Medierea este profesia mea

 

Azi am sa va vorbesc despre un subiect care nu a mai fost abordat in conferintele mediatorilor si anume despre modul in care medierea este prezentata in mass-media.

Anca Stancu 1 IBRIn perioada 1 mai 2013- 30 iunie 2013 am realizat un audit pe ultimul an, care a avut drept scop analiza prezentei subiectului mediere in toate publicatiile on si off line din Romaniasi aici ma refer la ziare,televiziuni, reviste de specialitate si bloguri de specialitate. Am sa va prezint pe scurt o parte din concluziile acestui audit care a fost o adevarata provocare deoarece ne-a pus in situatii pe care nu le-am putut prevedea la inceput, asa cum se intampla si in mediere.

Numarul de stiri despre mediere ale agentiilor de presa si ale publicatiilor nationale este mic in comparatie cu numarul mare de stiri din perioada auditata, mass-media acordand mai multa atentie medierilor externe care tin de zona afacerilor sau a politicului.( Analiza AFP- Israelul si Fasia Gaza au nevoie de un mediator credibil-mediafax , Lufthansa anuleaza 50 de zboruri inaintea grevei de vineri, mediafax, rtv.net).

In proportie de 70%, stirile in care este mentionata medierea folosesc termenul de mediere in alt context decat in cel care o defineste ca proces structurat condus de un mediator autorizat( Lumea se pregateste sa intre in 2013. Ce pregatiri se fac de revelion, Basescu i-a indemnat pe ministrii noului guvern sa apeleze la medierea sa pentru orice disputa, CCR- Basescu nu si-a exercitat cu maxima eficienta si exigenta functia de mediere?- presedintele are functia de mediator suprem, dar nu si pe cea de mediator autorizat)

In proportie de 20%, cuvantul mediere apare in stiri din publicatii precum Adevarul, Realitatea sau Evenimentul zilei in legatura cu medierea contractelor de munca pentru someri in conditiile in care termenul corect ar fi intermediere sau mijlocire.

Rezulta ca doar in 10% din materialele publicate regasim medierea asa cum este ea reglementata de legea192/2006, iar acest procent este compus din 3% comunicate de presa cu privire la organizarea de conferinte, 3% prezinta modificari ale legii medierii sau intrarea lor in vigoare si doar 4% ofera informatii despre mediere si mediatori.

Articolele care se inscriu in aceasta cota mica din volumul de stiri sunt scurte si de obicei prezinta un eveniment la care publicatia respectiva a fost partener sau organizator.

In urma acestui audit am mai constatat in cate categorii diferite de stiri au fost incadrate cele care mentioneaza medierea, acestea fiind preluate in zona de social, economic, business sau juridic.

Aproximativ 42% din materialele care se refera la mediere au fost preluate de publicatiile nationale direct de la agentiile de presa Mediafax si Agerpres.

Rezultatele studiului releva faptul ca, pana in acest moment, informatiile provenite de la Consiliul de Mediere, institutii si oficialitati si care au legatura cu medierea detin o rata de 0,002% din total.

Continuand analiza si la nivelul publicatiilor regionale am gasit un numar mai mare de articole si editoriale care au avut ca tema medierea. O parte dintre aceste materiale, circa 20%, vin de la asociatiile profesionale ale mediatorilor, iar 80% sunt scrise de colegi mediatori. Asociatiile profesionale anunta cursuri de formare profesionala, mese rotunde sau conferinte. Articolele mediatorilor sunt sporadice. Unele contin mesaje publicitare, iar altele reusesc sa transmita informatii pertinente despre mediere.

Ca si in cazul publicatiilor nationale nici cele regionale nu au o rubrica dedicata medierii sau jurnalisti care sa se ocupe de activitatea mediatorilor. Nu am gasit materiale scrise, opinii exprimate sau analize facute de jurnalisti avand ca tematica medierea.

Studiul a cuprins si publicatiile specializate pe domeniul juridic. Am observat ca pe masura ce ne apropiam de momentul prezent, mediatorii au inceput sa aiba rubrica lor in lista specialistilor, apoi medierea sa apara in pagini separate sau in sectiuni dedicate. Chiar daca sunt aspecte pozitive este de retinut ca fiind site-uri specializate, destinate profesionistilor din domeniul respectiv, cei care coordoneaza si colaboreaza cu aceste publicatii au, in general, aceeasi formare profesionala, doar cativa dintre ei fiind, eventual, jurnalisti de profesie.

In ceea ce priveste site-urile, blogurile de specialitate si paginile de facebook ale mediatorilor situatia este diferita. Aici sunt materiale care prezinta medierea, spete solutionate prin mediere, se dezbat teme de interes pentru mediatori. Avantajul este ca se face schimb de informatii. Dezavantajul este ca sunt putin cunoscute, unele sunt deschise doar pentru mediatori si ca sunt prea specializate.

Medierea a mai fost prezentata si in stirile televiziunilor. In principal atunci cand se mai schimba cate ceva in legislatie. Nu pentru ca ar interesa medierea, ci pentru ca este o schimbare, deci este o stire. Si spun ca nu intereseaza neaparat medierea pentru ca au fost stiri in care se afirma: „ De maine intra in vigoare legea medierii” si eram in 14 februarie 2013 si „de maine” intra in vigoare informarea prealabila obligatorie. Iar a doua zi m-a sunt o parte sa imi spuna ca in mod ilegal l-am chemat la informare, cu 5 zile in urma, pentru ca legea medierii se aplica doar de azi. O stire de senzatie care a fost prezentata pe posturile de televiziune protv, antena 1 si 3, realitatea, transilvania live, vorbea despre medierea in cazurile de viol. Apoi a urmat protestul impotriva includerii violului in legea medierii, in conditiile in care prevederea exista inca din 2006.

Una dintre concluziile la care ne-a condus acest audit este aceea ca medierea nu este promovata in mass-media.

Poate ar fi cazul ca dupa mai bine de sapte ani de existenta a medierii in Romania sa schimbam ceva.
Ce am putea face pentru a-i determina pe jurnalisti sa isi indrepte atentia si spre subiectul medierii?
Si mai ales sa o faca intr-un mod pertinent si bine informat?

Poate pentru a putea motiva jurnalistii si a-i familiariza cu medierea este nevoie sa ajunga la ei materiale interesante care sa fie scrise intr-un limbaj clar.

S-ar putea ca invitarea si participarea jurnalistilor la conferinte si evenimente ale medierii sa fie o modalitate prin care sa ii implicam in activitatea noastra.

Si transmiterea de comunicate de presa in mod constant ar putea starni interesul atat in randul cititorilor cat si a redactorilor.

Aspectul pozitiv iesit in evidenta cu ocazia efectuarii auditului este ca exista stiri despre mediere in mass- media, ca exista din ce in ce mai multe publicatii care au deschidere pentru cea mai noua profesie liberala de la noi din tara.

Toti acesti pasi mai mici si mai mari facuti pentru prezenta medierii in mass-media reprezinta in mare masura initiative private, asa cum a rezultat din studiu.

Oare este momentul potrivit pentru o campanie organizata de promovare a medierii in conditiile unui parteneriat dintre autoritati si reprezentantii mass media?

Pentru mine medierea nu este un subiect de stire. Este profesia mea. Nu este prima profesie, nici a doua ci simplu: profesia mea. Si imi doresc sa fie cunoscuta si folosita de toti cei care considera ca ei merita sa-si traiasca viata avand relatii bune cu vecinul, fostul sot, colegul de munca, cu parintii si copii sai.
Consider ca acestea sunt aspectele care pot face din mediere o stire de „senzatie”.

Anca Lucia Stancu, mediator

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie