conditiile legale în care asiguratorul poate face soferilor pagubiti o propunere de despagubire înainte de efectuarea reparatiilor.

“În cazul în care asiguratorul a formulat o oferta de despagubire ‘‘în evaluare proprie’’ (respectiv înainte de efectuarea reparatiilor), oferta cu care persoana pagubita nu este de acord, aceasta poate depune documente fiscale prin care sa arate marimea prejudiciului si sa solicite plata diferentei de despagubire cuvenite. Societatea de asigurari trebuie sa plateasca diferenta de suma în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor suplimentare”, spun cei de la ASF.

Autoritatea  poate verifica daca suma oferita de asigurator (pe baza evaluarii proprii a asiguratorului care trebuie sa se transpuna într-o OFERTA facuta de asigurator si ACCEPTATA de catre pagubit) este platita în cel mult 10 zile de la momentul depunerii ultimului document, dar nu mai mult de 3 luni de la deschiderea dosarului de dauna.

Ce spun intermediarii

Brokerii de asigurari, pe de alta parte, au pareri diferite în ceea ce priveste modalitatile prin care unii asiguratori înteleg sa îsi despagubeasca clientii. Victor Sraer, seful Otto Broker, spune ca daca lucrurile stau asa cum le prezinta service-urile situatia este “foarte grava”.

Viorel Vasile, seful celui mai mare broker local, Safety Broker, afirma ca despagubirea partiala a clientilor este o tehnica utilizata de cel putin trei societati de asigurare din România. Potrivit acestuia, Safety a primit reclamatii de la clienti care spun ca au încasat mai putin de jumatate din suma cuvenita pentru reparatii în urma accidentelor rutiere. Vasile sustine ca asiguratorii platesc sume sub forma de avans pentru a închide într-un timp foarte scurt dosarele de dauna fapt care le permite sa nu mai constituie rezerve.

Fara aceste rezerve, cifrele asiguratorilor(solvabilitatea în primul rând) arata mai bine însa riscul de a ajunge la un moment dat în situatia de nu mai putea achita daunele este mai mare.

La ce trebuie sa fim atenti. Sfaturi de la seful brokerilor

Mai moderat, reprezentantul brokerilor de asigurare, Bogdan Andriescu, spune ca daca despagubirea în cash nu este considerata un avans, atunci nu este în regula.“Clientului i se plateste o suma în cont, drept despagubire. O poate considera un avans. Apoi, daca societatea nu îi plateste restul pâna la valoarea reala a daunei, se poate îndrepta împotriva asiguratorului facând reclamatie si sesizând autoritatea de supraveghere. Depinde cum e considerata suma virata. Daca societatea de asigurare nu o considera un avans, ci o despagubire integrala, mizând pe faptul ca multi clienti se multumesc cu suma oferita, atunci nu este în regula”, afirma seful UNSICAR.

El spune de asemenea ca este o ciudatenie cum reuseste o societate de asigurare sa deschida un cont la dispozitia clientului.

Potrivit lui Andriescu, clientii nu trebuie sa considere dosarul încheiat atâta timp cât nu au semnat ca sunt de acord cu cuantumul despagubirii. “Atâta timp cât nu dai o declaratie  ca esti de acord cu valoarea despagubirii în bani, dosarul de dauna nu este închis. Astfel, poti merge în continuare sa îti recuperezi banii, valoarea reala a despagubirii, facând reclamatie la societate si sesizând autoritatea de supraveghere. Trebuie sa existe o întelegere cu clientul asupra despagubirii. Când primesc acei bani în cont, clientii trebuie sa fie atenti daca vor semna ceva, sa vada cum e considerata acea suma ca despagubire”, conchide Andriescu.

“Ciudatenii” generalizate

Usor, usor iese la iveala miracolul prin care rata combinata a daunei a reusit sa coboare în doar un an de zile de la 147% (la finele trimestrului I din 2012) la 100% (la sfârsitul lunii martie 2013), în conditiile în care numarul de accidente chiar a crescut în aceasta perioada, daunele morale au crescut consistent, iar tarifele aproape ca au stagnat pe medie. Practic, toata aceasta îmbunatatire a rezultatului global pe RCA s-a produs prin “penalizarea” pagubitilor, mai exact prin acordarea unor despagubiri cu mult sub valoarea reala. Serban Buscu, Marius Pirloiu, capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie