Formalitatile vamale pentru nave au fost simplificate

 

Comisia a prezentat azi planuri ce vizeaza simplificarea formalitatilor vamale pentru nave – reducand birocratia si intarzierile in porturi si sporind competitivitatea acestui sector.

nava comercialaIn prezent, agentii de expeditie si exportatorii se plang ca, daca aleg sa trimita marfuri dintr-o parte in alta a Europei cu ajutorul transportului maritim pe distante scurte, sarcina administrativa considerabila din porturi genereaza costuri suplimentare si intarzieri semnificative – navele pot astepta ore si uneori zile intregi in porturi pentru vamuire.

Toate acestea reduc atractivitatea acestui sector in comparatie cu alte moduri de transport, in special cu cel rutier, determinand cresterea inutila a numarului camioanelor pe soselele noastre deja aglomerate. Gratie noilor propuneri prezentate astazi de Comisie, transportul maritim se va confrunta cu mai putine obstacole administrative si va putea fi utilizat la intreaga sa capacitate, atat pe piata interna a UE, cat si pe alte piete.

Vicepresedintele Siim Kallas, responsabil cu transporturile, a declarat: „Europa se confrunta cu provocari majore in ceea ce priveste cresterea aglomeratiei si a poluarii. Trebuie sa valorificam pe deplin potentialul transportului maritim pe distante scurte si sa oferim o solutie de transport la costuri reduse si care sa nu dauneze mediului, pentru a avea mai putine marfuri in camioane si pe soselele noastre aglomerate. Propunem instrumente inovatoare pentru reducerea birocratiei si pentru a transforma sectorul transportului maritim intr-o alternativa mai atragatoare pentru clientii care doresc sa transporte bunuri in interiorul UE.”

Comisarul Algirdas Semeta, responsabil pentru impozitare si uniunea vamala: „Centura albastra va include marile in piata unica. Masurile propuse vor fi cat se poate de benefice pentru transportul maritim, deoarece vor reduce costurile, vor simplifica administratia, vor facilita schimburile comerciale si vor crea conditii de concurenta echitabile pentru toate tipurile de transport. In acelasi timp, activitatea vamilor va fi simplificata, astfel incat acestea vor putea aborda cu mai multa precizie riscurile la adresa securitatii si se vor putea concentra mai bine asupra protejarii cetatenilor si intreprinderilor noastre.”

Comunicarea de astazi „Centura albastra: un spatiu unic de transport maritim” prezinta doua propuneri principale privind simplificarea formalitatilor pentru transportul maritim prin modificarea Codului vamal existent (respectiv a dispozitiilor de aplicare a Codului Vamal).

1. Simplificarea formalitatilor vamale pentru transportul maritim in interiorul UE

Societatile de transport maritim care utilizeaza o ruta regulata din interiorul UE si transporta mai ales marfuri din UE pot beneficia deja de proceduri vamale simplificate (in conformitate cu procedurile pentru serviciile de transport maritim regulat). Noile propuneri, prezentate de Comisie in iunie 2013, vor imbunatati aceste servicii de transport maritim regulat pentru a scurta si a flexibiliza procedurile. Perioada de consultare pentru statele membre va fi scurtata de la 45 la 15 zile, iar societatile vor putea solicita in avans autorizarea statelor membre in care doresc sa faca afaceri – pentru a economisi timp daca se iveste oportunitatea de afaceri dorita.

2. Simplificarea formalitatilor vamale pentru navele care fac escala in porturi din tari terte

Aproape 90 % dintre nave transporta atat marfuri din UE, cat si marfuri din afara UE si fac escala atat in porturi din UE, cat si in porturi din afara UE, de exemplu din Norvegia, nordul Africii si Rusia. Comisia propune imbunatatirea semnificativa a procedurilor de vamuire pentru aceste nave, instituind un sistem care face distinctia intre marfurile din Uniune aflate la bord (care ar trebui descarcate repede) si marfurile din afara Uniunii aflate la bord, care trebuie sa treaca prin procedurile de vamuire adecvate.

Inainte de sfarsitul anului, Comisia va prezenta in acest scop o propunere pentru elaborarea unei declaratii de incarcatura electronice armonizate. Acest nou manifest electronic (eManifest) permite societatilor de transport maritim sa furnizeze lucratorilor vamali in toate manifestele (in interiorul si in afara UE) informatii privind statutul marfurilor.

Se preconizeaza ca aceste doua masuri vor transpune in fapt „centura albastra” pana in 2015.

Citeste articolul integral pe infolegal.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie